Föryngring

Flytta björkplantor?

8 inlägg 17687 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Flytta björkplantor?

Johan C  
#128131 Jag fundera på att plocka upp småbjörkar där dom står tätt och olämpligt, och sätta dom på ett bättre ställe, men när är det mest lämpligt att plocka upp dom, kan man ta dom även sen det har börjat komma löv, eller ska jag vänta till nästa år då??



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Flytta björkplantor?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128179 Tror att det kan gå även om det finns löv på dem, det är väl bara att prova :-) Det viktigaste är nog att det inte är en torrperiod, och att du håller dem riktigt blött och fuktigt tills de är planterade.

Avatar Fallback

Re: Flytta björkplantor?

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128182 Flyttade några ekplantor förra sommaren, en har älgen ätit upp. Resten knoppar sig.

EDIT: just det, flyttade ett dussin alplantor för två år sedan. En eller två har dött resten verkar ta sig. Jag flyttade med så mycket jag bara kunde av rötterna och jorden omkring. Det var ganska slitit arbete men nu när det växer är det jätteroligt att gå och titta på.

Det är bara att gå all in med björkarna och prova. Finns inte så mycket att förlora.

Avatar Fallback

Re: Flytta björkplantor?

j-eg63  
#128185 Du kan nästan inte misslyckas med små björkplantor se bara till att smårötterna följer med o att du fått med en rejäl torva du måste vattna rejäl i gropen sen vattna med jämna mellanrum särskilt vid torrt väder Höstplantering är enklare Plantera när löven ramlat av då klarar dom sig utan bevattning o till våren får dom en bra start Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Flytta björkplantor?

Johan C  
#128220 Kannon. ska bli skoj att se när dom börjar växa upp och skapa en lite dunge... 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: Flytta björkplantor?

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129549 Finns många optimister här...
Berätta om ett år hur det gick. Vill gärna veta, för jag har lärt mig att Björk kan vara lite kinkigare än löv i allmänhet. Hoppas du lyckas!

Användarvisningsbild

Re: Flytta björkplantor?

Tokslut  
#404562
Ernst skrev:Finns många optimister här...
Berätta om ett år hur det gick. Vill gärna veta, för jag har lärt mig att Björk kan vara lite kinkigare än löv i allmänhet. Hoppas du lyckas!

Jag med, hur gick det här då?

Avatar Fallback

Re: Flytta björkplantor?

bgl  
#404569 Jag vet hur bra det kan gå att flytta björk!
1972 passerade en tromb vår trädgård, många träd föll.
För att snabba på trädstorleken i kanten på trädgården och angränsade gammal hagmark flyttade mina föräldrar några björkar och planterade med 3 meters lucka, efter 20 år gallrade till idag 6 meters lucka. Dom var frösådda 1963 i en åkerkant som inte hade blivit harvad hela plöjningsbredden ut till till dikeskanten. Var alltså ca 10 år gamla och 3 meter höga, höjden syns fortfarande som en liten knick på stammen. Var just ute och mätte omkretsen, för mörkt att mäta höjden. Omkretsen på den grövsta är 158cm, dvs drygt 50 cm i brösthöjd vid ca 50 års ålder!!
Planteringen gjordes helt utan finess, min Far var pensionär sedan flera år. Liten jordtorva i trädgårdsskottkärran.
Ingen garanti för samma goda resultat hos någon annan men möjligheten finns.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).