Före och efter jobbet

Open Office 3.0 släppt

27 inlägg 13189 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Open Office 3.0 släppt

totte  
#122674 Det är signifikant för Microsoft att dom vanligen inte är kompatibla med någonting, inte ens med sig själva. Och att maila omkring MS-filer är ett oskick som jag drabbas av på jobbet ideligen. Verkar finnas massor av folk som tror att alla kör den där förb-e smörjan. Ursäkta, jag blir alltid tvärilsk var enda gång det där självgoda företaget med sina urusla produkter kommer på tal, mest för att dom i alla år medvetet arbetat för att förstöra alla standarder som dom först skrivit på att dom anslutit sig till. Och för att dom konsekvent sålt halvfungerande skit för att sedan ta gruvligt betalt för uppgraderingar som fixar det men i stället ordnar till nya buggar.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Open Office 3.0 släppt

totte  
#122754 Har just laddat ner LibreOffice för Mac OS X (3.3.1). Inga problem att installera, bara att dra in applikationen i programmappen och köra igång. Korta tester av att öppna diverse per mail ankommen MS-smörja fungerar hittills bra (.doc, .docx, .xlm, xlsm, .ppt). Jag återkommer med lite mer utvärdering när jag har kört ett tag.

Användarvisningsbild

Re: Open Office 3.0 släppt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125661
totte skrev:Har just laddat ner LibreOffice för Mac OS X (3.3.1). Inga problem att installera, bara att dra in applikationen i programmappen och köra igång. Korta tester av att öppna diverse per mail ankommen MS-smörja fungerar hittills bra (.doc, .docx, .xlm, xlsm, .ppt). Jag återkommer med lite mer utvärdering när jag har kört ett tag.


Totte, nu börjar det väl bli dags för en recension?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Open Office 3.0 släppt

totte  
#125726 Jo, har egentligen inte kört den så mycket, huvudsakligen använder jag den för att öppna bilagor som jag får i mailen, diverse olika doc-format, excelfiler och powerpointar. Till det har den funkat utan anmärkning, har hittills klarat att öppna allt och vad jag kunnat bedöma korrekt. Den nackdel jag hittills sett är att den har en tendens att ibland krascha vid avslut. Efter att ha gjort quit så står det och stampar ett litet tag och sen kommer "Programmet har oväntat avslutats ...". Verkar dock inte ha några negativa effekter. Möjligen har det blivit bättre nu, jag uppgraderade Mac OS från 10.5 till 10.6 för ett par veckor sen.

I övrigt, det lilla jag skrivit har ordbehandlaren fungerat som en ordbehandlare kan förväntas. Verkar i övrigt vara ganska processorsnäll och ganska rapp.

Allt jag kan säga hittills.

Användarvisningsbild

Re: Open Office 3.0 släppt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126025 OK! Då tackar jag för den recensionen.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Open Office 3.0 släppt

totte  
#129187 Just laddat ner version 3.3.2 för MacOS X. Ser inga direkta förändringar, men det förefaller som problemet med att den kraschar vid avslut är fixat. Har inte hänt än. Kör just nu Mac OS 10.6.7. Och har hunnit starta och avsluta ett antal gånger.

Avatar Fallback

Re: Open Office 3.0 släppt

mannen  
#129219 Jag har en liten användningsfråga om Open Office Calc.
Grundproblemet är att jag genom åren har samlat på mig ett par stycken vinylskivor och antalet börjar nu bli för stort för att jag ska kunna bestämma mig för vilken skiva som ska spelas. Ett litet exempel, känner jag mig sugen på Gary Moore så går genast tankarna över till Thin Lizzy, sen till Deep Purple och så vidare. Det slutar för det mesta med att jag ger upp och sätter mig framför tv'n ivrigt förbannande mig själv för att man är så velig.
En dag fick jag snilleblixten att stapla upp alla skivor i Calc för att det skulle bli lättare att bestämma sig. Nu har jag betat av hälften av skivorna men inte har det blivit lättare att bestämma sig för det. Nu sitter jag istället och rullar uppför och nerför alla rader i stället.
Istället har jag tänkt att det kanske är bättre att överlåta allt velande till datorn och låta den bestämma åt mig. Går det att säga åt Calc att slumpa fram en rad ur det jag matat in?

Användarvisningsbild

Re: Open Office 3.0 släppt

Skogstomte  
#129231
Palms skrev:Tack och bock för svaren, blir kanske dumt att skicka i filformat som mottagaren inte kan öppna utan att installera något tillägg, även om det är gratis.
Mailar en massa word dokument...

Jag kan ju förstås prova och se om jag blir frälst eller inte, det tror jag att jag har råd med :)



Om dina kollegor bara ska läsa dokumnten och inte ändra dem (t. ex. ett utskick) så kan man ju göra om filerna till .pdf i open office. Även detta helt gratis :)

Användarvisningsbild

Re: Open Office 3.0 släppt

totte  
#129239 Inga problem i stor sett, det går att spara som det mesta:
formats.jpg


plus att exportera som PDF eller XHTML.

Användarvisningsbild

Re: Open Office 3.0 släppt

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129241 Vet inte om detta är rätt tråd men verkar ju finnas en del datorkunninga här.

Kan man sätta ihop 2 eller låt oss säga 10 st pdf filer till en och samma pdf fil?
utan att behöva betala för något specialprogram.

Användarvisningsbild

Re: Open Office 3.0 släppt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129265
SkogsGotte skrev:Kan man sätta ihop 2 eller låt oss säga 10 st pdf filer till en och samma pdf fil?
utan att behöva betala för något specialprogram.


Jo, det ska väl kunna gå i Open Office, men det beror ju också lite på vad det är för typ av originalfiler också - samt att du får vara beredd att klippa och klistra en del!

Om det t.ex. är 10 Word-filer som sparats som var sin PDF-fil, så kan du ju klistra in varje PDF-fil i Open Office Writer (eventuellt spara som text). Sedan är det ju bara att klippa ihop dem i önskvärd ordning.

Lite googlande: http://www.labnol.org/software/edit-pdf-files/10870/
http://www.ehow.com/how_4816803_edit-pdf-file.html
http://www.pdf995.com/pdfedit.html

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qDy750SToPw[/youtube]
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Open Office 3.0 släppt

totte  
#129269 Finns uppenbarligen en hel del program för det att hämta. Sök "pdf merger" på Google så rasar det fram träffar, har inte kollat på nån av dom men finns säkert nåt som både är gratis och funkar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).