Bioenergi

Täckmaterial till risvältor

8 inlägg 5055 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Täckmaterial till risvältor

Kjt  
#128987 Jag behöver täckmaterial till ett antal risvältor.

Någon som kan svara på vart man köper det samt vad det kan tänkas kosta?



   TS
Avatar Fallback

Re: Täckmaterial till risvältor

woodstar  
#128997 Bolagen som kör/köper grot "Mellanskog, Stora, Sydved" eller de som som finns lokalt hos dig, borde ha, så pröva hos någon av dom. Du borde ha kontakter med någon av dom om du har skog. Om du är tänkt att sälja flisen hjälper säkert köparna till med papp.
Jag har för mig att inpriset för ett par år sedan var 3 papp, men har tyvärr inget uppdaterad uppgift.

Användarvisningsbild

Re: Täckmaterial till risvältor

Kse  
#129028 Walki Converflex i Arnäsvall säljer, vet dock ej pris
Ring och hör pris på 0660-375610
Sen så måste du ju ha en hållare till rullarna oxå.
http://www.bioland.no/pdf-dokumenter/WA ... Energy.pdf


Man säger att om man täcker vältan kan torrhalten öka med 5 till 10% på en sommar.
Vet att iaf SCA har slutat att täcka här då dom menar att den lilla vinsten som blir äts upp av hanteringen, om nu inte entreprenören står för kostnaden vilket ofta är fallet.

Användarvisningsbild

Re: Täckmaterial till risvältor

Torparn79  
#129068
Kse skrev:Man säger att om man täcker vältan kan torrhalten öka med 5 till 10% på en sommar.
Vet att iaf SCA har slutat att täcka här då dom menar att den lilla vinsten som blir äts upp av hanteringen, om nu inte entreprenören står för kostnaden vilket ofta är fallet.

fördelen med att täcka är väl att man får med sig mindre snö i flisen när man flisar på vintern..?

Användarvisningsbild

Re: Täckmaterial till risvältor

Mäki  
#129080 Ett av bolagen vi kör åt så försöker komma från att vi ska täcka så mycket som möjlig.
Om det är en välta som måste flisas på vintern pga vägen så skall hopen täckas men sommar vältor så skall inte täckas.
Det som är viktigt om man lämnar en välta otäckt är att det krävs att man sätter minst 30cm lövträd ovan på barr träd för att förhindra att barkborrar sätter sig i vältan.

Avatar Fallback

Re: Täckmaterial till risvältor

forest.  
#690591
Mäki skrev:Ett av bolagen vi kör åt så försöker komma från att vi ska täcka så mycket som möjlig.
Om det är en välta som måste flisas på vintern pga vägen så skall hopen täckas men sommar vältor så skall inte täckas.
Det som är viktigt om man lämnar en välta otäckt är att det krävs att man sätter minst 30cm lövträd ovan på barr träd för att förhindra att barkborrar sätter sig i vältan.


Flisas pappen upp eller vem tar reda på den när grotet flisas på plats?

Avatar Fallback

Re: Täckmaterial till risvältor

jannee  
#690592 Pappen går med in i tuggen.

Avatar Fallback

Re: Täckmaterial till risvältor

forest.  
#690596
jannee skrev:Pappen går med in i tuggen.



blir inget trassel är ju som ett "armeringsnät" i pappen ?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).