Skogsröjning

Röjning blött parti

27 inlägg 13156 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjning blött parti

caamper  
#129350 Hej har ett parti som jag behöver röja där det är sankt. Min fråga är nu ska jag röja hårdare eller lättare om partiet är fuktigt? Kolla på bilderna som är tagna nu på våren i Dalarna.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjning blött parti

surjämten  
#129358 Svår fråga !
När jag kommer till liknande på mina marker brukar jag gå förbi.

Användarvisningsbild

Re: Röjning blött parti

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129359 Har ett sånt parti jag med, har röjt lite hårdare än du men ändå lite försiktigt så det ska klara några vintrar. Tänkte gå på hårdare sen, och satsar på björk. (också i Dalarna)

Avatar Fallback

Re: Röjning blött parti

caamper  
#129360 Min tanke är att om man röjer upp lite kommer det in mera ljus vilket torkar upp marken. Vad tror ni om det? Har inte hittat någon bra information om röjning på blöta marker. Någon annan som har erfarenheter?

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjning blött parti

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129367 Jag skulle satsa på att ställa isär och spara ett björkbestånd. Björkar suger upp mycket vatten.

Avatar Fallback

Re: Röjning blött parti

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129420 Om det är så blött, lämna som naturvård?

Avatar Fallback

Re: Röjning blött parti

caamper  
#129421
Skogsola skrev:Jag skulle satsa på att ställa isär och spara ett björkbestånd. Björkar suger upp mycket vatten.
När du skriver ställa isär menar du en svag röjning?

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjning blött parti

Belzambix  
#129423 Jag skulle lämnat det som ett NS område, det går ju inte direkt att åka in med maskiner när det ska gallras/slutavverkas. Variera beståndet som orört och hårt röjt. Enkelställ individer som kan växa sig grova. Om det är ett större område kolla med Skogsstyrelsen om du kan få arealstöd för vård av löv i NS bestånd.

Avatar Fallback

Re: Röjning blött parti

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129427 I Dalarna fryser det såpass så att det går att gå in och gallra nångång. Björk ska överlag röjas hårt. Nåt stöd för att vårda vanlig björk finns väl inte?

Avatar Fallback

Re: Röjning blött parti

Belzambix  
#129428 Skogsola: Det finns. Skogensmångfald arealstöd. Är olika för delar av Sverige, där det redan finns mycket löv är det svårt att få några pengar men där det inte finns så kan man få ut max 7000 kr/ha för planering, röjning, gallring osv.

Avatar Fallback

Re: Röjning blött parti

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129429 Skogsdikning?

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Röjning blött parti

Belzambix  
#129430
nisse skrev:Skogsdikning?

/Nisse


I praktiken helt omöjligt att få tillstånd till skogsdikning.

Avatar Fallback

Re: Röjning blött parti

caamper  
#129431
Belzambix skrev:Skogsola: Det finns. Skogensmångfald arealstöd. Är olika för delar av Sverige, där det redan finns mycket löv är det svårt att få några pengar men där det inte finns så kan man få ut max 7000 kr/ha för planering, röjning, gallring osv.
Tack för tipset jag har inte mycket björk och det skulle vara möjligt att söka ett tillstånd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjning blött parti

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129473 Problemet med vissa av stöden från skogstyrelsen är väl att man själv inte kan utföra arbetet utan att man måste leja någon för att göra det. Men jag kan ha missuppfattat det hela. röja upp och märka stigar kan annars vara en fin förtjänst, om man har en något större fastighet :)

Avatar Fallback

Re: Röjning blött parti

caamper  
#129495 Tack men tillbaks till röjningen. Jag funderar på ca 2500 stammar per ha. Vad tror ni om det?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).