Bioenergi

Nybygge av vedförråd+maskinhall

72 inlägg 39603 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nybygge av vedförråd+maskinhall

H3nkk4  
#106824 Nu är alla spirorna på plats.
SL277497ved.jpg

cc 60 mellan 5'' plankorna på ändarna. Vid själva vedlagret där lastmaskinen står har vi spikat ihop 2 st. 5'' plank som bildar stolparna,mellan dom har vi cc 133 cm. 4,87 cm högt upp till bindningsvarvet så rent teoretiskt skall det rymmas 240-245 m3 ved där.
SL277499ved.jpg
SL277501ved.jpg
SL277502ved.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybygge av vedförråd+maskinhall

plutten  
#126783 Länge sen någon aktivitet varit på denhär tråden. Hur framskrider bygget?

Avatar Fallback

Re: Nybygge av vedförråd+maskinhall

Eric H  
#126784
plutten skrev:Länge sen någon aktivitet varit på denhär tråden. Hur framskrider bygget?


Ja, och hur är det med baklastaren? :wink:

Avatar Fallback

Re: Nybygge av vedförråd+maskinhall

H3nkk4  
#126838
plutten skrev:Länge sen någon aktivitet varit på denhär tråden. Hur framskrider bygget?


Jo det börjar vara ett tag sen. Vi har hållit upp med bygget under vintern pga. all snö och sådant. Det enda som ändrat sen bilderna togs är att det övre bindningsvarvet är klart och takstolarna färdigspikade. Sen så blir det ju en del björkved som skall avverkas, och det mesta har vi avverkat nu i vår.

Men vi började bygget på nytt bara för några dagar sen, så jag har nog tänkt uppdatera tråden den närmaste tiden.

Baklastaren är i daglig användning :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybygge av vedförråd+maskinhall

H3nkk4  
#126842 Som kuriosa kan berättas att "saftblandaren" på baklastaren fick en smäll av en planka i höstan under bygget.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybygge av vedförråd+maskinhall

H3nkk4  
#126983
Lager2.jpg
Dom nedre plankorna på plats som skall fungera som stöd när man lastar veden.
Lager.jpg
Egentillverkade takstolar.
Takstolar.jpg
palax.jpg
Hur många m3 uppskattar ni att det är? Jag har lagt en "pinne" på stående som är 3 m lång. Dom är alla 3 m.
vedapino.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybygge av vedförråd+maskinhall

molnia  
#127001 Har ni tänkt att ha öppet i bägge gavlar i vedförådet så man kan fylla på i ena sidan och lasta i den andra och växla nästa år? För då får man ju 1år gammal ved att elda med.

Hur tänker ni kring panelbeklädnad på vedförådet? Hoppar ni över det? Ser att ni har satt armeringmatta i överkant, smart, luftigt för veden. Dock så kanske det ser konstigt ut från utsidan utan panel och så finns det inte någon beklädnad för regn/snö.
Men en panel gör ju det mindre luftigt, även om man sätter t.ex 4"panel med 2" springor.

Avatar Fallback

Re: Nybygge av vedförråd+maskinhall

H3nkk4  
#127004
molnia skrev:Har ni tänkt att ha öppet i bägge gavlar i vedförådet så man kan fylla på i ena sidan och lasta i den andra och växla nästa år? För då får man ju 1år gammal ved att elda med.

Hur tänker ni kring panelbeklädnad på vedförådet? Hoppar ni över det? Ser att ni har satt armeringmatta i överkant, smart, luftigt för veden. Dock så kanske det ser konstigt ut från utsidan utan panel och så finns det inte någon beklädnad för regn/snö.
Men en panel gör ju det mindre luftigt, även om man sätter t.ex 4"panel med 2" springor.


Vi har nog funderat på det att "balka" av på mitten så man kan tömma ena gaveln åt gången. Men vi får se hur vi gör. Nej någon panel vågar vi inte sätta dit än,det behövs nog vara så luftigt som möjligt. I framtiden kanske man skulle kunna sätta någon "vikbar" konstruktion som man kunde stänga med på vintern.

