Skördare

Nu i savningstider...

12 inlägg 3648 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nu i savningstider...

GremoNiclas  
#128197 Ja, hur funkar längdmätningen på era aggregat nu när barken släpper snuskigt lätt?

Jag kör ju LM4000 och det funkar oftast bra. MEN titt som tätt så åker all världens bark in i och runt mäthjulet så det bara hasar mot stammen. Vilket gör att jag måste släppa stammen och köra mäthjulet in och ut nån gång så all bark ramlar ut.
Skulle någon ha en fiffig lösning på problemet så är det bara att hojta till!

Mr.LM4000B (Kalhygge) himself kan gärna få berätta hur det funkar på sitt agg.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Nu i savningstider...

Camwood  
#128200 Intresant :???: Hur resonerar dom som vill att skördarens mätning ska vara grunden för betalningen av virket :?:
Tänk att man har stor andel björk tex, med ett aggregat som slirar med mätningen!!!
Hur mycket förlorar man eller vinner man på det :?:

Avatar Fallback

Re: Nu i savningstider...

sjohult  
#128365 hej. jag tycker inte det är några problem, jag sätter på ett aggresivare mäthjul nu på våren där varannan tand är bortslipad. Det funkar mycket bra tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Nu i savningstider...

Knegarn  
#128372 ge fan i o backa! :D

Användarvisningsbild

Re: Nu i savningstider...

Mäki  
#128380 Det funkar hur bra som helst att ha maskinmätning året runt oavsett om barken släpper eller ej.
Det hänger på maskinföraren och hans körstil om det stämmer eller inte.
Som knegarn sa backa inte stammen om du måste göra det för att få kvistat tar man nytt grepp och startar mätningen från noll när du har färdigt kvistat och kör sedan genom stammen.
Sedan brukar det märkas väldigt bra om mäthjulet har börjat skura på barken för det kastar oftast flera meter.

Användarvisningsbild

Re: Nu i savningstider...

rocky  
#128382
sjohult skrev:hej. jag tycker inte det är några problem, jag sätter på ett aggresivare mäthjul nu på våren där varannan tand är bortslipad. Det funkar mycket bra tycker jag.


Vad för agg sitter det på?

Avatar Fallback

Re: Nu i savningstider...

dexter  
#128384 vårat sp561 mäter ruggit bra trots saven, börjar bli orolig bara för de mäter så bra trots saven. antigen är de fel på klaven eller på mäthjulet haha

Avatar Fallback

Re: Nu i savningstider...

sjohult  
#128388
rocky skrev:
sjohult skrev:hej. jag tycker inte det är några problem, jag sätter på ett aggresivare mäthjul nu på våren där varannan tand är bortslipad. Det funkar mycket bra tycker jag.


Vad för agg sitter det på?

det sitter på ett valmet 350.1

Användarvisningsbild

Re: Nu i savningstider...

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128418 Hm, jag har inte nått större problem med bark på / runt mäthjulet - självklart kan man få nått barksläpp som gör att hjulet tappar kontakt med stammen, men det är absolut inget störande.
Tror väl alla aggregat oavsett märke råkar ut för detta denna årstid, beroende på körstilen / skogen.

Jag kör med dubbla hjul på 4000b nu, och de ska vara fräscha - slitna hjul blir klart sämre.

Kollla även om du har ett glapp i lagringen runt mäthjulsarmen, då kan det ev bli sämre?

Hur gammalt är aggregatet - kan du ha fått något slitage i ryggen på agg. så det "hyvlar" in bark?

Användarvisningsbild

Re: Nu i savningstider...

Camwood  
#128473 Fortfarande intresant :???:
Hur exakt mycket mätfel blir det i savningstider :?: Blir det plus eller minus :?:
jag ska inte måla fan på väggen men jag har sett virkestravar(löv) som det knapt finns någon bark (näver) kvar :surp:
Vafan är den barken ( nävern) :?: Sitter den upplindad runt mäthjulen :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Nu i savningstider...

GremoNiclas  
#128566 Camwood: Jag vill påstå att det inte handlar om nå större fel. Antingen mäter det eller så missar den flera meter, och då ser man det!

Det är främst grövre skog det blir så på och backar gör jag inte frivilligt!
Jaaa, det är väl sisådär 7000h gammalt.
DSC00830.JPG

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nu i savningstider...

BorN  
#128576 Hur ser tänderna ut på mäthjulet? Dom är kanske lite platta i ändarna så dom blir som fiskekrokar när dom går igenom barken.
Du kan testa att slipa tänderna med en plattfil så barken glider av lätt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).