Bioenergi

Vedlogistik

4 inlägg 3319 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vedlogistik

-Tomas-  
#128917 Hej!

Vi har alltid staplat vår ved under tak för att efter en säsong flytta in den i ladugård där den får fortsätta torka tills den används. Anledningen att vi flyttar den är för att inte få in för blöt ved som släpper ifrån sig fukt och drar till sig skadeinsekter i en redan ganska åtgången lada. Problemet som jag ser det är att vi får hantera varje vedträ på tok för många gånger då den först staplas, rivs ner, plockas upp, körs in och staplas igen.. ja ni förstår själva..Vi har nu provat lite med vedsäckar istället och då kört med 60 L som vi packat med en packkanal gjord av en passande plastdunk. Problemet är att 60L blir något för tunga och otympliga för far min som börjar bli lite till åren.. 40 L tänker vi vore bättre och då också skaffa en ordentligare vedkanal eller vippstativ.

Det jag funderar på är om det finns fördelar med ett vippstativ jämfört med en kanal? Slipper man krångla upp kanalen ur säcken med följden att säcken välter osv? Blir det en bättre arbetsställning? Har aldrig sett en i användning så vet inte vad jag ska förvänta mig men underlättar det både tidsmässigt och fysiskt så vore det helt klart något att överväga :grin:

Tomas



   TS
Avatar Fallback

Re: Vedlogistik

woodstar  
#128920 Hej -Tomas-
Jo då, en kompis i Norge använder en sådan. Det du kommer ifrån med ett stativ är att du inte behöver vara nere i kanalen och trava veden utan kan stapla veden med rakrygg.
Kompisen klyver veden i en tiokubikskärra som han, när den är full backar, mot ett litet specialgjort bord. När han öppnar nedre sektionen på lämmen och tippar på bordet, får han veden i fin arbetshöjd. bara att stapla i vippstativet.

Avatar Fallback

Re: Vedlogistik

mrlynx  
#128923 Jag har lidit av samma problem så min lösning var att öka mekaniseringen av hanteringen.
Varför inte satsa på större säckar 1 kbm på eur-pall?
Dock kräver det tillgång till traktor och ett slätt golv så att pallarna går att dra omkring med palldragare.
Det torkar väldigt bra på pallarna men dom blir ganska skrymmande då dom inte blir så höga.
finns utrymmet är det inget problem.

Avatar Fallback

Re: Vedlogistik

-Tomas-  
#128942 Tack för snabba svar!

Woodstar, då har jag bättre koll på hur vippstativet fungerar! Kan vara något att fundera på så kan jag få farsan att packa lite mer och jag kan koncentrera mig på att hugga veden :smile:

Mrlynx, det hade varit kanon att kunna mekanisera det ytterligare men tyvärr är det för lite utrymme i ladugården och lågt i tak för att komma in med traktor eller kunna köra pallyftare där inne. Vi kapar, hugger och staplar veden i en välventilerad utbyggnad på ladugårdens ena långsida och sen måste vi köra runt till andra sidan för att stapla om, hur ineffektivt som helst :lol: Med småsäckar slipper vi i alla fall att hantera varje vedträ för sig så många gånger.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).