Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bmb 230 BAMSE

9 inlägg 13722 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bmb 230 BAMSE

bamsn  
#31773 hej. nån som har bilder, info allt mm, om bmb 230 bamse? vill veta allt som jsg inte redan vet. har köpt en bamse med a-ram nyare bamsen som jag ska renovera. så all info, hemsidor och bilder, privat bilder skulle jag vara jätte tacksam för.
kanske nån har en del eller en massa delar, allt av intresse. bla en vindelbjörn 600 kran, schakt blad.

kanske nån rent utav vet nått om min traktor den har serie nr: 1399 och verkar vara målad gul från fabrik, fast dom ska ju vara röd.

mvh jonas



   TS
Avatar Fallback

Bamse

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31799 Hej jag önskar dig lycka till med Bamsen jag körde en del Bamse på 60talet den första var grön sedan den röda men någon gul känner jag ej till.Ser att det sitter vinterband på den du har.Det finns några som jag känner till som har Bamse en eventuell till salu.
mvh backman.
Senast redigerad av backman lör 06 jun 2015, 18:05, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Bamse

bamsn  
#31810
backman skrev:Hej jag önskar dig lycka till med Bamsen jag körde en del Bamse på 60talet den första var grön sedan den röda men någon gul känner jag ej till.Ser att det sitter sommarband på den du har.Det finns några som jag känner till som har Bamse en eventuell till salu.
mvh backman.


jo eller är det inte vinter band? har ett par sommar band också, dom är smalare och plattorna är bredare och har mycket mindre "broddar/ kammar"
jo det är lite av ett mysterium att den är gul. det är som seriös gjort med. allt är målat. antingen från fabrik eller så har nån plockat ner den och lackat om den. den är ju den nyare modellen och dom ska vara röd.
det finns inga bilder på den traktor som du kände till??

mvh jonas

   TS
Användarvisningsbild
kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32345 Vet att Volvo BM/ÖSA gjorde vissa prototyper/tester med grävaggregat på sina basmaskiner. Kanske därav den gula färgen på din Bamse ? Mycket roligt att se en hederlig 230:i !! Hade själv gärna haft en på gården...

Broschyr: http://www1.elmia.se/wood/classic/pdf/BMbamse1962.pdf

ÖSA 56 Vagnbroschyr: http://www1.elmia.se/wood/classic/pdf/B ... 561959.pdf

Ska se om jag hittar något äldre tidningsrepotage med "Gräv-Bamsen"....

I grannbyn står denna skapelse:

Avatar Fallback

bamse

bamsn  
#32397 hehehe!!! vilken bamse-grävare!!!!!!!! tror det inte mår så bra av de där stora grävsggregatet men den kanske är förstärkt på nått vis.
jo har sett din samling både på elmia och bilder på modellerna du har!! otroligt vilket arkiv!!! snyggt jobbat

jo bamsarna håller inte på vara så vanliga och ja känner att jag vill renovera och bevara den till eftervärlden. det är ju en svunnen maskinepok som man inte kan tänka sig hur dom slet skogen förr. jobbar själv i skogen nu å kör en valmet 801c.
tror int min bamse varit nån som utrustats med grävare för det finns fästen för en sk vindelbjörn 600 kran bak. den har säkert blivit renoverad en gång och gul var säkert färgen man kom över.

tack för bilderna!!! hoppas på att det dyker upp fler

   TS
Avatar Fallback

Re: Bmb 230 BAMSE

LasseP  
#129070 hej några år senare. fick du tag i en kran? annars vet jag om en som är till salu.

Avatar Fallback

Re: Bmb 230 BAMSE

county  
#129294 hadde vert morro med mere bilder av disse maskinene :P

Användarvisningsbild

Re: Bmb 230 BAMSE

Kse  
#129305 Här kommer en Bamsebild, vet dock ej om det är en 230.
Denna renoverades i vårat garage för några år sen efter att ha stått övergiven en längre tid.
Min farbror köpte den tidigt -80 tal och den köptes senare av min mosters man som också stod för renoveringen.
Den har varit utrustad med vinch och kran men dom plockade min farbror bort då den bara skulle användas för att anlägga en nyodling, när jobbet var klar ställdes maskinen åt sidan. Har "torrkört" denna Bamse många timmar som grabb. Fick även provköra på riktigt en gång i famnen på farbror vilket var mycket spännande.

Denna finns i Svappavaara och ägaren poserar stolt bredvid
bamse1.JPG

Användarvisningsbild

Re: Bamse

TobbeTurbo  
#331174 Hej hittade denna gala tråd med (min gamla Bamse) tror jag?!
Den ser exakt ut som den som jag ägde för 10 -15 år sedan!
Sitter det några blytyngder på schaktbladet och några fästen där det suttit blytyngder?
Svara gärna om! Så kan du få lite info om det stämmer!!
/Tobbe


kockums850 skrev:Vet att Volvo BM/ÖSA gjorde vissa prototyper/tester med grävaggregat på sina basmaskiner. Kanske därav den gula färgen på din Bamse ? Mycket roligt att se en hederlig 230:i !! Hade själv gärna haft en på gården...

Broschyr: http://www1.elmia.se/wood/classic/pdf/BMbamse1962.pdf

ÖSA 56 Vagnbroschyr: http://www1.elmia.se/wood/classic/pdf/B ... 561959.pdf

Ska se om jag hittar något äldre tidningsrepotage med "Gräv-Bamsen"....

I grannbyn står denna skapelse:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar