Skotare

1510e

63 inlägg 19461 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 1510e

Åke Nilsson  
#127288 Hej !
Skulle aldrig ta med tång på en E-maskin inte efter otaliga missar i tillverkningen.

En 1510 E fick renovera alla boogielådor efter 1,5 år, bytte visst ca 70 !!! lager i dom totalt.
Någon maskin som dom glömt sätta lagren för axeln in mot boogilådor !!!!
Han har nog gjort sist sista arbetspass på fabriken.

En annan bekant bytte bort 860.3 på 7000tim bytte Ponsse Elefant tordes inte ha kvar den.
En annan ägare som har en 860.4 har på 7500 tim repad boggilåor för a2:a gången i dagarna.

Ser att man varken kan köpa RÖTT ELLER GRÖNT nuförtiden skandal.

Det klart finnarna kan bara supa eller göra koskenkorva ....

Åke.

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: 1510e

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127290 nu tillverkas ju Naf drivlinor i Tyskland och lådor o axlar monteras ihop där antar jag, vad jag ha hört så sitter det väll samma lådor på Rottne F18 som på JD1710?? så de blir ju intressant o se hur de gå med dom blåa





Gamla vd på Tigercat berättade att när dom tog fram 1075 så prova dom med 22 tons boggi först o den höll inte förrän dom bytte dit 26 tons boggi

Användarvisningsbild

Re: 1510e

finskpinne  
#127322
Åke Nilsson skrev:Det klart finnarna kan bara supa eller göra koskenkorva ....

Åke.

:lol: Jo visst kan vi supa men Koskenkorva dricker jag inte ens under pistolhot! :grin:


Var det inte så att man monterar dom röda i Umeå!?? :mrgreen:

Har fått en känsla av att det har blivit mera tjafs med JD på senaste tiden, kan ju bero på att dom har för hög tillverkningstakt så dom inte hinner följa upp alla maskiner!? Eller så beror det bara på att det finns så jädrans många JD maskiner i skogarna som man också hör mera skit om dom. Klart att man hör mera tjafs om JD eftersom det finns tusentals flera av dom än om t.ex. Logset. Men jag har nog hört om dom som kör med Logset också som har fått byta diffar på dom. Det sitter ju samma Naf drivlina i dom som i JD maskinerna.

Användarvisningsbild

Re: 1510e

Åke Nilsson  
#127324 Hej !
Problemet med JD är ägarna USA .
Har andra maskiner med Usa ägd dom bryr sig inte tycker dom är bäst & vackrast kan allt ,och tar inte åt sig på kritik.

Eller också har vi tap till säljare som inte hårdare går åt tillverkaren.

Har en Toro snöslunga från 2009
Än i dag 2 år sedan har dom nya inte ändrat konstruktionen trots att det tillverkats ett 4-5000 st sedan min !!!!

Vi hör ständigt från säljare ,"Din maskin är den första det hänt på "

Vi måste vara stenhårda och boikotta grönt !!!!

Åke

Användarvisningsbild

Re: 1510e

finskpinne  
#127325 Jag tycker att det är så med alla stora märken att dom är dåliga på att lyssna på användaren och använda kritiken till deras fördel. Ponsse var bra på detta på 90-talet ännu men på senare dagar har dom blivit så stora och företaget är inte lika personligt mera. Därför tror jag på mindre tillverkare t.ex. Logman och såna som bara tillverkar 20-40 maskiner per år. Dom lyssnar mera på vad kunden har för åsikter och önskemål. Detta beror till stor del på att det är dom som äger företaget som också är med och planerar/bygger maskinerna, detta gör att dom har ett personligt behov av att få företaget att gå med vinst. Dom är inte bara någon anställd som inte bryr sig.

Användarvisningsbild

Re: 1510e

Åke Nilsson  
#127637 Hej !
Fick höra i dag att samma stackars entreprenör som boggilådorna havererat på 1510 E då dom efter
1,5 år fick byta tot ca 70 lager runt om fått bakslag igen !!!!

Nu havererade skördaren 1270E på samma sätt.

Köp inte JD !!!!!!

Åke

Användarvisningsbild

Re: 1510e

Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127764 Kan de vara Lindgrens?

Användarvisningsbild

Re: 1510e

Åke Nilsson  
#127807 Just precis !!

Åke.

Användarvisningsbild

Re: 1510e

Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127867 Jag tror det blir tungsålt nån fler grön till dom :wink:

Användarvisningsbild

Re: 1510e

Skogshuggarninorr35  
#129799 Ni som har eller kör 1210e och 1510e bör kolla kärrans ram, det finns en vertikal svets ca 3-4 dm bakom bakre örat på svängcylindrarna.
Den har spruckit på våran 1210:a och på en 1510:a här uppe och det har det säkert gjort på fler.
1510:an blev ramen bytt på och JD stod för den.
Nu ska dom kolla på vår 1210 också.

Användarvisningsbild

Re: 1510e

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129800
Skogshuggarninorr35 skrev:Ni som har eller kör 1210e och 1510e bör kolla kärrans ram, det finns en vertikal svets ca 3-4 dm bakom bakre örat på svängcylindrarna.
Den har spruckit på våran 1210:a och på en 1510:a här uppe och det har det säkert gjort på fler.
1510:an blev ramen bytt på och JD stod för den.
Nu ska dom kolla på vår 1210 också.



du mena styrcylindrarna antar jag? hörde att det hänt nåt där oxå på 1910 oxå

undra om dom kackat ihop det med 43.32? 👎

Användarvisningsbild

Re: 1510e

Skogshuggarninorr35  
#129802 Jajemän plåten är vinklad inåt/framåt för att STYRcylindrarna skaha plats vid fullt utslag, och där har dom lagt en svets.
43.32 ? ja kanske det...

Användarvisningsbild

Re: 1510e

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129804 Esab OK 43.32 är en vanlig bonnelektråd som vem som helst kan svetsa o få en snygg sträng med, är lämpad för o svetsa tunnplåt med

bli inte direkt starka svetsar med 43.32

http://products.esab.com/Templates/T041.asp?id=13419

Användarvisningsbild

Re: 1510e

Skogshuggarninorr35  
#129819 Haha ja vet vad det är för elektrod, har inte tagit i en sån tråd sedan ja gick på svetsskolan.
Ok 48 eller andra 7018 elektroder är det enda ja använder, förutom rostfri elektrod när det ska lagas nån kolvstång.

Användarvisningsbild

Re: 1510e

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129821 Själv har ja gått över från 48or till UTP 614kb, dom är fina o mer lättsvetsade än 48orna men ger lika starka svetsar :mrgreen:


har upptäckt ytterligare en grej som gör att E:ländes traktorerna spökar i elektroniken o kopplar ur kran o drift o aggregat, kabelhärvan bakom stolen kör man stolen absolut längsbak blir den klämd så jag ha haft de problemet ett par dagar att den lägger u r drifter o larmar på alla moduler, drog fram stolen nån cm o la om kabel lite sen har de gått klockrent utan dtörningar

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).