Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hydralvagn till ATV

18 inlägg 7624 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hydralvagn till ATV

CTech  
#128805 Hej! Vi blev ägare till lite drygt 100ha skog för två år sen. Investerade då i en Grizzly 700 med skogskärra till för att kunna göra lite lättare arbeten i skogen själva. Nu när jag börjat hugga en del toppbrott efter vintern visade det sig ganska snabbt att många bitar, trots att jag hugger 3m, är alldeles för tunga att handlasta även på två. Dessutom behövs inte mycket last innan boggien fastnar på små stubbar och stenar. Så nu står jag lite i valet och kvalet. Antingen investera i en bättre vagn, eller att leja bort allt arbete. Har jag inte egna grejer så kommer väl det resultera i att enstaka vindfällen blir liggande då det blir på tok för dyrt att ta ut maskiner till detta. Samtidigt så tycker jag det är skoj att gå med motorsåg o vill kunna ta hand om vindfällen och göra mindre gallringar sj. Vem vet, funkar det bra kanske man även ger sig på lite större gallringar. Farfar som brukat skogen sen 50-talet gjorde nästan alla gallringar sj så vitt jag vet, men ledje bort skotningen. Köpa skotare/traktor säger en del. Då ska ska man sälja fyrhjulingen vilken ju har fler användningsområden samtidigt som man får en gammal maskin som man troligen behöver vara ganska mekkunnig för att hålla igång. Det behövs helt andra vägar för att komma åt dessa ev enstaka vinfällen osv. Går man med motorsåg kanske det är lagom att hugga ett par timmar och sen har man ett lass eller två till atvn. Tror det kan vara ganska skönt med lite paus i sågandet o köra ett par vändor emellanåt. Med störr maskin får man väl hugga en vecka för att köra ett par timmar. Känns lite som att motorsåg och en rejäl atvvagn kan gå ganska bra hand i hand.

Synpunkter på det resonemanget?

Ni som haft dessa vagnar ett tag. Vad tycker ni när nyhetens behag lagt sig? Hur mkt används dem och till vad?
Var iväg till en handlare och titta. Han ville väldigt gärna sälja på mig en Xyz för 70´. Denna funkade väl ok men kändes ändå inte helt rätt. Drivningen slirade en del. Dessutom har man ju läst på forat en del om dessa så ska det bli nåt så blir det nån av dem dyrare. Han hade en sprillans T1900 ståendes med vinsch, ramstyrning och större däck. Vad skiljer denna från tex en T1800? Konstruktionen såg annorlunda ut. Är den tyngre att dra? Längden är ju fast på den. Likaså på 1800? Kommer jag sakna att kunna flytta boggien? Kommer jag sakna elstart och olika hastigheter på drivningen? Man vill ju gärna att det blir rätt från början när man ska handla dessa relativt dyra grejer.

Går det att räkna hem dessa prylar eller är det intresset av att sköta en del i skogen själv som får styra?
Långt blev det och en del frågor. Hoppas nån orkar ta sig tid att hjälpa en osäker och velig nybörjare att ta beslut.

Vh Henrik



   TS
Avatar Fallback

Re: Hydralvagn till ATV

Hema  
#128808 Hej.

Jag har ett annat alt.
http://www.blocket.se/dalarna/Vimek_101 ... ?ca=16&w=3 Många som snackar varmt om sina minimasters.
Sedan om du brukar lägga all timmer på ett o samma ställe, kompletera med en stationär kran:
http://www.blocket.se/skaraborg/Timmerk ... .htm?ca=16 (kräver ev. en hydraulpump), eller denna http://www.blocket.se/vastmanland/Lastb ... ?ca=16&w=3 + grip
Alt. leta lite noggrannare på blocket.
Då det enl. mig är jobbigare att lasta av än på, från en huggarvagn med vajerkran.

Om du har en maskin med lilla BMfästet:
http://www.blocket.se/gavleborg/Kranarm ... ?ca=16&w=3 så slipper du någon stationär kran.

(kranalternativen för att lasta av vimeken)

Det borde bli en lägre kostnad än vad de produkter du nämnt går på.

//Henke
Senast redigerad av Hema ons 11 maj 2011, 21:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Hydralvagn till ATV

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128830 jag köper resonemanget med att det är lämpligt att såga ett par träd och sen köra lite... Så gör vi och tycker det är kanon kul. Alla säger att det är leksaker och såklart är det leksaker.. Vissa köper båt eller skoter andra köper små hydraulvagnar.

Användarvisningsbild

Re: Hydralvagn till ATV

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128860 Håller nog inte riktigt med i resonemanget om "leksaker". Visst, de är lite i klenaste laget men rätt använda och med rätt sorts förväntningar så gör de ett gott jobb. Har haft min XYZ nu i några år och är överlag nöjd. Den är ett lasthjälpmedel jag inte skulle vilja vara utan, saknar drift så det skulle jag definitivt köpa idag. Men hade jag så mycket skog som du så varför inte titta på en minitraktor med en liten vagn bakom, eller rent av ett fullstort ekipage. Blir lite rejälare grejor då. Flytta boggien tycker jag inte är så intressant längre, den fungerar ändå bäst med 3-metersved så jag har den alltid avpassad för det.
Räkna hem ekonoiskt är nog inte möjligt för någonting en fritidshuggare köper eller gör. Men det visste du nog redan. Det är det roliga som gör det värt det :mrgreen:
Det är som "trilla" säger, en del har båt, andra hydraulvagn.....

Avatar Fallback

Re: Hydralvagn till ATV

CTech  
#128869 Tack för svaren. Ska jag vara ärlig hade jag nog hoppats på fler "bara köp, funkar kanon till dem användningsområdena" :P
Köpa minatraktor faller på att jag ju redan har atvn och den vill jag inte göra mig av med då jag kör en del snö med den och att den används till en del annat.
Jag har även lite svårt att se vitsen av större grejer då det känns som att man ändå inte hinner med att hugga så mkt på en dag. Det borde vara en fördel med smidigheten om man ska hämta vindfällen osv då det är lättare att hitta väg med atvn.

Hursom så ska jag iaf i eftermiddag åka och titta o provköra kranmans 1900 i skogsmiljö och hoppas att jag blir nåt klokare. Dock tror jag att man behöver prova en längre tid hur det funkar praktiskt i skogen innan man kan säga flipp eller flopp. Det lutar starkt åt att prova på detta så vet jag åtminstonde sen om det är nåt att hålla på med.

Om man prompt ska ha en hydralkärra till atvn, är denna vagnen då bland det bästa som för tillfället finns på marknaden?

Nåja, till skillnad från båten är den ju denna leksak åtminstonde avdragsgill, alltid ngt :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydralvagn till ATV

Hema  
#128896 Köp köp! :)

Jag har inte provat, men för att göra det lite jobbigare så.. hehe

Kärran: så är nog kranman 1900 bäst. (kan dock inte flytta boggin, fast går det på någon med drift?)
Kranen: verkar flera luta åt Avesta även om senaste kranmankranen nog är riktigt bra och och XYZ har lavettben och 2-spakssystem (kanske fler erbjuder nu?).
Sedan kolla på vilken hydraullösning resp. tillverkare har. Hondamotorn är väl att föredra, samt att man har hydaulpaketet över framhjulen på ATVn för viktbalanseringen och då kanske hydauldragningen är av intresse. Senast jag kollade krävde kranman en massa slangar, medans XYZ hade bara tvä fram till ventilpaketet. Avestan har jag inte koll på där.

Det verkar vara bra andrahandsvärde på kranvagnarna, då man sällan ser dem billigt eller ens till salu.

Ja just ja, ska du köpa nytt, försök o se till o skaffa fjärrstyrd vinsch, vagnsdrift och vagnstyrning.

Lycka till med köpet :)

Avatar Fallback

Re: Hydralvagn till ATV

amcore  
#128906 Kranman T1900 är en GRYM vagn :grin: 8)

är den värd sina 160000+ som den kostar "190000 för min del just nu" :shock: , nej det tycker jag inte! men vill man ha prylar så kostar det 8)


T1800 är nog minst lika bra,, möjligen lättare för t1900 är inte lätt

Avatar Fallback

Re: Hydralvagn till ATV

Hema  
#128908 amcore du kan inte bidra med lite erfarenheter, om det finns något man bör tänka på etc.?

Avatar Fallback

Re: Hydralvagn till ATV

amcore  
#128913 har inte kört så himla mycket med vagnen, men den är som sagt ganska tung, onödigt tung för dom har vräkt på järn på vagnen.
fast jag har extra hårda fjädrar bak så vill maskinen niga så nån sorts låsning för fjädrana är ett måste "om man nu inte har en Honda atv tex med stel bakaxel".. drivhjulena spårar inte i däckena så det är oxå ett minus men det funkar :smile:

annars är det en trevlig vagn, rekommenderar att köpa till 2 stegs pumpen för då går det att köra snabbare och lasta snabbare. jag köpte som sagt rubb och stubb till min vagn och ångrar det inte.. man måste även beställa till förlängnings hydraulslangar och reläkit för ramstyrningen, det var inget som var i grunden tydligen!

men om det är värt pengarna? både ja och nej.. den är som sagt väldigt dyr och den går alldrig att räkna hem ekonomiskt! men det är oerhört rolig att jobba med så det är skitsamma.. man lever bara en gång :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Hydralvagn till ATV

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128921 Men alltså ursäkta mig men 160 plus är ju helt vansinnigt. Och jag brukar ändå tycka att kvalitet och känsla får kosta. Nä för tusan.. köp en begad xyz för 45 plus moms istället. De gamla xyz'orna var ju bättre än de nya ändå. Och då får man tvåspaks vilket ju är mycket roligare...

