Vedmaskiner, flishuggar

Traktoreffekt till Flistugg?

19 inlägg 19830 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Traktoreffekt till Flistugg?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116804
Minken. skrev:Jag kan har flisat en hel del i mina dagar och min åsikt är att det skall vara minst 80 hästar för att gå bra(gärna 100 hk).


Sorry Minken!

Jag kommer nog börja köra med den traktorn jag har :mrgreen:
Ska byta på sikt men detta skälet väger inte så tungt att jag känner mig nödgad att barskrapa mig
för ett tidigare traktorbyte!

Har inte hämtat min tugg ännu. Är det någon som vet om det är matning på en Erjo 160T eller om trumman drar in virket?
Är det någon som har flisat med en dylik o kan beskriva lite hur den funkar?


V

   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Traktoreffekt till Flistugg?

Supereva  
#116826 Har aldrig flisat med en 160 men generellt skulle jag säga så här.
Ta reda på korrekt slipvinkel, skicka stålen för slipning, även motstålet vars kant blir avrundad med tiden. Justera in till korrekt flislängd och justera sen motstålet till rätt avstånd från knivarna. Brukar vara några tiondelar i spel. Bågfilsblad med bortslipade tänder brukar vara bra som bladmått.
Kolla dock upp ev glapp i huggskivans lager. Itag mellan motstål och knivar brukar bli förödande.

Spara inte på slipningen av huggstål, inget att göra själv heller om man inte har riktig maskin med kylning. Tror det kostar ca 200 spänn att slipa ett par 300mm knivar. Då blir det perfekt och huggen går som en dröm.

Användarvisningsbild

Re: Traktoreffekt till Flistugg?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116834
Supereva skrev:Har aldrig flisat med en 160 men generellt skulle jag säga så här.
Ta reda på korrekt slipvinkel, skicka stålen för slipning, även motstålet vars kant blir avrundad med tiden. Justera in till korrekt flislängd och justera sen motstålet till rätt avstånd från knivarna. Brukar vara några tiondelar i spel. Bågfilsblad med bortslipade tänder brukar vara bra som bladmått.
Kolla dock upp ev glapp i huggskivans lager. Itag mellan motstål och knivar brukar bli förödande.

Spara inte på slipningen av huggstål, inget att göra själv heller om man inte har riktig maskin med kylning. Tror det kostar ca 200 spänn att slipa ett par 300mm knivar. Då blir det perfekt och huggen går som en dröm.



Tackar för tipsen! Ska noga beakta detta!
Får kolla statusen på stålen o ev. Skicka på slipning!

V

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktoreffekt till Flistugg?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127928 Då har jag provhuggit lite flis!

Som av en händelse så blev det en "ny" traktor också, en MF 575 på 70 kusar!
Hade inget att flisa så jag provade med lite 5x2 tums plank o det var lite för bra! Den drar så hårt i virket att jag hade svårt att hålla tillbaka när den tappade varv med motorstopp som följd!

Har även kört en 20 kubik med björkar och det gick mycket bättre! Där kan jag utan problem backa ett träd när huggen håller på att krokna!

Den hugger bra och storleken blir mellan 5-10mm på flisen!

Fick med en slipmaskin till huggen. Den är original och levererad med maskinen! Den är byggd med ett anhåll som gör att jag får rätt vinkel på huggstålen! Fick dessutom med ett par extra stål!



V

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).