Efterlyst - Stulet

Efterlysning: Stulen Valmet 700 med vagn

30 inlägg 64292 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Efterlysning: Stulen Valmet 700 med vagn

towes  
#107166 Någon som är förvånad?
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=6 ... len#Scen_1

Samma båt som en viss traktor tog nyligen???

   TS
Avatar Fallback

Re: Efterlysning: Stulen Valmet 700 med vagn

leifa.k  
#128092 Det är ju bedrövligt att man inte får ha sina saker i fred! Har några fordon hemma, husbil, 4 bilar, 2 mc. I några av dessa fordon har jag placerat en fordonstracker. Ett sms så vet man var den är utifall den försvinner.... Ett kontantkort från en teleoperatör med bra täckning har jag i dom. Den senaste jag köpte var denna från Kina, http://www.chinavasion.com/product_info ... r-tracker/ hemma på trappen efter knappt 4 dygn. Kommer att handla mer från Kina, stor prisskillnad! Det är så liten investeringi förhållande till fordonets.

Komplettering. Besiktade husbilen i dag. När den stod i beshallen så skickade jag ett sms till trackern, tänkte kolla´n när den stod inomhus. Det funkade bra, även om den är numera dold innanför det avskärmande bodelsskalet i husbilen.

Användarvisningsbild

Re: Efterlysning: Stulen Valmet 700 med vagn

towes  
#128148 Oj, det var billigt.
Jag gör en länkning till en relaterad tråd, den lilla manick Skogma hade i sin katalog gick lös på 4 lakan.
Se här viewtopic.php?f=19&t=8760&p=104173#p104173 .

   TS
Avatar Fallback

Re: Efterlysning: Stulen Valmet 700 med vagn

axwell  
#128150 Clas Ohlson har något liknande för 1500 kr men om man läser det "finstilta" så tillkommer det 79 kr/mån efter tre månader då abonnemanget måste förlängas.

Har denna tracker något liknande, felsökningstips tyder på det.

The unit does not pick up a GSM signal and the SMS functions aren't working, what's wrong?
A number of things could cause this to happen:
1) Make sure the SIM card is compatible (only 2G, 2.5G, 2.75G SIM cards work)
2) Make sure there is money left on the SIM card and that it has not expired
3) Make sure there is no PIN code associated with the SIM card
4) Make sure roaming is enabled on your SIM account if you are in a different country

Avatar Fallback

Re: Efterlysning: Stulen Valmet 700 med vagn

leifa.k  
#128157 Om du menar Kinesen? Inga abonnemang, inga fasta månadskostnader. Kontantkort. Enda kostnaden är när man vill veta positionen är en uppringning från din mobil + ett sms från trackern. Deklart, väljer man att spåra i realtid, då måste man nog ha ett GPRS abonnemang och då har man månadskostnaden.

Märker man att fordonet är på "rymmen" vid en kontroll, eller om man aktiverat "Geofence" så skickar man ett sms kommando att ett relä bryter tex bränsletillförseln.

Man skall vara medveten om att det kanske inte är lönt att utnyttja garanti, kostar nog mera att skicka till Kina än varans värde i många fall. Tillkommer Frakt, Moms.

Avatar Fallback

Re: Efterlysning: Stulen Valmet 700 med vagn

Blivande snickare  
#162405 Hur gick det med traktorn?

Användarvisningsbild

Re: Efterlysning: Stulen Valmet 700 med vagn

towes  
#162448
Blivande snickare skrev:Hur gick det med traktorn?

Tack för att du frågar.

Tyvärr går det inget vidare ur vår synvinkel, inte ett spår sedan senaste inlägget. Saken är utagerad både polisiärt och försäkringsmässigt. Om du frågar mig så rullar antagligen både traktor och vagn i någon baltisk skog vid detta laget. Hoppas den nuvarande ägaren är lyckligt ovetande om härkomsten och att traktorn gör ett gott arbete. Vad mellanhänderna anbelangar så är förhoppningen en annan, en trasig skuta på Östersjöns botten hade ju varit en önskedröm...