Avatar Fallback

Re: Hydralvagn till ATV

Hema  
#128922 amcore det var lite skillnad det! :)

Avatar Fallback

Re: Hydralvagn till ATV

axwell  
#128932
trilla skrev:Inlägg Skrivet av trilla » 58 minuter sedan.
Men alltså ursäkta mig men 160 plus är ju helt vansinnigt. Och jag brukar ändå tycka att kvalitet och känsla får kosta. Nä för tusan.. köp en begad xyz för 45 plus moms istället. De gamla xyz'orna var ju bättre än de nya ändå. Och då får man tvåspaks vilket ju är mycket roligare...


Jag förstår att Skogsmaja velar mellan utbuden fast nu borde väl alt., "stor ATV med bandsats och driven hydrualgriplastarvagn" gå bort, runt eller drygt 300´+ moms.

Mitt ekipage känns som ett fynd betr. priset.

Avatar Fallback

Re: Hydralvagn till ATV

CTech  
#128937 Hej på er igen. Var iväg idag o kände och klämde lite. Tycker den ser riktigt fin ut. Dem drog den efter en liten 300cc maskin. Lastade på nästan fullt o provade i snäll terräng utan drift. Det gick skapligt så nog borde la grizzlyn orka med. Tror dock man måste provköra på egen skog under längre period för att avgöra om det är nåt att ha eller inte. Som jag tror och hoppas så kommer denna fylla mitt behov ganska bra, iaf så har vi ju provat. Svårt o se att ngn annan vagn skulle vara så mkt bättre om det är atvvagn man ska ha.

Hema: Tvivlar på att man skulle hålla på o flytta så mkt på boggien. Har gjort det en gång på vagnen vi har nu o det var precis efter leverans då den var max ihoptryckt. Tror man helt enkelt får planera körningen o ramstyrningen gör nog sitt till. Kranen verkar riktigt stark och man kan ju lägga upp rätt hyfsade vältor. Det går att uppgradera till tvåspak om man vill. Gick på nån tvåtusing. Agget sitter fram o många slangar är det, dock är dem ihopbuntade i nåt skyddande rör så det såg fint ut.

Amcore: 190´? Hur faen gick det till? Denna går på straxt över hundringen. Moms betalar man ju inte... Tror 1800 vägde 70kg mindre. Torde väl inte spela så stor roll?
Jag antar att dem provat ut det ordentligt att det ska funka utan att rullarna passar i mösntret. Har du haft några problem med driften på din? Här ingick allt till ramstyrning osv. Till viss del borde man väl ändå kunna räkna hem lite pengar. Mkt beror ju på vad man sj vill ha i lön men att ta ut stora maskiner är ju knappast gratis. Nåväl, ingen verkar ju iaf tala om dålig kvalité o så. Det negativa man hör är att dem är dyra samt mkt sämre än en traktor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydralvagn till ATV

CTech  
#128939 Är väl lika bra att berätta att vi valde att slå till också. Lär väl veta om nån månad eller så om jag tycker det är grejen för oss. Då har vi iaf provat och vet sen. Men så som jag tror och hoppas så fyller den behovet för det arbete vi tänkt att utföra själva. Ser egentligen inget rimligt alternativ. Men vad vet jag, nybörjare o allt =) Miniskotare kostar ju det dubbla o då har man ingen atv. Jag TROR detta blir bra. Sen om förutsättningarna ändras i framtiden så får man väl tänka om då.

Denna vagn är utrustad med hydralvinsch, ramstyrning och dem stora däcken. Som jag förstod så går allt utom elstart att plocka på i efterhand, såsom tvåspak och tvåfartspumpen. När man väl bestämt sig vill man ha nu, nu, NU så då fick det bli den som stod och väntade på mig. Blir att hämta ekipaget kopplat och klart efter helgen =)

Tack alla för era tips och synpunkter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydralvagn till ATV

Hema  
#128943 Men vad kul hoppas du/ni blir nöjd/nöjda, grattis!
Alltid bättre med fler nissar här som har egna erfarenheter av sakerna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).