Motorsåg och handhållet

Tändförställning på motorsåg

44 inlägg 20962 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tändförställning på motorsåg

Filip_björndahl  
#127544 De borde gå och gör en mekanisk tändnings förskjutning med hjälp av avgaserna och en trycklocka som sitter på tändmodulen som justerar den med hjälp av högre avgastryck. Visserligen bara en vild gissning men det borde vara lättare än att bygga kretskort.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Tändförställning på motorsåg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127552
Emil N skrev:
feskarn skrev:Husqvarna har lagt ner en del jobb på sitt nya tändsystem men vist, klart att man kan bygga ett själv som är lika tekniskt avancerat men man får nog räkna med en hel del jobb och mycket testande innan man får ett som funkar lika bra. För mej blir det en färdig såg från Husqvarna men hade man mera tid så skulle det vara kul att bygga något eget bara för att det är roligt.


Jag hade för mig att elektroniska tändsystem till de flesta småmotorer kommer från Säffle (SEM), både till Stihl o Hqvarna - någon kanske vet säkert.


Ja Husqvarna tillverkar inte själva prylarna själva men har gjort en del utveklingsarbete och testat fram bra program.[/quote]
svenska elektro magneter ligger i åmål
man kan andvända en stroboskop lampa och se var den ändrar mellan låg och hög tändning
det är bara att rita ut på svänghjulet var tdc ligger och sedan dra ett sträck över till tändmodulen sen på men en grad skiva och rita in dom olika graderna på modulen.
så man behöver är varvräknare och en stroboskoplampa.

Avatar Fallback

Re: Tändförställning på motorsåg

Dane  
#127573 "man kan andvända en stroboskop lampa och se var den ändrar mellan låg och hög tändning
det är bara att rita ut på svänghjulet var tdc ligger och sedan dra ett sträck över till tändmodulen sen på men en grad skiva och rita in dom olika graderna på modulen.
så man behöver är varvräknare och en stroboskoplampa."


Jo det har jag tänk på också.
Men då får man väl ta bort startapparaten under gång för att koppa åt att se svänghjulet och modulen.
Och stroboskoplampan får man strömmata med bilbatteriet.

Usch, jag tror jag är på väg att bli motorsågsnörd. :roll:

Nej nu måste jag ut och kapa i vedhögen - med eller utan tändförställning - så jag får ved till vintern.

Dane
Senast redigerad av Dane tor 28 apr 2011, 11:28, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tändförställning på motorsåg

totte  
#127575
Usch, jag tror jag är på väg att bli motorsågsnörd.


På väg att bli? Du är redan där! :D

Användarvisningsbild

Re: Tändförställning på motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127583
totte skrev:
Usch, jag tror jag är på väg att bli motorsågsnörd.


På väg att bli? Du är redan där! :D


HAHAHA

Och välkommen hit!

:lol:

Avatar Fallback

Re: Tändförställning på motorsåg

Dane  
#127592 Tackar "totte", då har jag i alla fall fått en diagnos. :grin:

Tackar "Mange" för välkomsthälsningen i nördklubben. :wink:

Om man ska halka lite på sidan om ämnet så är det egentligen inte så konstigt att man kan bli fascinerad av motorsågar när man som jag växte upp på 40-talet och var med Farsan i skogen och fällde träd med långsvans.
Det kunde ta en 15-20 min att få omkull en medelstor gran och sen hade man kvistningen med yxa kvar samt delningen av stocken med bågsåg.

Och massaveden skulle barkas för hand.

Tänker på det ibland när man står och kapar ved och blir irriterad av att det tar 10sek. för lång tid att komma igenom stocken för att kedjan blivit lite för slö.

Jag undrar ibland om våra yngre vänner här på forumet kan göra sej en föreställning om vilket slit det var i skogen förr i tiden.
Men det är ju så med all utveckling.

Mina sågar är förresten HVA 254 XP, HVA 246 en behändig såg som jag konstigt nog aldrig läst något om i forumet,samt en gammal 240 SE som jag totalrenoverat.
Kan kanske bli någon mer såg framöver om jag får tag på ett bra renoveringsobjekt.
Har också nyligen införskaffat en beg. HVA 245 RX röjsåg som jag halvrenoverat.

