Avverkning (slutavverkning)

Vad tycker timmeråkarna?

60 inlägg 26832 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad tycker timmeråkarna?

nickev8scania  
#127159 jag tycker att de är bäst om virket är hyffsat jämnt o inte en massa ris i virket, sen vilken sida som är jämndragen spelar mindre roll :) men de få gärna ligga nära vägen, då en timmerbils hydraulsystem inte ha så bra kapacitet, man få sitta o vänta på att kran ska göra de man vill, o ta extra mycke tid då de ligg långt ifrån :)

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Vad tycker timmeråkarna?

sveje  
#127167 Sitter och funderar på hur långt från vägen traven kan ligga. Är det plats kan man ju köra med skotaren mellan vägen och traven.
Det är väl inte vara dålig kapacitet om man kan lasta 30 kubik på 10 minuter , som någon skrev innan?

Avatar Fallback

Re: Vad tycker timmeråkarna?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127180
nickev8scania skrev:jag tycker att de är bäst om virket är hyffsat jämnt o inte en massa ris i virket, sen vilken sida som är jämndragen spelar mindre roll :) men de få gärna ligga nära vägen, då en timmerbils hydraulsystem inte ha så bra kapacitet, man få sitta o vänta på att kran ska göra de man vill, o ta extra mycke tid då de ligg långt ifrån :)


Var har du inbillat dig det? Det beror ju helt på kranen och pumpen men de flesta har ju likvärdiga kranar. Jag hade en Loglift 105 när jag körde och den lyfte två ton på rak arm. Satt en Sunfabpump på den. Kan även tillägga att jag tycker kranarna är snabbare och reagerar snabbare på en lastbil.


Det här med vältorna så MÅSTE det vara jämndraget ut mot vägen om man ska rätta sig efter Trafikverket.

Avatar Fallback

Re: Vad tycker timmeråkarna?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127214 Här sprang en vägmästare ett tag och gafflade om att traven skulle ligga tre meter från vägen. Då är det avigt för bilarna. Allmänna vägar är ett elände.

Användarvisningsbild

Re: Vad tycker timmeråkarna?

Lill Junior  
#127328 Här har ni lite kvällslektyr att läsa, med tanke på hur ni vill att virket ska ligga....

http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... ld_vag.pdf

Användarvisningsbild

Re: Vad tycker timmeråkarna?

nickev8scania  
#127905
kjugekarlsson skrev:
nickev8scania skrev:jag tycker att de är bäst om virket är hyffsat jämnt o inte en massa ris i virket, sen vilken sida som är jämndragen spelar mindre roll :) men de få gärna ligga nära vägen, då en timmerbils hydraulsystem inte ha så bra kapacitet, man få sitta o vänta på att kran ska göra de man vill, o ta extra mycke tid då de ligg långt ifrån :)


Var har du inbillat dig det? Det beror ju helt på kranen och pumpen men de flesta har ju likvärdiga kranar. Jag hade en Loglift 105 när jag körde och den lyfte två ton på rak arm. Satt en Sunfabpump på den. Kan även tillägga att jag tycker kranarna är snabbare och reagerar snabbare på en lastbil.


Det här med vältorna så MÅSTE det vara jämndraget ut mot vägen om man ska rätta sig efter Trafikverket.



Jag kör timmerbil :smile: har en jonsered 1080 med dubbelutskjut och olsbergs digitala med "pistolgrepp"
vi kör med en variabel sunfabpump, de som jag tycker går segt är utskjutet och gripen, skulle varit större flöde på dom funktionerna, sen lyfter våran 1200kg i gripen med någorlunda bra hastighet, blire nå mer så tar den tid på sej över stolparna. när garantin går ut så törs man ju vri på den lite :grin:

Avatar Fallback

Re: Vad tycker timmeråkarna?

Blivande snickare  
#132389 3 meters virket vill nog de flesta ta från en slät trave.
Stock av varierande längd ska helst ligga så att man ser längden på stockarna.

Avatar Fallback

Re: Vad tycker timmeråkarna?

blåmes  
#132663 Hej!..vi kör fallande massa i alla sortiment......med en hårt styd medel längd...gallring...4.30.......slutavv....4.60..........minsta bit 3.50..........åkarna prisar oss för detta.........Ingen markägare har klagat på för grova toppar............men som skotar förare kan det va lite bök att ta bort stumparna som kan bli i dag när dom kör flerträd........dessa kan bli farliga om dom trillar av lastbilarna på vägarna......de är inte många.......men dom får bara inte komma med
detta gör att bilarna bra lass och lätt att lasta......

Avatar Fallback

Re: Vad tycker timmeråkarna?

