Socialt (mer om oss)

Vårrapporten

987 inlägg 218726 visningar 56 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vårrapporten

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128575 Lördag 7 maj, potatisen satt, 7-8 olika sorter mest Asterix och King Edvard samt en del andra roliga sorter.
65 g 11-5-18 mikro gödning per meter fåra.
Nu ska sättaren i väg till Halvproffs hemtrakter.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vårrapporten

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128582 Idag blev det premiär för grillen med en rejäl flintastek.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vårrapporten

JD 2006  
#128616 Här är det tidigare än vanligt....nästan all snö är borta, 18 grader varmt idag så det blev till att måla på huset :grin: :???:
Ja inte det roligaste vårpysslet men det ska väl göras det också.

I vanliga fall brukar det gå att köra skoter här den här tiden.

Avatar Fallback

Re: Vårrapporten

Micke Holmgren  
#128647 Grillat både idag o igår, hade +23 i skuggan idag men kallare väder på g. Som tur är, lite för varmt å gå o harva med sågen ju.

Användarvisningsbild

Re: Vårrapporten

Fiat 4WD  
#128698 Dagens!
Gök spelade imorse.

Både Grönsångare och Trädgårdssångare sjöng i går morse å häggen luktar underbart.

Morkullor drog igår kväll men ingen skogsräddning utförd.





Medlem i föreningen;
"Rädda Skogen Ät en bäver"

Avatar Fallback

Re: Vårrapporten

flisshejk  
#128760 Bofinken och svartvita flugsnapparen dök upp idag. Båten sjösatt och mjärden i sjön, men utanför stugan ligger isen fortfarande även om den börjar vara ordentlig dålig med stora öppningar så vägrar den att ge upp.

Avatar Fallback

Re: Vårrapporten

flisshejk  
#128872 Plötsligt så händer det! mellan kl 24-00 och 06-00 i morse har isen släppt sitt grepp om Bottenviken, man ser ett isbälte mellan några öar 3-4 km ut till havs och något litet isflak som räker ute på fjärden,soligt och fint +10 grader, mjärden skall vittjas idag då blir det halstrat, MUMS

Avatar Fallback

Re: Vårrapporten

flisshejk  
#128887 Kan ju inte undanhålla fiskafänget, mjärden var så full med abborre så jag var tvungen att försöka rulla den över relingen för att orka få in den i båten, det var 120 abborrar, av dessa kastade jag tillbaks 95 st som inte var särskilt stora, nu skall jag göra upp eld i eldstaden ute på stranden och halstra både sik och abborre, naturligtvis hembakat både bröd och klådda.

Användarvisningsbild

Re: Vårrapporten

totte  
#128914 Å så trevligt det låter! Gratulerar till den fina fångsten, nyfångad grillad fisk är grejor det! Hade det varit lite närmare hade du fått sällskap om en stund. :grin:

Björkarna slår ut här nu, allt skimrar i grönt, årets vackraste tid enligt min mening.

Avatar Fallback

Re: Vårrapporten

flisshejk  
#129017 Nu är isen i alla fall helt borta på havet rogivande att sitta ute och lyssna på vågornas kluckande mot stranden, skulle gärna se fram mot ett besök totte

Användarvisningsbild

Re: Vårrapporten

halvproffs  
#129026 2000st gran och 1000st tallplant satta. Inget kul men nödvändigt jobb och som tur är; inte varje år. Halstrad eller nyrökt aborre är en riktig delikatess! det vattnas i munnen på mig.
Ska nu upp till jaktstugan där jag i veckan satt potatis och ska nu flytta den med laxknut egentillverkade kolarkojan några meter då den hamnade på fel ställe.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vårrapporten

totte  
#129035
flisshejk skrev:Nu är isen i alla fall helt borta på havet rogivande att sitta ute och lyssna på vågornas kluckande mot stranden, skulle gärna se fram mot ett besök totte


Tack! Skall ha det i åtanke, det är ju en bit att köra men kan ju få för mig nåt framåt sommaren.

Lite småkyligt och blåsigt här, ganska typiskt majväder, hade några regnskvättar natten till fredagen och på förmiddagen, inte mycket som kom.

Avatar Fallback

Re: Vårrapporten

flisshejk  
#129357 Skulle vara intressant att höra om det är något annat kustlän som har en så rigida bestämmelser vad gäller fritidsfisket som Norrbotten. Det är rätt många år nu sedan vi fick begränsningar nunder vilken tid vi får fiska med nät, hur många nät man per person man får lägga ut och dessa måste ligga på minst tre meters djup och orsaken till detta sägs vara att vi nät fiskare föröder fiskebeståndet av laxöring, samtidigt finns det tusentals vikarsälar i bottniska viken där varje säl äter mellan 7 och 10 kilo fisk /dygn. Nu skall dett tremeters beslut gälla hela året, det betyder att allt fiske med nät efter abborre under sommaren när abboren ofta under soliga fina dagar går upp på grundare vatten. Men det kommer mera nu är det så att vi fritidsfiskare får varken sälja eller ge bort fisk, då kan vi bli lagförda om det upptäcks hur man skall kunna kontrollera detta det övergår mitt förstånd, men dom kanske tänker använda kustbevakningen till detta uppdrag också dom sköter ju om övrig fiske bevakning, till åtskilliga miljoners kostnad, jag kan lova att den fisk man konfiskerat kostar betydligt mer per kilo än en guldtacka. Pengar tagna ur skattemedel. Dessutom är det en diskrimineringav den inhemska befolkningen som ingen Sverigedemokrat kan åstadkomma, närmast att jämföra med tallibaner. Detta är ju ett klart fall för Diskrimineringsombudsmannen ( OBS detta gäller endast de som fiskar med nät)

Avatar Fallback

Re: Vårrapporten

axwell  
#129366 Oj, det var en hel del negativ reklam för din kust, men hav förströstan, kustbevakningen kommer inom kort att decimeras till en spillra.
Låter som en papperstiger, vem skall då bevaka, något angiverisystem?

Avatar Fallback

Re: Vårrapporten

flisshejk  
#129511
axwell skrev:Oj, det var en hel del negativ reklam för din kust, men hav förströstan, kustbevakningen kommer inom kort att decimeras till en spillra.
Låter som en papperstiger, vem skall då bevaka, något angiverisystem?

Det vore nog det enda sättet, men jag tror det skulle bli svårt att rekrytera någon, det är ett allmänt missnöje med detta bland kust byarna oavsett man fiskar eller ej.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).