Motorsåg och handhållet

Stora klingor till stor röjsåg.

35 inlägg 16691 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stora klingor till stor röjsåg.

361  
#128189 ;) Tror mitt nörderi tar över nu vill jag ju självklart ha mina hål så långt ut som möjligt, för och just sänka vikt där ute .

Annars är det ju som du säger totte helt värdlöst om man lättar längst in, är som ett cykelhjul som man vill ha lätt då börjar man med däck och slang sen fälg , ekrar och i slutet nav som enbart tillför en vikt minskning totalitärt på den aktuella cykel .
Roterande vikt ger balans till acc och vridmoment

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stora klingor till stor röjsåg.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128233 361: du glömde vikteffekten av ekernipplarna. En alunippel väger ca 0,31 gram, medan en mässingsnippel väger ca 1 gram.

F.ö. kan gyroeffekten av roterande vikt testas i följande experiment:

1 grabba tag i ett löst cykelhjul med bägge händerna på axeln (en hand på vardera sidan om hjulet).

2 Sväng sedan hjulet fram och tillbaka.

3 Sätt hjulet i rotation och upprepa sedan punkt 2.

Skillnaden mellan 2 och 3 är förbluffande stor.
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 06 maj 2011, 00:59, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Stora klingor till stor röjsåg.

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128241
361 skrev:Teorin med mera luftmotstånd på en 300 jämför en 200 är inte helt köpt här hos mig , vad är det som skulle ge mera motstånd?
Avståndet mellan skärtänder är ju ändå det samma fast flera av dom, samt längre ut från centrum det är ju inte mera motstånd i luften där ???
Trimmertråd på den andra sidan som tas upp ger ju mera rörlig massa som får skära sig genom luft, och får därmed en helt annan nivå på det aerodynamiska plan..

Så massvikt i rörelse är av stor betydelse för en klinga, tar man en 225 klinga och lättar till vikt för en 200 ( med utborrningar obs kan vara farligt ;)= ) skal man i teorin få samma acceleration på 225 som på 200 och lika lätt och hålla i varv..

Vi måste prova ut det här ... ;)


Du är själv inne på rätt spår. 300 klingan har fler tänder, alltså blir det fler tänder som ska "skära" genom luften. Sen har du dessutom längre avstånd från mitten och till skärtanden på 300 klingan(större radie). Då går det alltså åt mer vridmoment. Man kan göra en liten liknelse med era hjul, nav slangar m.m. Så det krävs alltså mera energi(kraft i motorn) för att hålla en 300 klinga i rörelse än en 200 klinga. Min gissning är fortfarande att en 345 orkar att övervinna luftmotståndet från en 300 klinga också.

Ja din teori om lättade klingor är helt riktig. Det som jag fortfarande hävdar är att vikten på klingan inte har någon betydelse för om sågen orkar nå maxvarv eller ej bara att det tar längre tid. Det är bara vid själva accelererationen som man behöver tillföra energi. När sågen går på maxvarv är det bara luftmotstånd och den eneregi som "försvinner"(blir till slut värme) i vinkelväxeln som motorns kraft går åt till. Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna förklara det på ett bättre sätt än jag redan gjort.

När vi ändå är inne på hjul. Om man tillför fjädring på hojjen så får vi ännu ett intressant ämne. Ofjädrad vikt. Men där har jag faktiskt lite praktisk erfarenhet också. Vid byte från aluminiumdrev till ståldrev på crossen så märker man en markant skillnad på hur den beter sej när man kör över tvättbrädor.

Avatar Fallback

Re: Stora klingor till stor röjsåg.

pannan  
#129977 Oj vad det var mkt svar, det är en hva 165 jag har och den är nästan i nyskick.
Skulle vilja testa om det går att såga men 300mm klinga.
Jag tror med det är bara vad jag tror att det inte är några problem att få den att varva ut, det går säkert tyngre att såga, kanske så tungt att det inte alls är går bra?
Har med mindre sågar kört slyklingor som är kring 300 mm men med "sjärnform" och det har funkat...
Har inte fått tag på någon klinga ännu, skulle bara vilja testa...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stora klingor till stor röjsåg.

Flodis  
#719234 En typisk motorsåg kan ha varvtal på 13500 på motoraxeln och 10500 på klingan.

Med en klinga dia 300mm får man då en periferihastighet på 165 m/s. Periferihastigheten ökar linjärt med radien.

Med grundskolematematik kan man tex räkna tillryggalagd sträcka som omkretsen gånger antal varv per minut delat med antal sekunder på en minut, och får då
v = pi * D * n/60 = 3.14 * 0.3 * 10500 / 60 = 165 m/s

För att få lite känsla för skaderisken kan man kolla hur mycket kraft som krävs för att bromsa upp en M6 mutter som färdas i 165 m/s.

En M6 mutter väger 2.5 gram dvs 0.0025 kg.

Om man ska bromsa upp en flygande mutter på en stoppsträcka på 1 cm dvs 0,01 meter och gör det med konstant kraft betyder det konstant acceleration.

Dvs hastigheten kommer minska linjärt från 165 m/s ned till noll på en sträcka på 1 cm. Medelhastigheten blir då 165/2 = 82.5 m/s. Tiden att färdas är sträckan/hastigheten dvs 0.01/82.5 = 0.0001212 sekunder

Då kan man räkna ut accelerationen som hastighetsförändring/tidsenhet dvs, 165/ 0.0001212 = 1 361 386.13 m/s^2

Multiplicerar man nu accelerationen med massan på muttern så får man, F = m* a = 0.0025 * 1 361 386.13 ~ 3400 Newton

Omräknat i kilo blir det en kraft på 3400/9,81 = 347 kg

Det kan vara bra att veta att om ett material lyckas uppbåda motståndet 347 kg så tränger muttern bara in 10 mm innan den stannar.

Det är därför det gör ont man träffar stenar och hårda saker med en röjsåg och de flyger omkring. I säkerhetsbladet ska man ha 15 meters säkerhetsavstånd från arbetskamraterna och säkert ännu mer om de har baddräkt och saknar skyddsglasögon.

Bara bra att känna till så man inte blir förvånad.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).