Gubben  
#132698 Jag som skotar ägare har betalt för att köra virket till väg. Hur det blir sen får väl timmerbilen lösa. Jag har aldrig fått betalt för att vara snäll med timmer åkare. Går det far jag alltid upp på vägen för att kunna lägga åt båda håll.

Avatar Fallback

Re: Vad tycker timmeråkarna?

javelhaven  
#132739
Gubben skrev:Jag som skotar ägare har betalt för att köra virket till väg. Hur det blir sen får väl timmerbilen lösa. Jag har aldrig fått betalt för att vara snäll med timmer åkare. Går det far jag alltid upp på vägen för att kunna lägga åt båda håll.

Tummen upp! 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad tycker timmeråkarna?

olofsson16  
#139589 Sålänge vältan har en fin jämn ände spelar de inte så stor roll om den är mot vägen eller skogen, vi har ju en rotator av en anledning, man hinner att vända rätt den jämna änden i luften så de är absolut inga problem om den jämna änden är mot skogen=)

Avatar Fallback

Re: Vad tycker timmeråkarna?

grevtech  
#140332
javelhaven skrev:
Gubben skrev:Jag som skotar ägare har betalt för att köra virket till väg. Hur det blir sen får väl timmerbilen lösa. Jag har aldrig fått betalt för att vara snäll med timmer åkare. Går det far jag alltid upp på vägen för att kunna lägga åt båda håll.

Tummen upp! 8)


hoppas du var ironisk med ditt inlägg.
för en skotarförare eller skogsägare som resonerar på det viset ska inte förvänta sig att timmerbilen "löser" det, är ett avlägg allt för jävligt har vi rätt att lastningsvägra och sen är det upp till skotaren att lösa det så det blir lastningsbart.
snäll skotarförare = snäll timmerbilschaufför, win win för alla. vi ska nog se oss mer som kollegor än fiender.
men får att svara på ämnet så kan jag säga att jag föredrar jämnändan mot vägen, men huvudsaken är att det finns en jämn ända så länge virket är relativt jämnlångt.

Avatar Fallback

Re: Vad tycker timmeråkarna?

blixxxt  
#140341
Gubben skrev:Jag som skotar ägare har betalt för att köra virket till väg. Hur det blir sen får väl timmerbilen lösa. Jag har aldrig fått betalt för att vara snäll med timmer åkare. Går det far jag alltid upp på vägen för att kunna lägga åt båda håll.

Gäller detsamma skördarentreprenören? Bara det är apterat kvittar det hur det ligger i skogen, sortering, ris i högar m.m?
Bara undrar 8)
Jag är skördarentreprenör och försöker göra det så enkelt som möjligt för skotaren. (Som är egen entreprenör)

Användarvisningsbild

Re: Vad tycker timmeråkarna?

Lill Junior  
#140406
grevtech skrev:
javelhaven skrev:
Gubben skrev:Jag som skotar ägare har betalt för att köra virket till väg. Hur det blir sen får väl timmerbilen lösa. Jag har aldrig fått betalt för att vara snäll med timmer åkare. Går det far jag alltid upp på vägen för att kunna lägga åt båda håll.

Tummen upp! 8)


hoppas du var ironisk med ditt inlägg.
för en skotarförare eller skogsägare som resonerar på det viset ska inte förvänta sig att timmerbilen "löser" det, är ett avlägg allt för jävligt har vi rätt att lastningsvägra och sen är det upp till skotaren att lösa det så det blir lastningsbart.
snäll skotarförare = snäll timmerbilschaufför, win win för alla. vi ska nog se oss mer som kollegor än fiender.
men får att svara på ämnet så kan jag säga att jag föredrar jämnändan mot vägen, men huvudsaken är att det finns en jämn ända så länge virket är relativt jämnlångt.


Tycker inte de spelar nån roll för hur än mycke man försöker bjuda till så hittar timmerbilsåkarna nått nytt att gnälla över. Så är de här runt i kring iaf....

Avatar Fallback

Re: Vad tycker timmeråkarna?

rse  
#140727
Skogshuggarninorr35 skrev:
JD 2006 skrev:Nä det är ju som vanligt.......sunt bondförnuft.....det går ju inte att jämndra en bakände som man inte ser??!!

Men det skulle inte förvåna mig om någon smartskalle har skrivet det i någon instruktion i en sån där fin pocket bok som man "ska" ha i traktorn %-(


Får dom se en sån idé här får vi nog en sån bok :mrgreen:

Sen kan jag inte förstå hur man ska få på mer virke utan grind och med bara två bankar, det ser nog jävligt ut i vissas vältor som det gör.
Och det finns restriktioner på hur mycket ändförskjutning det får vara i en välta, med den följden att det kan bli lastningsvägran.


Vi har fått just en sån fin bok..virket ska va minst tre meter från vägen och jämndragen mot vägen..Lastbilarna tyckte int om det kan ja säga

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).