//Dane

   TS
Avatar Fallback

Re: Tändförställning på motorsåg

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127618
Dane skrev:Tackar "totte", då har jag i alla fall fått en diagnos. :grin:

Tackar "Mange" för välkomsthälsningen i nördklubben. :wink:

Om man ska halka lite på sidan om ämnet så är det egentligen inte så konstigt att man kan bli fascinerad av motorsågar när man som jag växte upp på 40-talet och var med Farsan i skogen och fällde träd med långsvans.
Det kunde ta en 15-20 min att få omkull en medelstor gran och sen hade man kvistningen med yxa kvar samt delningen av stocken med bågsåg.

Och massaveden skulle barkas för hand.

Tänker på det ibland när man står och kapar ved och blir irriterad av att det tar 10sek. för lång tid att komma igenom stocken för att kedjan blivit lite för slö.

Jag undrar ibland om våra yngre vänner här på forumet kan göra sej en föreställning om vilket slit det var i skogen förr i tiden.
Men det är ju så med all utveckling.

Mina sågar är förresten HVA 254 XP, HVA 246 en behändig såg som jag konstigt nog aldrig läst något om i forumet,samt en gammal 240 SE som jag totalrenoverat.
Kan kanske bli någon mer såg framöver om jag får tag på ett bra renoveringsobjekt.
Har också nyligen införskaffat en beg. HVA 245 RX röjsåg som jag halvrenoverat.

//Dane


Förr vad det otroligt bra betalt för virket. Idag är det så dåligt betalt så det inte ens lönt att hugga timmer med motorsåg.

Användarvisningsbild

Re: Tändförställning på motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127633 Aja...
Nu ska du inte vara sån...
Det kanske är så i Arvidsjaur men här finns massor som maskinerna inte klarar, så det blir o hugga manuellt.

Användarvisningsbild

Re: Tändförställning på motorsåg

totte  
#127659 Det är nog så, det finns inte mycket riktig grovskog här uppe, en och annan asp kan bli riktigt grov, enstaka björkar men få som blir så stora att skördarna inte tar dom. Vi har ju inget av de ädla lövträden här och barrträden blir sällan så där grova och grovkvistiga som i södra Sverige. Så frånsett hemmansägare och andra småskogsägare som avverkar själva för att de vill så är det rätt klen marknad för motorsågar här uppe. De få proffs som finns är väl sådana som håller på med trädfällning i bebyggelse och liknande. Lite generaliserat förstås men i stort sett tror jag det är så. Vad det nu har med tändförställning att göra kan man undra. Och rätta mig gärna om jag har fel.

Avatar Fallback

Re: Tändförställning på motorsåg

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127687
Mange skrev:Aja...
Nu ska du inte vara sån...
Det kanske är så i Arvidsjaur men här finns massor som maskinerna inte klarar, så det blir o hugga manuellt.


Ja självklart finns det en hel del som maskiner inte klarar men jag tänkte mer på att värdet på virket jämfört med vad arbete/löner kostar har förändrat sej mycket med åren. Förr var det lönsamt att arbeta upp ett träd och sälja virke fastän upparbetningen kunde ta över 30min. Nästa försämring av virkesvärdet kom med motorsågen och när maskinerna kom blev det ännu sämre virkesvärde. Nu får det inte ta många sekunder att arbeta upp ett träd för att virkesvärdet ska överstiga arbetskostnaden.
Detta har inget med tändförställning att göra utan enbart en tanke jag fick när en tidigare talare skrev om trädfällning med timmersvans och jag ber om ursäkt om jag förstört denna tråd och ger mitt medgivande till att en moderator kan rensa bort mina inlägg med vilkoret att enbart tänförställning blir kvar i denna tråd.

Avatar Fallback

Re: Tändförställning på motorsåg

Dane  
#127694 Hej Emil N.

Ingen fara Emil. Du har inte förstört tråden.

Det var ju jag själv som startade tråden med frågor om tändförställning.
Och det var jag själv som vinklade av ämnet lite grann när jag nämde min fascination av motorsågar och jämförde vilket slit det var förr i tiden innan motorsågen fanns.

