Traktorer och processorer

Processor eller miniskördare

19 inlägg 20099 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Processor eller miniskördare

Jägarn  
#12697 Jag har en skogsgård i Småland på 170 hektar.
Har stora funderingar på olika processorer endast för den egna gården.
Hypro tycker jag är bra men dyraste laget.
Niabs processor är billig har både hört ris och ros.:?
Skogsollen är det alternativ som är mittemellan men ingen här vet något om den. :?:
Dessutom är det någon här som har erfarenhet av hans miniskördare BJM 350 och dessutom monterad på en skogsvagn. :roll:
tacksam för svar



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12703 Jag går i samma tankar som du, känns som att maskinerna är lite väl dyra men känslan av att kunna göra själv istället för att lejja är ju värd en del.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12704 Bara för att skapa lite mer förvirring :wink: så måste jag dra fram ett annat allternativ oxå till bjm 350 som heter nästan samma....
Arbro Stroke 350, har själv en sådan från 98/99 som finns både ros o ris om den oxå.

Nackdelen med båda modellerna är att kranen är begränsningen både i lyftkraft o räckvidd.
Som stegmatare är dom inte snabba men i efterarbeterna efter Gudrun o Per har min varit guld värd men den har farit illa oxå då jag har tagit allt som jag nånsin orkar flytta med kranen :roll:

Att jag köpte en var för att jag kör med kranen på traktorn

Avatar Fallback
Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12706 Skulle vilja se lite film på dom här stegmatade maskinerna om någon har lite? Har sen en film på en hypro på youtube och den gick ju rätt bra. Skulle vara skoj att se en liten jämnförelse mellan stegmatat och hjulmatat.

Finns väl för- och nackdelar med båda systemen, hjulmatat är snabbare och mindre rörliga delar (?), stegmatat kräver mindre motor och är billigare och kanske inte slirar som hjulmatat kan göra?

Avatar Fallback
Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12708 sökte på hypro på youtube och hittade denna om niab


finns även en film på http://www.fandriks.nu/index.php?sida=produkter men den funkar inte, har ringt till dom ang detta, får se om dom fixar till den

Användarvisningsbild

Niab

Christer j  
#12724 Lade upp en reklamfilm med niab 5-15.Den är ganska stor så ha lite tålamod vid nedladdning.Längd ca 6 min.
http://video.tinypic.com/player.php?v=efpk5e&s=2

Är det någon som vet vad den kostar nu för tiden,hörde nått om över
300.000kr

Användarvisningsbild

5-15

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12726 Fördelen med NIAB är bland annat att man inte behöver ha trädet över maskinen utan kan börja mitt på om det är en vindfälla över vägen.
Det spelar ingen roll vilket håll den ligger på män mätnigen fungerar bara
på ett håll.Jag har arbetat upp 3000m3 vindfällor och 1000m3 stående
skog här på gården så nu har jag bytt till en ny NIAB 5-15.
I år blir det förstagallring som jag inte har kört tidigare.

Avatar Fallback
Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12744 Visst hadde dom "gamla" niab inte den möjligheten, att köra över trädet och sen plocka upp dom pga dom har slangar till spakpaketet som kommer underifrån och inte från ovan som på dom nyare.

Har fått nys på en äldre niab för runt 70 000 som är helrenoverad, funderar på om man ska slå till

Användarvisningsbild
Christer j  
#12747 Jag har haft en svart niab i fem år men har sålt den nu.
Den gick bra i största allmänhet men blev materialtrött det sista.
Den sprack precis överallt o jag stod hemma o svetsade lika mycke som jag var i skogen.Sen kvistade den lite dåligt med,klena kvistar bara krökte sig o gick i genom.Försökte laborera på alla sätt med detta men kom aldrig till någon lösning.Men stark var den o ca 40 cm gick att lura igenom den.Frågan är vad man ska skaffa sig i stället.
Har tittat på allt i mellan Valmet 901 Tj 870 till grön niab o hypro 455.
70000 bör gå att pruta på.

Avatar Fallback
Jägarn  
#12854
gnisten83 skrev:Bara för att skapa lite mer förvirring :wink: så måste jag dra fram ett annat allternativ oxå till bjm 350 som heter nästan samma....
Arbro Stroke 350, har själv en sådan från 98/99 som finns både ros o ris om den oxå.

Nackdelen med båda modellerna är att kranen är begränsningen både i lyftkraft o räckvidd.
Som stegmatare är dom inte snabba men i efterarbeterna efter Gudrun o Per har min varit guld värd men den har farit illa oxå då jag har tagit allt som jag nånsin orkar flytta med kranen :roll:

Att jag köpte en var för att jag kör med kranen på traktorn


Vilken traktor har du till den jag har hört att man får ha rejäla doningar när kranen hänger på trepunkten :?:

   TS
Avatar Fallback
Jägarn  
#12855
Christer j skrev:Jag har haft en svart niab i fem år men har sålt den nu.
Den gick bra i största allmänhet men blev materialtrött det sista.
Den sprack precis överallt o jag stod hemma o svetsade lika mycke som jag var i skogen.Sen kvistade den lite dåligt med,klena kvistar bara krökte sig o gick i genom.Försökte laborera på alla sätt med detta men kom aldrig till någon lösning.Men stark var den o ca 40 cm gick att lura igenom den.Frågan är vad man ska skaffa sig i stället.
Har tittat på allt i mellan Valmet 901 Tj 870 till grön niab o hypro 455.
70000 bör gå att pruta på.


Niaben 5-15 går på strax under 200 000 sek m vajer 225 000 kostar skogsolle 40 och hypro 455 ligger över 300 000 men den verkar vara den bästa vad jag kan se. Är det ingen här som har erfarenhet av BJ maskin och hans produkter

   TS
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12860 Nu har jag haft mina kranar takmonterade i alla år så 3 punkten kan jag nog inte rekomendera.
Kanske den bästa varianten är montage typ Jake som är en klokoppling direkt mot bakkroppen.

Jag har kört med BM 650 med FMV 360, samma kran på Valmet 805 och nu med en FMV 390 på 805an

Avatar Fallback
Jägarn  
#13265 Tja jag var ju intresserad av BJM 350 skördare men det var inte lockande att släpa runt skogsvagnen i gallringen det var jag ju också varnad för. :roll:

Att jobba utanför traktorn som med tex NIAB drar jag mig för så när jag såg totallösningen från Kesla Patu 224 000 sek med vagn (Är det någon som har en måntro?:lol:) var den oerhört lockande.
Fast då med större kran bättre räckvidd/lyftkraft +10 000 sek dyrare och separat oljepump sparar diesel + 20 000 sek och så vore det bra med drivning av vagn +30 000 sek har sura marker.
Det enda jag saknar nu är en fällgrip typ Hypros dyr sak det där finns det alternativ? inte för tunga.

   TS
Avatar Fallback
Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16779


Här är lite film pa Arbro Stroke.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16780 En Scorpion kanske, kombinerad skörder/skotare för ca 900.000:-

http://www.pergonova.se/gallery1_8.html

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).