Ny Teknik och Elektronik

Tålig telefon, någon som har erfarenhet?

73 inlägg 58533 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tålig telefon, någon som har erfarenhet?

Johan C  
#125892 Vi kör med Sonimsom jobbtelefon, och min åsikt är att visst är den tålig, men den är riktigt hemsk i menyer och funktioner. Hade jag köpt den själv hade jag blivit vansinig....
Senast redigerad av Johan C ons 13 apr 2011, 23:41, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Tålig telefon, någon som har erfarenhet?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125923 Den är har jag, å den är billig, ca 1700- har ja för mej å ser ut att hålla både för de ena å de andra;)... Samsung B2710


Användarvisningsbild

Re: Tålig telefon, någon som har erfarenhet?

Johan C  
#129194 Funderar på att gå över till Androidtelefon, är det någon som testat Motorola Dety, den ska tydligen vara av lite mer tålig modell??

Användarvisningsbild

Re: Tålig telefon, någon som har erfarenhet?

Rubber Duck  
#129407 Har en Defy sedan en vecka tillbaka, helt OK lur. Jag har den svenska versionen och då berövas/slipper man motorolas motoblur så det är i stort sett som vilken android som helst. Kameran är av enklare typ trots 5 MP men för en telefon så blir det helt OK bilder. Det mesta som android saknar har motorola lagt till så den är klar att använda ur kartong, sen finns ju alltid
Market. Det enda som jag tycker rent saknas är en FM-sändare och en IR-port, om inte annat för en TV-fjärr-app :smile:
Hur hållbar den är har jag inte hunnit prova men den ger ett intryck av att vara betydligt tätare än genomsnittstelefonen, dock misstänker jag att den inte går att använda som klyvkil på vedbacken. Hursomhelst är jag nöjd bara den pallar att följa med i fickan varje dag.

Avatar Fallback

Re: Tålig telefon, någon som har erfarenhet?

Hema  
#129411 Hej.

Förra luren var en nokia 6210i som hängde med i över 9 år (endast en repration)
Köpte en Samsung GT-B2710 (Xcover 271) som har IP67klassning för att jag ville ha en tålig lur (det var krav nr 1) som skull hålla länge och tycker den verkar vettig, men varför inte ha lampan på samma sida som kameran? Går inte att ta bilder i mörker direkt..
Har nu haft den i några månader, men nu när Motorola Defy finns så är jag väldigt sugen på att byta. Omdömena på prisjakt är lovande http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=760260

Användarvisningsbild

Re: Tålig telefon, någon som har erfarenhet?

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129413 Tycker vanliga telefoner, åtminstone av de enklare modellerna håller tillräckligt bra. Kan ändå inte med att köpa en mobil för fyra-fem tusen kr. 400-1000 kr lägger jag och efter kanske två år byter jag, de ser då för djäkliga ut då jag inte är rädd om dem och jag har de ofta i bakfickan, men fungerar gör de. Även superbudgettelefonerna sitter ihop bättre idag än de dyrare gjorde på nittiotalet.

Användarvisningsbild

Re: Tålig telefon, någon som har erfarenhet?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144201 Lyfter tråden lite, pratade med en säljare om tåliga telefoner, och hon avråder från Motorola defy, dom hade fått tillbaka många påstod hon.
Däremot rekomenderade hon Sony Ericsson Xperia Active, någon som testat?

Eller som håller med om att Motorolan inte är bra?

http://www.netonnet.se/art/telefon/mobi ... 0824.3213/

   TS
Avatar Fallback

Re: Tålig telefon, någon som har erfarenhet?

jd6630  
#144202 ja har själv en sony ericsson w995 toppen bra sak o de bästa e att de e glide, så inga problem me knapplås o glid upp den så öppnas den o du kan ringa svara glid ner o den avslutar samtal o e låst
vattentät?? tja tillräckligt för min del, dammtät tja rätt så. stöttålig. mjo men silvertejp löser allt. nä faktiskt riktigt bra telefon
o sen tycker ja man får dom där leksakerna så pass billigt så man har råd o byta ofta. telenor skickar ju ut reklam om ny lur var 3 e månad

Användarvisningsbild

Re: Tålig telefon, någon som har erfarenhet?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144203 Fast jobbar man själv i skogen så vill man ju att telefonen skall funka när / om det händer något.

