Motorsåg och handhållet

Stora klingor till stor röjsåg.

35 inlägg 16638 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stora klingor till stor röjsåg.

pannan  
#127609 Hej.
Stötte för några år sedan på några finska röjare som hade 300mm klinga till en stor såg, dock bytte de klingskydd eller tog bort det.
Någon som vet vart man kan få tag på dessa klingor?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stora klingor till stor röjsåg.

Olav  
#127685 Fanns åtminstone förr på Hyllan hos Husqvarna skog & Trädgård i Jakobstad. Men vet inte om de har dem mera.....
Mig veterligen var det väl bara 165rx och 265rx som hade så stora klingor.... Och dessa röjare från sen Krita tid får väl betraktas som sällsynta rariteter nu mera.... Lite som veteranbilarna.. endast för lite nostalgisk Söndags röjning.

Kan ju nog vara att 300mm skulle göra sig fint på 355:an... men då får man väl borra upp hålet lite i klingan har för mig att det är 20mm hål i den.

Bjuder du på nåt gott, kan jag försöka skaffa fram några såna klingor.... Med lite tur har jag nån Begagnad här hemma...

Avatar Fallback

Re: Stora klingor till stor röjsåg.

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127688 Spånskydd bör man nog ha ett. Det finns medbringare med 20mm till nyare Husqvarnor också så det ska inte vara något problem.

Avatar Fallback

Re: Stora klingor till stor röjsåg.

pannan  
#127714 Kolla gärna, går säkert att komma överrens..
Har en 165 som är som ny, den skulle trivas med lite motstånd..

Spånskydd, vad/vem är det????

Tack för svaren...

   TS
Avatar Fallback

Re: Stora klingor till stor röjsåg.

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127715 Spånskydd eller som dom flesta säger klingskydd är det som sitter fastmonterat på vinkelväxeln. brukar säga spånskydd för att inte blanda ihop det med transportskyddet.

Avatar Fallback

Re: Stora klingor till stor röjsåg.

pannan  
#127741 Ok då hajar jag, vet vad ett klingskydd är, har sysslat med manuell röjning och huggning i snart 15 år men tänkte på något annat då jag läste vad du skrev.......

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stora klingor till stor röjsåg.

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127743 tror inte det är 300mm klingor du är ute efter! 250mm däremot har jag för mig att man körde på "parkinson" maskinen 165 o 265!!

Avatar Fallback

Re: Stora klingor till stor röjsåg.

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127754 Jag har sett en 252 med ett stort spånskydd på. Det såg ut att vara ett originalskydd men var stämplat med 245 eller något större.

Avatar Fallback

Re: Stora klingor till stor röjsåg.

ulfgustav  
#127827 Husgqvarna 65? Detta är en gammal röjsåg slutade tillverkas i slutet av de sjuttio.
Har denna såg startar och går helt perfekt.
Mitt problem är att växeln havererrat.
Söker därför väcel eller hel såg Husqvarna 65

Avatar Fallback

Re: Stora klingor till stor röjsåg.

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127843 Frågan är om det är så lyckat med 300mm klinga på en 355. Utväxlingen är ju garanterat inte samma på den som dom gamla sågarna som var avsedda för dessa stora klingor. Man bör nog kolla upp detta så man inte övervarvar klingan. Kan nog gå riktigt åt helvete, speciellt om man kör utan spånskydd.

Avatar Fallback

Re: Stora klingor till stor röjsåg.

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127844
ulfgustav skrev:Husgqvarna 65? Detta är en gammal röjsåg slutade tillverkas i slutet av de sjuttio.
Har denna såg startar och går helt perfekt.
Mitt problem är att växeln havererrat.
Söker därför väcel eller hel såg Husqvarna 65


Grannen har en 65:a men han använder den själv i skogen. Om det blir på tal att han ska byta så kan jag höra med honom.

Avatar Fallback

Re: Stora klingor till stor röjsåg.

361  
#128045
Emil N skrev:Frågan är om det är så lyckat med 300mm klinga på en 355. Utväxlingen är ju garanterat inte samma på den som dom gamla sågarna som var avsedda för dessa stora klingor. Man bör nog kolla upp detta så man inte övervarvar klingan. Kan nog gå riktigt åt helvete, speciellt om man kör utan spånskydd.


Förklara gärna hur du menar med och övervarva en klinga med större diameter med en utväxling som är satt för en mindre????

Användarvisningsbild

Re: Stora klingor till stor röjsåg.

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128047
361 skrev:
Emil N skrev:Frågan är om det är så lyckat med 300mm klinga på en 355. Utväxlingen är ju garanterat inte samma på den som dom gamla sågarna som var avsedda för dessa stora klingor. Man bör nog kolla upp detta så man inte övervarvar klingan. Kan nog gå riktigt åt helvete, speciellt om man kör utan spånskydd.


Förklara gärna hur du menar med och övervarva en klinga med större diameter med en utväxling som är satt för en mindre????



mja..... onekligen intressant hur han menar????? :surp:

Avatar Fallback

Re: Stora klingor till stor röjsåg.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128050
Huggarn skrev:mja..... onekligen intressant hur han menar????? :surp:


Vad han menar är väl inte varvtalet, utan hastigheten i klingans periferi?

En äldre såg med större klinga kanske hade ett lägre varv på axeln, ny såg med mindre klinga kanske har ett högre varv........men p.g.a den mindre klingan samma periferihastighet.
Stor klinga på ny såg kanske ger överdrivet hög hastighet?

....inget jag är insatt i, men det måste väl vara så som menas.

Användarvisningsbild

Re: Stora klingor till stor röjsåg.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128051 Höll på att skriva en likadan kommentar: Han menar nog periferihastighet. Vid samma varvtal är ju tändernas hastighet på en 300 mm klinga 50% högre än på en 200 mm klinga. Nu borde ju inte 50% spela så stor roll på en röjklinga annat än att det borde bli varmare ju fortare man kör.

Jämför t.ex. med borrar: Ju större diameter på borren desto lägre varvtal skall man ha.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).