Verkstan

Något läcker?

140 inlägg 68019 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Något läcker?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126993 Något läcker under traktorn, någon ide vad det kan var. Färgen är ljust brun, som gräddsås. Lite oljigt mellan fingrarna. Vad är den lilla "knoppen" som sitter lös och som det droppar ut olja från?
Oljetråget är det som syns i i nederkan i bild, i "hålet". Det verkar komma högre uppifrån, växellådan kanske?
Knoppen i mitten, känns som en lös skruv, vad kan det vara?




   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Något läcker?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126997 Det ser ut som vattenblandad olja, oljan kanske ser likadan ut inuti växellådan?

Avatar Fallback

Re: Något läcker?

massa-ved  
#127006 Det är nog en saxpinne brukar sitta det i dränerhålet på lamellkåpan.
Verkar vara tätningen till växellådan som paserat zenit.
Kolla oljan i växellådan.

Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127009
massa-ved skrev:Verkar vara tätningen till växellådan som paserat zenit.


Tätningen mellan vad och växellådan? Motorn?

Kollade också oljan från en av hydraulslangarna till frontlastaren, samma olja till växellådan som hydraulen. Den såg inte sådär ljusbrun ut, såg helt normal ut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127013 Det kan vara från vevhusventilationen, tvätta traktorn noga och låt den torka ordentligt sen är
det lättare att följa nya färska läckage, man kan lätt luras av diverse blandningar och smuts annars.

Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Kse  
#127022 Ser ut att vara vatten blandad olja, kolla hur det ser ut när du lyfter på kylarlocket.
Skulle även kunna vara skummad hydraulolja.

Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127026
Kse skrev:Ser ut att vara vatten blandad olja, kolla hur det ser ut när du lyfter på kylarlocket.
Skulle även kunna vara skummad hydraulolja.


Vad skulle det tyda på i så fall? Läckan verkar ju vara bakom motorn, någonstans vx-låda/koppling. Var skulle vattnet komma ifrån? Om det dessutom är en dränering som "massa-ved" tror då når det ju till kopplingen uppenbarligen :???: Dessutom så känns det tunt men det slutar när traktorn stått ett tag.

Kör klart veden sen tar jag av lastaren, kommer åt lite bättre då. Har verkstadshandboken, verkat inte så svårt att plocka bort det mesta, bara jag får av hytten :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Något läcker?

Månskensbonnen  
#127030 Riv inte mer än vad som behövs i onödan gör som Slurfi rekomenderade först, tvätta och kolla var det läcker. Riva bort lastare å hytt lät som mycke jobb innan du vet mer.

Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Kse  
#127031 Ja om du har ett läckage i motorn som gör att du får in olja i kylvattnet, färgen stämmer.
Syns tydligt då du får olja i kylaren och ofta en vit tjock beläggning i kylarlocket.
Är det inte i närheten av nån vattenslag eller kylare så är det nog inte vatten, även om vätskor har en tendens att krypa lång väg. Hur är det med hydrauliken då, nån slang i närheten?
Lukta på oljan som läcker, har du svårt att skilja på olika oljor så jämför genom att lukta i kylaren ,växelådan ,motorn mm.

Svårt att gissa sig, du får nu som du säger demontera när ved är färdigkörd

Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127586
Uvskogen skrev:
Tätningen mellan vad och växellådan? Motorn?

Kollade också oljan från en av hydraulslangarna till frontlastaren, samma olja till växellådan som hydraulen. Den såg inte sådär ljusbrun ut, såg helt normal ut.


Är du säker på att det är samma olja för hyd och växellåda?
Låter inte troligt.
Nu vet jag inte vad du har för traktor iofs...

Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127625
MickeBM skrev:
Uvskogen skrev:
Tätningen mellan vad och växellådan? Motorn?

Kollade också oljan från en av hydraulslangarna till frontlastaren, samma olja till växellådan som hydraulen. Den såg inte sådär ljusbrun ut, såg helt normal ut.


Är du säker på att det är samma olja för hyd och växellåda?
Låter inte troligt.
Nu vet jag inte vad du har för traktor iofs...


Står så, när dessutom returen går rakt ner i växellådan så känner jag mig rätt säker, så traktornovis jag är :wink:

(traktorn är en Nuffield 10/42 av 67-års årgång)

   TS
Avatar Fallback

Re: Något läcker?

Henrik Petersen  
#127675 Det är väl mer regel än undantag att att iaf äldre traktorer tar hyd. olien från lådan. Jag tycker du går på slurfis forslag och kör din ved färdig, sen tvätter ordentligt.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Något läcker?

aywa  
#128375 Det stämmer, nuffield 10 42 har samma behållare för oljan till
både växellådan och hydraulen...
Tänkte på en sak, läcker det ut mer olja när du belastar hydraulpumpen?

Användarvisningsbild

Re: Något läcker?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128404 Japp, har kört hem ved nu utan frontlastaren på. Drog hem full kärra igår, läckte inte en droppe. Så det har nog med hydrauliken att göra. Ska tvätta och kolla noga. Det var ju så att jag upptäckte läckan under samma period som jag lastade skopan proppfull med kluven ved och körde, tung last alltså i skopan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Något läcker?

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128409 Det är helt normalt att en 50 åring läcker det gör även 2 åringar!


Zorran en som tror på virkespriserna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).