Skogsröjning

Röjng och GROT

14 inlägg 7309 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjng och GROT

caamper  
#128783 Jag har 4 ha som jag har röjt. Nu är frågan vad jag ska göra med det GROT som nu ligger i markerna. Jag lägger upp några bilder ett partier björk djungelröjning ca 1 ha sedan har jag 3 ha som är normal till sen slutröjning, tyvärr inga bilder på den. Nu söker jag kommentarer om det blir netto av att flisa upp röjningen då det inte är mera än 50 meter till väg? Min andra fråga är hur jag ska få ut det bäst?


Senast redigerad av caamper mån 16 maj 2011, 13:58, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjng och GROT

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128786 Det är lite volym i klenris, så jag tror du blir besviken. Bättre gödsla marken med det enl min uppfattning.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Röjng och GROT

skogslasse  
#128797 Känns som att det blir ganska knepigt att tråckla ut pinnarna när det fortfarande är så mycket träd kvar. Hör röjt i ängsmark där det är glesare lämnat men det blir ändå en massa plockande.

Avatar Fallback

Re: Röjng och GROT

Hema  
#128801 Vill börja med att säga att jag tycker bilderna var bra, mycket lättare att ta ställning till frågan då!
Jag är också av uppfattningen att det är nog bäst att gödsla marken.
Men vad säger ni till att köra in med liten traktor med flistugg bak o så att säga hjälpa till lite på traven. Är det en björntjänst?
Fördelen är väl att undervegitationen lättare kan komma fram o djur får mer nytta av marken.

//Henke

Avatar Fallback

Re: Röjng och GROT

caamper  
#128864 Tack för svaren. Ta in en liten traktor med flishugg då måste jag hitta en bonde som har traktor och flishugg. Eller har flis entreprenörerna dessa maskiner?
Jag ska upp till marken igen nu till helgen jag kan ta några bilder till där jag gjorde en röjning på grövre träd och uppdatera tråden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjng och GROT

flisshejk  
#128871 Jag har själv röjt och tagit reda på energived i flera bestånd som ser liknade ut som detta, men jag har ju egen traktor som jag skotar med, och som brukligt är så räknar man inte så noga på öret vad det kostar,det vore ju synd att låta detta ligga och ruttna upp i skogen det ser inte ut som att denna mark behöver mer tillskott av gödsel, vad som är viktigt att tänka på när man röjer liknande bestånd där man skall ta reda på virket är att inte bara rushugga utan att man gör en mer riktad fällning, i sådana bestånd använde jag alltid motrsåg då är det är mycket enklare att vid fällningen genom sk. luftbrottsling kunna få till rediga hopar utan att behöva släpa och dra virket förhand allt för mycket, att låta en skotare gå och plocka ihop virke i denna röjning utan att det är hopdraget mer i hopar då försvinner nog nettot tyvärr.

Avatar Fallback

Re: Röjng och GROT

caamper  
#128881 flisshejk får jag fråga hur mycket netto fick du ca per ha? Jag räknade ut ca 3800 per ha. Jag var inne på ditt spår om riktfällning och genomförde en bättre riktfällning i beståndet där det var grövre röjning. Jag funderar även på att hand dra upp det till vägen då det är ca 20 meter och bättre planerad fällning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjng och GROT

flisshejk  
#128886 Då börjar vi om tok datorn raderade allt just när jag skrivit färdigt, jag kan inte säga vad nettot blivit från ett specifikt område eftersom jag vid slutavverkningar i många år tagit långa toppar som gått till energived likadant i gallringar, och all energived har lagts i samma hög.

Avatar Fallback

Re: Röjng och GROT

caamper  
#129193 Ny bild uppdaterad i tråden det är den första bilden som heter "Ny röjnings bild". Det är 1 ha som är av den lite grövre kalibern. Har ni några kommentarer om lönsamheten att flisa ner det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjng och GROT

jonathanA  
#129195 Låt ligga!

Avatar Fallback

Re: Röjng och GROT

caamper  
#129564 Jag kommer börja med att dra ut dom grövre röjstammarn till vägen då det är ca 10 meter och sedan får jag se vad jag gör med vältan om jag tar det till ved eller flis

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjng och GROT

huggare  
#130301 Röjning i mycket täta bestånd är mycket svårt jag undrar om det är någon som
har erfarenhet av huskvarnas senaste kjedjeröjare. Vore taksam för svar å synpunkter
om den. Har sen tidigare 2 stycken vanliga röjsågar men tänkte skaffa mej en sådan
kjedjeröjare. På grund av att jag har myket eftersatt o grov röjning.Takar på förhand
om synpunkter o tankar kring detta ämne.


M.V:H. Bo

Avatar Fallback

Re: Röjng och GROT

Storken  
#130580 Angående kedjeröjaren så provade jag en sån i vintras o jag blev inte imponerad! :???:
Tanken är nog bra men det hände ju liksom inget. En klinga sågar mycket snabbare, plus att jag tyckte maskinen inte var färdigutvecklad än. De måste göra den lättare att starta när den hänger på ryggen osv.

Det enda jag skulle använda den till är stammkvistning och brunnsröjning när man t ex en björkskärm som man vill ha kvar några år till utan att skada granplantorna.

Avatar Fallback

Re: Röjng och GROT

mrvimek  
#182487 ja lånade en kjedje röjare i vintras o gick i en vägslänt men ca 70 cm snö o de gick de inte me vanlig röjsåg så ja köpte kjedjeröjen o är hel nöjd å så stor träd som du tar me den gör man inte me en vanlig röjsåg :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).