   TS
Avatar Fallback

Re: Efterlysning: Stulen Valmet 700 med vagn

MrEast  
#162452 Hur fungerade det med försäkringsbolaget, va den tillräckligt stöldsäkrad eller vad man ska säga så att försäkringsbolaget inte knusslade. Har en kompis som fick en skoter stulen och då vart det ett herrans liv på försäkringsbolaget att skotern stod för synlig från vägen och en massa trams, slutade med att han fick en begad skoter av samma modell som gått längre och var i sämre skick än den stulna.
Det är lite mer pengar i Traktor och skogskärra så jag hoppas verkligen att det inte var nå trassel med försäkringsbolaget.

Avatar Fallback

Re: Efterlysning: Stulen Valmet 700 med vagn

Blivande snickare  
#162453 Ja men de e ju inte bara själva "penga värdet" på traktorn, utan också "känslo-värdet" för ägarn, känns ju aldrig bra att förlora en trotjänare :cry:

Avatar Fallback

Re: Efterlysning: Stulen Valmet 700 med vagn

MrEast  
#162457
Blivande snickare skrev:Ja men de e ju inte bara själva "penga värdet" på traktorn, utan också "känslo-värdet" för ägarn, känns ju aldrig bra att förlora en trotjänare :cry:


Naturligtvis men o inte få ut rätta värdet på grejerna när det handlar om några hundratusen skulle vara katastrofalt för en mindre skogsbrukare/lantbrukare, tänker bara på hur det skulle slå mot en själv.

Avatar Fallback

Re: Efterlysning: Stulen Valmet 700 med vagn

Blivande snickare  
#162463 Jag såg inte ditt svar MrEast, du han svara före mig men javisst, att inte få alla pengar man är berättigad är ju inte riktigt trevligt. Men precis som du skriver så kan det vara katastrofalt för en mindre företagare. Kan inte förstå varför försäkringsbolagena ska ha så svårt att betala ut pengarna, man har ändå betalat mera än vad maskinen ör värd åt dom...

Användarvisningsbild

Re: Efterlysning: Stulen Valmet 700 med vagn

towes  
#162467
MrEast skrev:Hur fungerade det med försäkringsbolaget

Tack det fungerade bra (LF). Nu stod ju inte jag själv som ägare, men de ska ha skött det professionellt.
Blivande snickare skrev:Ja men de e ju inte bara själva "penga värdet" på traktorn, utan också "känslo-värdet" för ägarn, känns ju aldrig bra att förlora en trotjänare :cry:

Instämmer till 100%. Inte minst blir man förbannad. Incidenter likt denna tar fram det sämsta hos människan. Man är ju normalt fredlig men hade man passerat garaget under stölden med en laddad bössa vet man inte hur det hade slutat. Redan sittandes vid skrivbordet som nu önskar man dem ju till ett hetare ställe... Det är nog tur för alla att de fick jobba ostört...

   TS
Avatar Fallback

Re: Efterlysning: Stulen Valmet 700 med vagn

MrEast  
#162840 En liga som har fått bita i gräset iaf.
http://www.atl.nu/lantbruk/f-ngelse-f-r ... raktorliga

Avatar Fallback

Re: Efterlysning: Stulen Valmet 700 med vagn

Fredrik B  
#162989 FÖR DEN SOM VILL HA TILLBAKA SINA TILLHÖRIGHETER!


Om polisen ska ha någon möjlighet att härleda motorsågar och andra verktyg krävs det att ägaren gör sig omaket att märka upp det med sitt personnummer eller något annat "sökbart" kännetecken. Om en bil stoppas med kända tjuvar och har skuffen full med sågar kan polisen inte göra något om sågarna inte kan härledas till sina ägare. Visst tjuvarna kan slipa bort det men för att öka chanserna att få fatt i tjuvar/hälare måste verktyg mm märkas och anmälas.

Polisen kan släpa in tjuvarna men kan inte sågarna härledas får tjuvarna behålla dem och inget straff kan utdömas.

För kännedom så finns inte "god tro". En stulen såg är en stulen såg...

Detta gäller för övrigt allt gods som man har i sitt hem. Skriv ner alla idmärkningar på tv-apparater mm.

Användarvisningsbild

Re: Efterlysning: Stulen Valmet 700 med vagn

Sedvall  
#170453
MrEast skrev:En liga som har fått bita i gräset iaf.
http://www.atl.nu/lantbruk/f-ngelse-f-r ... raktorliga


Strängaste straffet på 2,5 år. Så jävla löjligt!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).