Så för min del är denna avvinkling helt OK som en parentes. :smile:

Kan också nämna för att återgå till ämnet att jag pratade med en HVA motorsågsverkstad i veckan och tog då upp det här ämnet med tändförställning.
Till min förvåning visste dom inget om detta, hade bara lite teorier om att det kanske fanns tändförställning på de modernaste sågarna.

Detta visar att det finns större kunskaper hos våra forummedlemmar än på verkstäderna, och det gör ju forumet extra intressant tycker jag. :smile:

//Ha en bra dag, hälsn. Dane
Senast redigerad av Dane fre 29 apr 2011, 16:08, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tändförställning på motorsåg

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127699 Skönt att höra att man inte bara förstör.

På verkstäderna vet dom nog inte så mycket om det för dom ändrar ju aldrig tändpunkten utan byter ju mest ut trasiga delar. Det kommer mer avancerat tändsystem på nya Husqvarna med lite andra funktioner. Får inte säga vad men dom kommer väll snart skulle jag tro och då kan man ju få reda på det.

Borde inte vara några som helst problem att bygga eget eller anpassa något annat system men det som är utmaningen är att få ner vikten/storleken och att testa fram ett lämpligt program som funkar i alla väder och med alla bensiner.

Användarvisningsbild

Re: Tändförställning på motorsåg

Kjell S  
#127721 Nu är inte jag så vidare intresserad att optimera sågarna via tändförställning...
Men mycket underhållande läsning, tack för det!

Tjänar man verkligen så mycket på tf?
På de gamle cyklara finns det ju me spak. Mest är det väl för kall/varm motor om jag inte minns fel...
Choka på och kör en-två minuter så har du en varm motor.
Har då inte bara lite extra soppa skapat samma förutsättning?

När det gäller motorer som går som bäst - HD 1320 i morgondiset - ca 15gr varmt - Max Syre!

Avatar Fallback

Re: Tändförställning på motorsåg

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127729 Ja med optimerad tändning så finns det faktiskt en del att hämta. Det är viktigare med ett bra program på en fyrtakts turbomotor än på en tvåtakts sugmotor men det kan ändå bli stor skillnad på ett bra program och en med fast tidpunkt. Man kan även påverka en del andra saker genom ändrad tändtidpunkt som avgastemperatur och kylvätsketemperatur. På en turbomotor är det ännu viktigare då man kan få turbon att sätta igång tidigare. Senare tändning, högre avgastemp och lägre kylvätsketemp och tvärtom vid tidigare tändning.
En gubbe jag känner har en HD 750 -42. Den har också manuellt justerbar tändning. Tror det satt en liten klocka på motorn som vreds av en wire kopplad till vänster handtag.

Användarvisningsbild

Re: Tändförställning på motorsåg

totte  
#127737 Emil har helt rätt, och en högpresterande bilmotor skulle vara praktiskt taget okörbar med fast tändpunkt. Själva grunden för det är att tiden det tar för förbränningstrycket att byggas upp är konstant. Expansionen av gaserna skall idealt börja nånstans runt dödpunkten och då måste tändpunkten anpassas så förbränningen hunnit gå långt nog när motorn hunnit upp dit, alltså större förställning ju fortare det går.

Vad du vinner på en liten encylindrig tvåtaktare är framför allt rappare acceleration, med fast tändning är den optimerad för bästa arbetsvarvtalet och därmed rätt inoptimal vid lägre varv. Det kan också bli bättre bottendrag i sågen, den är inte lika känslig för att tappa varvet. Dessutom kan man vinna en del i miljö/förbrukning genom att sågen går effektivare i hela varvtalsregistret.

Med fast tändpunkt är det som jag sa tidigare, det finns ett rätt snävt varvtalsområde där det går effektivt. Äldre lågkomprimerade motorer är inte heller lika känsliga, dom är såpass ineffektiva i sig så effekten av felaktig tändpunkt är helt enkelt en mindre faktor. Och, som Kjell är inne på, en del kan kompenseras genom lite mera bränsle, men det är ju inget man önskar av varken ekonomiska eller miljöskäl.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).