Traktorer och processorer

Hur koppla in min Arbro?

9 inlägg 7043 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur koppla in min Arbro?

Carlborg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129362 Hej o hopp i granskogen...
Har gått o skaffat mig en begagnad Arbro 350S som jag "piffat till" under våren och nu hängt upp på
min 10tons vagn med 7,5m kran och servospakar.

Så långt allt väl och allt det elektriska spelar fint men får lite huvudbry av hydrauliken. Enligt manualen (från -99) ska ju systemet vara seriekopplat på returen från kran paketet. Men, jag upplever att när aggregatet får jobba så byggs det upp nått "baktryck" som påverkar sliderna så kran och stödben sjunker något. Traktorn får också jobba som tusan och jag misstänker att trycket spikar. Har inte hunnit mäta det än dock.

Ni som har ett Arbro, finns det någon övertrycksventil i stegmatar'n som ska hindra detta fenomen eller är det nått jag saknar mellan kranpaketet och matningen till 350'n?
Hur har ni kopplat in eran hydraulik? Foto?

Helst skulle jag vilja ha tag på en något nyare manual som bättre visar det hydrauliska, nån som vet om den finns o ladda ner nånstans eller kanske kan dela med sig?

Har försökt ringa till Anders Skördare men det tutar upptaget hela tiden så de verkar ha att göra :smile:

/Månskensbonden



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hur koppla in min Arbro?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129372 Rent spontant kan jag inte se någon tryckbegränsningsventil i mitt hydralschema till min -99a och jag kan inte påminna mej att jag sett nån när jag grävt i hydraliken på min.
När den är seriekopplad så är de nog kranens tryckbegränsning som får ta smällen.

Men du har en riktig serienippel i kranpaketet och även en egen retur från kranpaket förutom den från Arbron?

Om jag inte missminner mej så ska ventil S1 (fritt flöde) dra så fort du rör någon fuktion på skördaren, öppnar inte den så är de som att returen har knutit sig.
Den får spänning i tråd nr 1 i 24 ledaren ner till aggregatet.
Jag har endel manualer fast bara i pappersform och endel av den översättningen kan man nästan inte hålla sig för skratt när jag läser den.

Du får prova att ringa Anders igen, brukar gå att komma fram, Gry (hustrun)brukar iaf svara.

Avatar Fallback

Re: Hur koppla in min Arbro?

Carlborg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129374 Glömde säga att jag har en 2001'a men tror nog att det är samma hydraulik och styrning.
Som jag har kopplat nu är det bara lågtrycksspakarna som har egen retur. Kanske där jag har gjort tankevurpan då paketet och Arbro'n alltså ligger helt i serie.

Du skulle inte kunna ta ett foto på ditt paket särskilt in och utgångarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur koppla in min Arbro?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129387 Har inte provat att lägga upp bilder här men kan försöka i morgon.
Vilken typ av hydralservo har du?
Jag har ett från Hydro Controll som heter D3M och där skruvades i en stoppskruv i en returport i hydralpaketet som då blev en serieutgång för tryck och sen används en annan port som retur från paketet.
Jag vet att de varnats för att trycksätta returerna felaktigt ibland på forumena för retursidan är inte avsedd att få tryck på 170 bar utan bara normalt returtryck.

Avatar Fallback

Re: Hur koppla in min Arbro?

Carlborg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129391 Jo, har också hört att det inte är att rekommendera, har därför bara kört på gårdsplan lugnt o stilla än så länge.
Har ett FRV60 paket från finn-rotor (se sid 5)
http://www.finn-rotor.fi/pdf/catalog_frv60.pdf
Så här på kvällen när man läser katalogen blir jag osäker om det finns någon port "Pressure line R1/2" " på det paketet jag har, får kolla det imorgon.

Börjar nästan misstänka att det paketet inte är avsett för seriekoppling då de skriver "LS-connection not possible", men är osäker.

Någon som vet vad "LS" står för?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur koppla in min Arbro?

stegmaster  
#129414
Carlborg skrev:Någon som vet vad "LS" står för?

Load sensing= lastkjännande system.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hydraulik

Avatar Fallback

Re: Hur koppla in min Arbro?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129475 Om du tittar på Finn rotors sida så ser du på sidan 2 att till konstanttryck så ska du skruva i en serienippel i gaveln.
Nu har inte du konstantryck utan rundpumpning och för att få ut tryck till Arbron rätt ska du ha serienippeln i packet och ist för att ha en blindplugg för att avsluta serienippeln så ska du ta ut trycket till skördaren genom den.
Serienippeln gängas in sidan på gaveln.
Om du sen tittar på sidan 5 så finns det 1/2" för retur, är det den du använder nu eller 3/4" ?
Hursom helst serienippeln ska sitta i 3/4" hålet och returen från paket till tank i 1/2"

Har du haft servot länge?
Jag har haft lite problem med att jag kan tappa servotrycket ibland utan att hitta orsaken, elfunktionerna till utskjut o grip funkar dock

Avatar Fallback

Re: Hur koppla in min Arbro?

Carlborg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129509 Har läst på en hel del nu och börjar iaf teoretiskt få ihop det. Hittade bla en mkt bra guide som förklarade det här med konstanttryckssystem och serienippel på Maskinisten.
Ringde KTS som levererat kran och vagnen, de hade det jag behövde på hyllan och skickades samma dag. Mkt snabbt och trevligt bemötande måste jag säga... :smile:
Nu är det bara klabbet med olja och installation kvar sedan blir det rally i skogen.
Antar att panelen vill ha foto på härligheten när det spelar :grin:


Gnisten:
Har haft servo i ca 2 år nu men inte lyckats tappa funktionen märkbart än. Låter nästan som du har fått luft i antingen paketet eller i spakarna, alternativt att tryckreduceringsventilen kärvar så du inte får tillräckligt högt tryck i spakarna. Händer det ofta, varm eller kall olja?

/C

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur koppla in min Arbro?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129590 Är nog antagligen tryckreduseringen som jävlas i bland, smällde dit en oljekylare och de har väl inte hänt så ofta sen, peppar peppar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).