Skogsröjning

Röjplikt

37 inlägg 17342 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Röjplikt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126027
rabbit70warhammer skrev:Till alla ni som tycker att röjplikten är dålig varför tycker ni då inte att kravet på att man ska återbeskoga skogen är fel? Här där jag bor så blir all skog björkskog med inslag av riktigt fula tallar och granar om man inte röjer, även rena tallmarker och granmarker. Är skogen planterad eller föryngrad med fröträd spelar ingen roll, björksly i massor. Då kan vi väl skita i att plantera överhuvdaget eftersom det kommer björk och sälg i vilket fall som helst. En fråga som jag tycker är ganska intressant att diskutera.

Jag förstår att röjplikten inte är en så bra ide egentligen. Det blir enorma kostnader på skogsägarna. Istället har jag en fundering. Varför kan man inte låta de "yngre" arbetslösa göra skogsvärnplikt istället fast med lön. Det skulle man i alla fall kunna ha på sveaskogs marker. Hellre det än att polacker ska ta våra svenska jobb eller? Vi slipper då ungdomsarbetslöshet i massor.


Tja, lösdriverilagen avskaffades ju 1964. Dessutom är ju värnplikten nyligen avskaffad. Jag tror inte vi vill ha tillbaks dessa två lagar igen.

Att unga sedan bör uppmuntras att söka meningsfulla skogsjobb, så som röjning och plantering är givetvis inte fel. Men det måste ske på frivillig basis. Några tvångskommenderade och ointresserade röjare och/eller plantörer vill jag inte ha på min fastighet, då jag misstänker att kvaliteten på det utförda jobbet blir undermåligt.
/Niklas

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjplikt

svenjo  
#126032 Vi har en skogsvårdslag i syfte att tvinga markägarna till att genomföra åtgärder som annars inte skulle genomföras pga bristande lönsamhet. Detta för att skogsindustins intäkter och arbetstillfällen är viktig för staten.

Jag förordar istället den finska modellen. Där har man infört bidrag till de åtgärder som staten anser behöver göras eftersom staten i slutändan tjänar på att de görs. Dvs. ungskogsskötsel upp till och inklusive förstagallring. Jag har för mig att Du kan få upp till 70% av kostnaderna i bidrag, även för eget arbete.

När har man senast i en svensk skogstidning sett texter som "bland det mest lönsamma du kan göra på din fastighet är att förstagallra"?

Användarvisningsbild

Re: Röjplikt

Sedvall  
#128875 Det som sticker i ögonen är ju markägare som slår ikull skogen och får ut pengar för de men sen inte sköter föryngring eftersom de inte kommer hinna gynna honom. Som tidigare nämnts så ska ju avverkningen täcka kostnad för föryngring och röjning. Men hur man kommer till rätta med problemet på bästa sätt vette fasen

Användarvisningsbild

Re: Röjplikt, jaga lata och snåla skogsägare som inte röjer

blasterlars  
#708372
flisshejk skrev:Det är ett så dumt förslag så det är knapt är värt att komentera, en sak kan ni vara övertygade om och det är att staten skulle alldrig tveka att återinföra skogsvårdsavgiften igen, det var ju en form av dubbelbeskattning för markägarna, nåja det finns alltid såna som inte tänker längre än näsan räcker. Skulle vara intresant att höra hur många av er som här förordar röjningsplikten är markägare och som var med på den tiden när vi hade den?

Avatar Fallback

Re: Röjplikt

jannee  
#708385 Ny och yngre generation ska komma och glänsa.
Vem har planterat den skog som jag idag har avverkat?
Vem har röjt den?
Vem har gallrat?
Just det senaste har jag själv gjort och långt senare avverkat.
Det röjdes inget förr i tiden, ej heller planterades något, ändå har vi ALDRIG haft så mycket skog som vi idag har.
HUR KAN DET KOMMA SIG???????
Nu odlar vi fram monokulturer vilket på sikt gör att det kommer att gå rakt åt HELVETE!!!!!!!!
Kanske bäst att gå tillbaka och göra som de gjorde på 1800 talet - ELLER????

Det är bara en något annorlunda vinkling på hur de flesta resonerar.

Avatar Fallback

Re: Röjplikt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708438 Vi har haft återplanteringsplikt sedan 1903. Framsynta skogsägare planterade långt dessförinnan. Slarviga skogsägare smiter undan än idag. Röjning som vi gör idag gjordes nog inte mycket i början av förra seklet men ved höggs det i massor.

Avatar Fallback

Re: Röjplikt

jannee  
#708444 Samma återplanteringslag gäller väl än idag, vilket i sin tur innebär att inom 5 år ska det finnas 2 000 A stammar/ha, ganska enkelt att uppfylla enär björken sprider sig värre än ett ogräs.
OCH björken sägs vara granens moder för att senare bli dess styvmor.
MEN då högg de framsynta sin husbehovsved.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).