Hade också en vanlig telefon, den tålde mycket, men den blev konstig så fort den låg i en lätt fuktig ficka, vilket inte alls är ovanligt när man är i skogen och det är blöt väderlek, inte kul om det händer när man ligger fast under ett träd och behöver lite hjälp...

   TS
Avatar Fallback

Re: Tålig telefon, någon som har erfarenhet?

jd6630  
#144204 de ska rätt mycke till innan en mobbe slutar funka. min har hamnat i vatten o även i diesel en gång, lever än, e nog rätt vanligt att mobiler e lite fuktiga i ens ficka eller nått. har under 2 vintrar haft den me i snösvängen o blöta handskar o snö har inte varit nåt problem, jo en gång när den hade legat ett tag i snön me lampan tänd o frusit fast så den va nästan omöjlig o stänga igen, fast ringa kunde ja
kan dessutom saj att under vissa förhållande så har nog mina telefoner fått utstå mer stryk än många andras, testa o ligg under en betupptagare i regn o gjytja me mobben i marken o se om den tål de
att en vanlig telefon inte skulle fixa ett liv i skogen e skitsnack

Användarvisningsbild

Re: Tålig telefon, någon som har erfarenhet?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144211 Motorola Defy börjar ju bli en gammal modell och finns ju (officiellt) bara med Android 2.2 (Froyo). Jag har den och besviket noterat att det finns gott om appar på Android Market som inte funkar med min Defy. Ska dock gå att jail-breaka till Android 2.3 enligt vissa fora.

Dock finns uppföljaren Defy+ med Android 2.3 och 1 GHz processor. Defy+ ska klara IP67 enligt uppgift.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Tålig telefon, någon som har erfarenhet?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144217
Zixten skrev:Lyfter tråden lite, pratade med en säljare om tåliga telefoner, och hon avråder från Motorola defy, dom hade fått tillbaka många påstod hon.
Däremot rekomenderade hon Sony Ericsson Xperia Active, någon som testat?

Eller som håller med om att Motorolan inte är bra?

http://www.netonnet.se/art/telefon/mobi ... 0824.3213/

Syrrans grabb jobbar med telefoner i Norge och han säger att lager hylla 7 lyser tom med defyn och lager hylla 7 är reklamations hyllan.
Skulle tro att netonet har bättre advance på sony luren sen har jag för mig att dom sålde den engelska modellen av defyn.

Avatar Fallback

Re: Tålig telefon, någon som har erfarenhet?

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144280 Ny Samsung Galaxy Xcover! Android 2.3 IP67.Inte testat en men lover bra.
Mer info http://www.droidnytt.no/enheter/samsung-galaxy-xcover-er-vanntett/17652/

Avatar Fallback

Re: Tålig telefon, någon som har erfarenhet?

volvo_buster  
#144297 Inhandlade min DEFY på netonnet och den är svensk. Bra telefon men battiertiden är hemsk om man har allt påslaget. Tålig i avseende på gorillaglaset och tål fukt bra då den finns i innerfickan på min huggarjacka. Ljudet är helt OK men enligt andra forum så får man se upp med att högtalaren "suger" åt sig filspån, precis som vilken annan lur som helst. Ibland så om mottagningen går ned sig under samtal kan den starta om, detta stör mig lite då man befinner sig i skogen. Värt att nämna är att vid omstart så behöver man isåfall INTE slå PIN-kod för att kåsa upp telefonen trots att detta är aktiverat.

Kort sagt är iaf jag nöjd med den!

Går dessutom att "hacka" till Gingerbread aka Android 2.3.*

Avatar Fallback

Re: Tålig telefon, någon som har erfarenhet?

storån  
#144325 Köpte mig en sony ericsson active för några veckor sen.
Vattentålig, går tillomed filma under vatten.
Gillar att det går att använda touchskärmen fast det är blött.

Första smartphone jag har och gillar det skarpt, trodde att det bara var fjant men börjar se fördelarna.
Bara att kunna kolla google maps sattelitbilder över skogen är underbart, geotracking, mail, appar som blocket, smhi mm. Smidigt.

Enda negativa som jag sett hittills är att eftersom kameralinsen sitter "djupt ner" i telefonen som hamnar det lätt smuts där vilket försämrar bildkvaliten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).