Skogsmiljö och Trädlära

skogsdiknings maskin !!!!

12 inlägg 10321 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

skogsdiknings maskin !!!!

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9477 här finns en länk till gräv olle lite intressant läsning om hur dikes rensing ska gå till väga på lagligt vis.... http://www.bomasko.se/ :D :D

Bild


Bild




   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#9478 Intressant!,,,, tack!

Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9480 Bilderna tog jag på elmia jag fick lite HA-begär när jag såg en grävmaskin. :D

   TS
Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12932 vi har gripskopa på skotaren jag kör... den går det fint med att rensa iaf

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12938 Ser ut som en ganska tidsödande metod tycker jag.Har nyligt dikat en del med profilskopa och oprovat skulle jag gissa att det går 3-4ggr så fort som med en gripskopa.
Torde väl även vara besvärligt att bryta bort stubbar med den utrustningen? Såg lite klen ut.
Läste att SS utdömer böter om mineraljord och sten kommit i dagen.
Lite fånigt att skräck för anmälan ska leda till att ineffektiva metoder måste utvecklas.
Den är säkert jättebra att skonsamt rensa måttligt igensatta diken men de flesta skogsdiken har ju passerat det stadiet för länge sedan.Iaf många av mina.Han nämner att dikena bör rensas vart sjätte år.
För 12-15kr/m måste det vara ekonomiskt vansinne.Ska ta tid nästa gång och se hur många meter dike man rensar/timme,men det borde vara betydligt mer än 40m/tim.

/Nisse

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15643 med gripskopan rensar vi ju bara dikena vi gräver ju inga nya med den om du tror det..till att rensa tycker jag att det fungerar bra..man får bara ta det försiktig med kranen så men inte sliter allt för hårt på den..stubbar brukar det inte stå i dikena jag har rensat iaf

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15660 nisse är det nya diken du gräver då eller rensar du dom?

Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27769 Jag får väl updatera min gamla tråd lite !!!
Jag var & kollade på en maskin på en skogsdag "miljödikes rensing" kallade dom detta,fördelen var att man inte behövde ta ner några träd runt dikena så att inte solen kommer åt & dikena växer igen.Breddningsbar mellan 2-4meter TROR jag dom sa, Sen kan man nog prata om hur det funkar i praktiken, mellan 17-18:- Metern + moms skulle det kosta + en etablerings avgift. den är byggd på en skördare jag kan väldigt lite om sånt men ni som har koll ser säkert vilken modell det är :?:
Här kommer många bilder på "Dikesrensaren" :D :D
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27798 Kul bygge! Variabel spårvidd är nog användbart.
Jag är dock väldigt skeptisk till kostnaden. En(smal) skopbredd/tugga och diken som måste rensas igen om sex år gör nog att detta aldrig blir en storsäljare.

/Nisse

Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27826 skopan var ca 1 meter så det blir ju 17kr varje skopa.... :roll:
jag tror att det är en vettig maskin det skulle varit en grävbom & lämplig skopa istället men då faller väl iden med att man inte FÅR ta djupare än dikena har varit....
men det skulle bli bättre fart i dikena 😈

   TS
Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29405 Den maskinen är byggd på en fmg 470 eller 570(timberjack även kallad lillebror) Har en kompis som haft en rottne 2002 inne hos LL-maskiner å byggt en maskin med ungefär samma konstruktion. 8)

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37267 Köpte en gripskopa härom året till kranen och provade att rensa 300m dike över ett planterat hugge nu i helgen.
De tog mej ca 9 timmar exkl fika och en sänkning av traktorn :wink:
Kranen tappar endel räckvidd med takmontage men 6,6 räckte rätt bra ändå.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).