Små skogsmaskiner och övriga maskiner

hay balers for quads

9 inlägg 9352 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

hay balers for quads

vanvliet  
#128711 Hej allesammans,

Jag är en industriell design teknolog vid det tekniska universitetet i Delft, Holland, och jag arbetar på ett slutligt examensarbete för ett företag som heter Schuurman BV. Detta företag kom nyligen in på tillbehör till fyrhjulingar för jordbruk. Efter lite forskning fann jag att det finns en efterfrågan på hö balpressar för fyrhjulingar, en del säger att de inte finns, andra säger att de gör men de är för dyra. Själv har jag letat efter ett exemplar men kan inte hitta dem. Så ... Jag undrar om någon kan ge mig en bekräftelse på deras existens, och om inte, skulle någon vara intresserad av en? Det kan vara en möjlighet för mig att utveckla en.

Vänliga hälsningar,

Lyor van Vliet



   TS
Avatar Fallback

Re: hay balers for quads

Henrik Petersen  
#128726 Hej!

Jag skulle inte tro att det finns nået större interesse for balpress for fyrhjuling, av fler anledninger. For det första om någon skulle tillverka en kommer den att bli tokdyr. Jag har sett rundbalspress till minitraktorer typ Yanmar/Kubota dom går lös på runt 100.000 och har en ganska liten kapacitet. En annan grej är ju att det är snut på omöjligt att hålla en konstant och låg fart med fyrhjulingen, och det är ganska viktigt när man pressar hö.
Om du ska konstruera en press for ATV tror jag att priset drar iväg till kanske 150000 eller mera, den blir svårsålt.

Dette var min åsikt inte annat :grin:

Henrik

Användarvisningsbild

Re: hay balers for quads

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128744 Varför inte en ATV-dragen exakthack som fyller säckar med grönmassa för ensilering?

Användarvisningsbild

Re: hay balers for quads

Fredrik Reuter  
#128766 Hej,
Kanske något att titta vidare på: http://www.rekord.com/f%20&%20s%20machi ... ibaler.htm

Avatar Fallback

Re: hay balers for quads

vanvliet  
#128787 Tack för ditt svar. Detta kan ge dig en bättre uppfattning om hö balpress för fyrhjulingar.

http://www.youtube.com/watch?v=qxyzcjUZlZM
http://www.youtube.com/watch?v=_xQGejWGMN0
Bild

   TS
Avatar Fallback

Re: hay balers for quads

Henrik Petersen  
#128794 Ok jag ger mig :D . Kör till då. Kom ihåg bare att en ATV inte har någon PTO, så du får montera en motor på den,
men det går ju att lösa. Jag tror fortfarende att den blir for dyr och kapaciteten for låg, men jag ska fölge dit projekt med stort interesse. Hoppas att du delar med dig här.

Lykka till \:D/

Henrik

Avatar Fallback

Re: hay balers for quads

Hema  
#128804 Med en Vimek 101, 202 eller 620 minimaster så skulle det väl kunna funka. Fast den marknaden är väl minst sagt minimal.

Användarvisningsbild

Re: hay balers for quads

Knegarn  
#128818 jag tycker du ska göra en prototyp! men den kan inte gå rakt efter atw´n den måste gå att skjuta ut till sidan vid balning som en gammal heywang, en fyrhjuling är för låg under.

Avatar Fallback

Re: hay balers for quads

hgj  
#128959
Henrik Petersen skrev:Ok jag ger mig :D . Kör till då. Kom ihåg bare att en ATV inte har någon PTO, så du får montera en motor på den,
men det går ju att lösa. Jag tror fortfarende att den blir for dyr och kapaciteten for låg, men jag ska fölge dit projekt med stort interesse. Hoppas att du delar med dig här.


Håller med, tror det är svårt att få någon större kommersiell lönsamhet på en sån maskin...men vem vet, ingen trodde väl att atv skogsvagnarna skulle slå igenom som dom gjort heller, trots priset...

Funderade på motorbiten... borde det inte gå att köra med en hydraulpaket fram på atv:n som på skogsvagnarna. Gärna så det i så fall skulle funka med samma paket så man inte behöver ha ett för varje maskin.

Det är ju inget problem att driva pickupen med hydrauliken, frågan är ju om presskapaciteten blir tillräcklig. Löspressat vore inget problem (vilket exemplet verkar vara), men ska det upp på hårdpress och rundbal så blir det nog tungt/varmt....

Håller nästan med Knegarn om att pickupen bör gå på sidan, ska man bara köra strängar som är knappt 30cm höga är det ju inte lönt att pressa ens...=)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).