Det kommer ju nog panel på ändarna vid maskinhallsidan. Och likaså på längsgående balken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybygge av vedförråd+maskinhall

H3nkk4  
#127005 Vi säljer ju all ved så jag tror nog att det som rymmer i lagret säljs slut på hösten/vintern.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybygge av vedförråd+maskinhall

H3nkk4  
#127444
SL277896fbfbf.jpg
"Klinkor" som går att öppna var för sej. När man öppnar nerifrån och har skopan på plats slipper man att veden ränner ut över plan.
SL277897vvvvv.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybygge av vedförråd+maskinhall

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127540 Smidig låsning!

Avatar Fallback

Re: Nybygge av vedförråd+maskinhall

H3nkk4  
#128290 Nya bilder
SL277899ved.jpg
SL277901ved.jpg
SL277902ved.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybygge av vedförråd+maskinhall

husky65  
#128509 Hej !! Om jag får lägga mej i så tror jag att du/ni ska ta det väldigt försiktigt om ni ska lasta ut veden med 641:an för det kommer att fresta stommen nånting fruktansvärt i botten om ni inte använder rätt teknik men allt det där vet ni väl redan =) Hur har det gått med "randisoleringen" förresten , har ni fått dit den än . om inte så skulle ja skippa den för vad jag har förstått så har ni inte isolerat resten av plattan heller å då gör det heller inte så stor nytta om ni isolerar runt om utan den som tjänar mest på det blir nog den som får sälja isoleringen =) Ett annat litet tips jag tänker på , sånt där nät dom har i djurstallar för lösdrift kanske kunde va nånting å hänga upp för att hålla den värsta snön borta ?? Ville bara dela med mej av mina egna erfarenheter utan att för den skull verka märkvärdig men det vore ju synd om ni inte skulle bli fullt belåtna med eran jättefina maskinhall/vedförråd

Avatar Fallback

Re: Nybygge av vedförråd+maskinhall

H3nkk4  
#128539
husky65 skrev:Hej !! Om jag får lägga mej i så tror jag att du/ni ska ta det väldigt försiktigt om ni ska lasta ut veden med 641:an för det kommer att fresta stommen nånting fruktansvärt i botten om ni inte använder rätt teknik men allt det där vet ni väl redan =) Hur har det gått med "randisoleringen" förresten , har ni fått dit den än . om inte så skulle ja skippa den för vad jag har förstått så har ni inte isolerat resten av plattan heller å då gör det heller inte så stor nytta om ni isolerar runt om utan den som tjänar mest på det blir nog den som får sälja isoleringen =) Ett annat litet tips jag tänker på , sånt där nät dom har i djurstallar för lösdrift kanske kunde va nånting å hänga upp för att hålla den värsta snön borta ?? Ville bara dela med mej av mina egna erfarenheter utan att för den skull verka märkvärdig men det vore ju synd om ni inte skulle bli fullt belåtna med eran jättefina maskinhall/vedförråd


Hej.. Vi prövade att "skyffla" upp veden med lastmaskinen och det gick rätt bra bara man hölls på mitten. Vi har inte tänkt och isolera något mer runtom plattan. Får hoppas att det inte lyfter så mycket nästa vinter. Dedär med snön har vi nog grubblat på men detdär med nät kanske vore något :wink: Vet du vem som säljer sånt? så kan man ju titta hur det ser ut åtm. Jag vill gärna att ni delar med er av era erfarenheter.

Man känner nog att det blåser genom vedhögen på golvet. Tror det kommer att torka bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybygge av vedförråd+maskinhall

plutten  
#135657 Hur har bygget framskridit? Har stommen hållit och framförallt har veden torkat? Tror det inte är bara jag här på forumet som är nyfiken.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).