Vedmaskiner, flishuggar

problem med klyv (hakki pilke 37)

15 inlägg 13205 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

problem med klyv (hakki pilke 37)

a_larsson  
#127278 Jag har nu ett nytt problem med min vedmaskin. Klyven är så svag att den ofta stannar. Men den ska ju köra i två olika hastigheter och min verkar bara gå i det snabbare läget där klyven e svagare. Sitter det nån givare som känner av hur tungt klyven går eller har jag helt enkelt missat nån spak som det går att ställa på?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: problem med klyv (hakki pilke 37)

masterchief  
#127282 Hur är remmarna i skick?
Dåliga remmar ger svag klyv.

Avatar Fallback

Re: problem med klyv (hakki pilke 37)

a_larsson  
#127286 Jag tror inte det har med remmarna att göra för det hörs inte att det slirar. Men när den börjar klyva en seg bit så stannar motorn och ja får slå till så klyven går tillbaka.

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem med klyv (hakki pilke 37)

stegmaster  
#127298
a_larsson skrev: Sitter det nån givare som känner av hur tungt klyven går eller har jag helt enkelt missat nån spak som det går att ställa på?

Det beror på hur gammal maskinen er????
Dom första modellerna hadde manuell vridkran til detta(så var på min 2001 modell), sen kom dom med automatventil efter nogra år (minns inte når), men hur dom virker vet jag inte.
Lägger vid en bild var den manuella ventilen syns på tidligare maskin.(man fick vrida på kranen för att veksla mellan snabb/kraft klvyning.)
PIC00185.jpg

Användarvisningsbild

Re: problem med klyv (hakki pilke 37)

masterchief  
#127302 Kan inte då säga man hör att remmarns slirar när de börjar bli lätt slitna.
Men kraften i hela maskinen går ned.
Jag byter regelrätt remmarna en gång om året och efter varje byte så är det en helt annan maskin 8)

Avatar Fallback

Re: problem med klyv (hakki pilke 37)

a_larsson  
#127306 Jag har den nyare modellen med automatventil då ser jag. Vart får man tag i nya remmar, finns det som är anpassade till maskinen eller får man mäta och köpa universal? Jag sökte i gårkväll och hittade en bruksanvisning där jag läste om att ventilen till klyven var justerbar, ska testa skruva lite på den idag o se om det hjälper något.

   TS
Avatar Fallback

Re: problem med klyv (hakki pilke 37)

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127319 Jag hade samma problem på min jag var säker på att ventilen inte växla men efter ett besök av en servicetekniker
konstaterades att det var remmarna som slirade :oops:

Användarvisningsbild

Re: problem med klyv (hakki pilke 37)

totte  
#127327 Det som kan tala emot slirande remmar är att motorn faktiskt stannar när det går tungt. Skulle nog ta en extra titt på den där ventilen.

Användarvisningsbild

Re: problem med klyv (hakki pilke 37)

masterchief  
#127334 Remmarna är lämpligt, enkelt och billigt att börja felsöka med,,,
Ungefär som vid elbekymmer i frodon, börja med att byta berörda säkringar först...
90% säker på att remmarna slirar lite,,,min beter sig så illa om remmarna är slitna samt en eller 2 har gått av...
Kan iofs ha fel, men börja med det enkla innan du går på det mer bökiga.

Avatar Fallback

Re: problem med klyv (hakki pilke 37)

a_larsson  
#127555 Nu går klyen bättre, felet var att huvudremmarna från motorn hade vänt sig om med kilen utåt, antagligen för att det har blivit för mycke spån under.

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem med klyv (hakki pilke 37)

masterchief  
#127597
a_larsson skrev:Nu går klyen bättre, felet var att huvudremmarna från motorn hade vänt sig om med kilen utåt, antagligen för att det har blivit för mycke spån under.

Fint det löste sig smidigt 8)
Se till att ha en reservuppsättning hemma, bra retligt att slå stop om det blir remhaveri.

Användarvisningsbild

Re: problem med klyv (hakki pilke 37)

stegmaster  
#127662
a_larsson skrev:Nu går klyen bättre, felet var att huvudremmarna från motorn hade vänt sig om med kilen utåt, antagligen för att det har blivit för mycke spån under.

Om remmarna har vänt sig, så er dom nog slut.
Dom kommer säkert att vända sig fel igjen ganska snabbt, har dom först vänt sig en gång brukar det samma skje igjen tyvärr.

Avatar Fallback

Re: problem med klyv (hakki pilke 37)

a_larsson  
#128936 ´Jag har kört ca 60m3 efter att jag vände på remmarna och det har funkat fint. Men jag ska ta hem nya så det finns. Man får tacka för alla bra svar, mycket intressant forum detta!

   TS
Avatar Fallback

Re: problem med klyv (hakki pilke 37)

wernald  
#129257 hejsan. jag har kört min 1x37 i 6år nu :) kan de mesta om maskinen så är de några problem e de bara att maila mig på abramion_@hotmail.com

såg att du hade fått ordning på det. när du byter remmarna sen så var EXTREMT noga med att du får dom att stå exakt i lodrätt vinkel!!! använd exempelvis en kofot för att flytta den nedersta bryggan lite i sidled. får du inte dessa exakt lika och att du spänner alla tre remmarna på varje skiva exakt lika hårda så kommer dom inte att hålla. ett bra tips ja har också är att använda remspray (sådan som blir som klister). låt det ta ett par timmar eller så att byta så kan du lätt köra 500m3 med remmarna utan att byta sen. bara man är noga att efterspänna dem. just de om du byter remmarna ta ett riktigt grovt sandpapper och dra lite på remskivorna. för har remmarna slirat en gång så blir dom lite "glatta" och den ytan vill man ha bort.

MEN det viktigaste av allt är nästan att palla upp maskinen minst 7cm på varje sida och rengöra från allt spån som kommer ner under maskinen! håller du inte rent där och det kommer spån i remmarna så är dom kassa på bara max en timme.


har en liten sak till om klyven... du har den automatiska ventilen skrev du. jag har den med och min gjorde likadant efter att ja bytt remmarna en gång. sitter en o-ring i ventilen som kan trasas sönder och då kan den sätta sig i vägen så den bara går på "enkla" läget.....

hoppas att du fick lite bra tips.

Avatar Fallback

Re: problem med klyv (hakki pilke 37)

a_larsson  
#129682 Ja det var lite nyttiga tips. Jag tycker maskinen är helt perfekt för även om man inte är nån expert så kan man lista ut vad det är som e fel, men oftast e det bara nån skruv som har vibrerat loss.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).