Skogsröjning

Stamma upp Ek

13 inlägg 7535 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stamma upp Ek

fliseldarn  
#121900 Håller på o röjer upp ett område som tidigare har varit betesvall. Meningen är att det skall vara betesvall med enstaka stora träd kvar. Farfar har sparat en hel del stora träd som nu är 40-90cm i brösthöjd, som jag vill stamma upp. Jag har provat lite med stege och ms200 i handen. Men det känns lite osäkert. finns det någon som har några tips.
O nej det finns inte frontlastare på gården. Vill gärna upp på ca 5m
Några av de stora träden skall ner. Men jag antar att det bara är lönsamt o sälja eken resten går in i flistuggen.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Stamma upp Ek

Kjell S  
#121901 Om det inte är för grovt, finns det bra kvistsågar.
Annars någon som klättrar.. Säkrad och ur vägen för ev. uppslående bångar.
Stege är helt livsfarligt!

Användarvisningsbild

Re: Stamma upp Ek

Houthakker  
#121970 Ek skall inte stammas upp under sommaren! Grövre löv kanske kan säljas som lövkubb?

Avatar Fallback

Re: Stamma upp Ek

Prowler  
#123508 Föreslår att du rådfrågar en trädfällningsfirma först. 90cm DBH och ms200 känns inte som en bra kombination :P Och som sagt är stege helt förkastligt. Trycka på med en traktor är inte heller att rekommendera..

Avatar Fallback

Re: Stamma upp Ek

fliseldarn  
#124327 Ne att snacka med någon trädfällningsfirma känns inte som min grej;-) o att försöka stamma upp med o trycka på med trakron tror jag inte ger något bra resultat.

Har stammat upp några träd nu o klättra men selar och rep känns drygt o risken för o såga i klätter prylarna är för stor, stege funkar bra om det inte är för groft. Men bäst tyckte jag nog det va o stå i gripen på skogskärran. dock nådde vi inte så högt. eftersom jag inte vill såga över mig när jag står i gripen. (men visst säktast är nog sele o rep...

Fick ut 35m3 sågstock ek och nästan lite mycket sågstock av gran. och en massa ved som skall flisas! fyller förhoppningsvis vinterförådet på 150m3

   TS
Avatar Fallback

Re: Stamma upp Ek

Johanm  
#124336 Kastsåg kanske?

Jäkligt smidig (och säker) sak!

Avatar Fallback

Re: Stamma upp Ek

Cerwinbob  
#128218 Stihl har bra motordrivna stamkvistare, har själv en Ht 131 tror jag den heter funkar bra på grövre med upp till 30 cm.

Avatar Fallback

Re: Stamma upp Ek

Solhemsskog  
#128245 åk å hyr dig en skylift...

Användarvisningsbild

Re: Stamma upp Ek

Kjell S  
#130552 Kastsågen är ett bra alternativ!
Nyper inte lika lätt som blad/svärdssåg.

800 kr billigare hos Linjedon än Trow-Saw! Före moms..

Avatar Fallback

Re: Stamma upp Ek

fliseldarn  
#133310 Fick nu betalt av Kärch för ek stocken vi skickade. 6st jätte ekar 4st ca 80 cm i bröst höjd och 2st 100cm totalt o ett gäng mindre 40cm träd 43 stockar, ca 35m3 i traven. Detta gav endast 15 000kr plus moms
Jag som alltid har hört att ekar är som guld.... Ne finns bättre skog o odla för o tjäna pengar och har ni ekar hemma stamma upp dem för det är i kvistfritt virke pengarna ligger!

   TS
Avatar Fallback

Re: Stamma upp Ek

BMC  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133343 Det verkade lite snålt. De pengarna skulle du nästan fått för bara 100 cm stockarna om de gick som diamantstock om man tittar på deras prislista. Eller det var kanske mycket kvistar som klassade ner stockarna.

Ek%20Kährstimmer%207783-EK_2011-04-12.ashx.pdf

Användarvisningsbild

Re: Stamma upp Ek

Kjell S  
#133346 Svarv virke måste väl hålla väldans bra kvalitet.. På 6 ekar som är av bra sort kanske man bara får ut 4-6 3m längder som håller för granskning...

Avatar Fallback

Re: Stamma upp Ek

fliseldarn  
#134572 ja på mina 43stock var det en som klassades som diamant stock. Den fick jag drygt 3000 kr för men de andra 42 stockarna gav ju endast ca 12000 kr då ska vi ha med att de var raka o fina bara lite för mycket kvist i dem. de hade ju stått där i 120 år o tar ju upp yta för i varje fall 6x5 granar....
Men jag har ju inte ek för det skall ge pengar, det är ju vackert!

Som sagt stamma upp ekarna om ni tänker sälja dem om 50 år

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar