Verkstan

Något läcker?

140 inlägg 68006 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Något läcker?

glasshultarn  
#129105 Låter nästan som felet på min gamle traktor. Har en ih 414b-66 liggandes i beståndsdelar, det hade blivit ett litet stickhål i ett foder, och det fattades en bit i fodertätningssätet, så den tog in vatten i oljan, jag håller på att byta block. Någon som har några motorrenoverings tips

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Något läcker?

foton  
#129169 Om det kommer diesel i oljan så blandar den sej med oljan, och den blir tunnare.

Avatar Fallback

Re: Något läcker?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129173
foton skrev:Om det kommer diesel i oljan så blandar den sej med oljan, och den blir tunnare.


För mig så skedde bara blandning när motorn var igång, med stillastående motor så separerade det till tydlig gräns.

Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129177 Hur ser dieselblandad olja ut? jag tror inte den är grumlig som oljan Uvskogen visade... Åtminstone minns jag då inte det av mina vispsessioner i min ungdom.. Jag vidhåller vatten som boven. Men oljan såg ju väldigt ljus ut, är det motorolja? Gammal diselmotorolja ska ju va becksvart. Eller är det nybytt?

Avatar Fallback

Re: Något läcker?

massa-ved  
#129179 Dieselblandad olja är svart om det är beg.motorolja du menar, vattenblandad får en färg liknande Pucko/O`boy.
Så du minns nog rätt.
Får revidera mitt inlägg i början av tråden där jag skrev växelådstätningen vilket var det mest troliga när det kom
från dränerhålet i lamell kåpan, till bakre vevaxeltätning. Trodde inte nån vågade köra med så mycke vatten i
motorn. Tycker det är ganska vågat att komma med såna "goda råd" som kör lungt färdigt din ved och kolla senare
vad som läcker. Uvskogen skrev redan i trådstarten att det kom ur hålet i lamellkåpan.
Glykol är inte balsam precis för vev- och ramlager.

Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129184
massa-ved skrev:Glykol är inte balsam precis för vev- och ramlager.


Årets citat alla kategorier....

Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129185 Nu står den still i varje fall. Här ska tappas ur och packningar kollas. Sen få vi se vart det bär iväg åt för håll. Efter i går kväll så tror jag inte att det är diesel heller, har kollat, luktat och googlat mig galen på bilder och beskrivningar. Allt tyder på att det är olja med vatten i, "kaffe latte", "oboy" etc är bildmässiga liknelser. Det är precis vad som läcker ur min och syns på stickan. Det kombinerat med att jag får fylla på vatten numera.
Det är, som tur är kanske, inte något som har pågått sen jag fick traktorn, utan detta uppstod först ungefär när tråden skapades så något "har hänt".

Återkommer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Något läcker?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129191 Aha, det är samma "Baileys" på oljestickan också, jag trodde bara nivån var hög i motorn och att den vattenblandade oljan kom mer bakifrån hydraulik/bakaxel/växellåda. Detta kan nog bli en omfattande tråd :sad:

Första gången jag klickade på tråden så var jag f.ö övertygad att jag skulle få se en bild på herrn själv i huggarmundering: "Något läcker?" ......ja oh ja, jätteläcker :lol:

Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129202
D Brown skrev:Första gången jag klickade på tråden så var jag f.ö övertygad att jag skulle få se en bild på herrn själv i huggarmundering: "Något läcker?" ......ja oh ja, jätteläcker :lol:


=)) =)) =))

   TS
Avatar Fallback

Re: Något läcker?

massa-ved  
#129204 Nu D. Brown får du nog passa dig för fortsätter du att vara så rolig kommer du nog att få betala nöjesskatt :???:

Avatar Fallback

Re: Något läcker?

glasshultarn  
#129306 sätter nog en slant på topppackning/fodertätning

Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129317
glasshultarn skrev:sätter nog en slant på topppackning/fodertätning


Går allt enligt plan så har jag svar på i varje fall toppackningen om 2 dgr....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129354 Toppen är av, men så här såg packningen ut och kolvarna. Det var blött som tusan på utblåssidan, men bara för att packningen är delad så här, kan det vara en orsak? Det fanns ingen packningscement lagd heller, kan det förklara läcka?

Så, vad är rådet nu?
Direkt efter toppen lyfts av
En kolv
Delad packning

   TS
Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Kse  
#129356 Att packningen är delad betyder inte automatiskt att den läcker.
Kolla om du ser några tecken på en blåsning, dvs en skada från vatten kanal till oljekanal ex till ventilstängerna då det är där det verkar som mest blött.
Från vattenkanal till cylinder är det nog helt , annars hade du fått tryck i expansionskärlet eller kraftigt vita avgaser
Om det bara är packningen som är skadad så finns det ju ändå en orsak tex spricka i toppen, ett foder som har satt sig eller i bästa fall bara pga tidigare varmgång. I värsta fall har du en spricka i blocket.
Sprickor är oftast svåra att upptäcka, att kyla ner toppen kan hjälpa. Så in i frysen och fram med förstoringsglaset, kylspray kan oxå funka.
En säkrere metod är dock att provtrycka toppen men det börjar bli svårt att hitta folk som gör sånt.
Ta bild på packningens båda sidor och toppen undersida(mot cylindrarna).

Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129361 Ok, sprickor eller skador ser jag inte alla ser jag inte alls, vare sig på toppen eller på blocket, det jag ser vill säga.Varm har den gått vad jag vet, för mätaren funkar inte, en gång när jag fick den
"ta en bild", menar du och lägga ut här? Ok här är de!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).