Avverkning (slutavverkning)

Vad har skogsbolagen för ansvar?

14 inlägg 5665 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad har skogsbolagen för ansvar?

calle336  
#128057 jag va ute å gick i grannens skog i helgen. De avverkade där nu i vintras. Han sålde allt på rot till ett bolag. Och nu när jag gick där å kikade så har massor med unggranar i det intill liggande skiftet blåst omkull. För de har tagit bort allt i stort sett så det fanns inget vindskydd för dessa alls. Min frågan är nu. Har inte skogsbolagen nått ansvar för bondens intillliggande skog? Eller försöker de bara plocka ut så mkt som möjligt för att få största vinsten för sig själva?

Jag är inte sp insatt i hur sådant här fungerar men tycker lite synd om han. Och trist för mig om jag skulle få köpa skogen av honom ;)



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Vad har skogsbolagen för ansvar?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128066 Nej, man har inget ansvar för grannes nedblåsta träd, oavsett om det är Stort Elakt Bolag som avverkat, eller om ägaren huggit allt själv med yxa och häst.

Avatar Fallback

Re: Vad har skogsbolagen för ansvar?

calle336  
#128069 Jag kanske va otydlig de va i hans egen skog som träden hade blåst omkull. man tycker ju ändå att bolagen borde lämna lite mer träd kvar som skärm så inte andra träd blåser omkull.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad har skogsbolagen för ansvar?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128072 Har bonden sålt alla träd inom området får han nog förvänta sig att köparen hämtar alla träd. Hade han varit allvarlig, så hade han givetvis inte stämplat ut de träd han ville ha kvar. Nu verkar det som som om han vill ha pengarna för träden, men ändå vill att de skall lämnas kvar?

Avatar Fallback

Re: Vad har skogsbolagen för ansvar?

calle336  
#128074 Nä jag tror ju inte han bryr sig alls. Tror inte han varit ut i skogen på många år. De va bara en tanke som slog mig när jag knatade runt där. Å vet ju inte alls hur de gjort upp affären. Så tror ju att bolaget har stämplat det själva å ägeren inte har en aning om hur mkt som ska huggas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad har skogsbolagen för ansvar?

inkazar  
#128075 om markägaren inte visar intresse för sin skog så kommer ju inte bolagen göra de heller.

Avatar Fallback

Re: Vad har skogsbolagen för ansvar?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128076 Om det är rotpost så är det inte så det har gått till.

Användarvisningsbild

Re: Vad har skogsbolagen för ansvar?

Skogshuggarninorr35  
#128081 Många gånger plockhugger man kanter dvs tar bort dom stora för att få en mjuk övergång mot angränsande skog.

Avatar Fallback

Re: Vad har skogsbolagen för ansvar?

calle336  
#128143 Det är en rotpost. Så markägaren har ju inte vetat egentligen hur mkt de skulle ta. Å tror inte han sklulle bry sig ändå. Men borde inte bolaget ha lite ansvar för den resterande skogen?
Jag vet inte alls hur detta fungarar så därför frpgar jag :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad har skogsbolagen för ansvar?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128145 Om det är en rotpost mäter man och stämplar varje träd med en färgfläck. Sedan räknar man ut hur mycket det är totalt, och sedan säljer man rotposten. Köparen har alltså innan han börjat hugga betalt och köpt samtliga träd som är markerade med färg.

Det är säljaren som bestämmer vilka träd som skall huggas.

Användarvisningsbild

Re: Vad har skogsbolagen för ansvar?

masterchief  
#128146 Hade de lämnat en ridå så hade den blåst ned istället :???:

Avatar Fallback

Re: Vad har skogsbolagen för ansvar?

svesse83  
#128249 Exakt. Vad hade hänt med den lämnade skärmen vid nästa blåst då? Då hade större mer värdefulla träd blåst ikull. Frågan är ju då vem bolaget har tänkt på?

Avatar Fallback

Re: Vad har skogsbolagen för ansvar?

calle336  
#128252 Jo så kan man ju också se de iof :)
Man vet ju aldrig vad som händer när det blåser så de e väl sånt man får räkna med.'

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad har skogsbolagen för ansvar?

masterchief  
#128253 Hur man än vänder sig när det gäller vindkänslighet efter slutavverkning så har man arschlet bak 8)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).