Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Förarkomfort

35 inlägg 12473 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Förarkomfort

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127364
Simba skrev:Jaha,blev 2 inlägg,för-de dator

Men om vi håller oss till hytten så är mina argument och tips följande:

-En hytt som hålls i plan och som följer med kranen är ett stort plus.
-En fungerande hyttdämpning är lika viktig.

--Idag finns INGEN skotare som uppfyller dessa krav,så då får man likt "Valmet 890" välja endera alternativet.

För att klara allt mera virke ut till väg per dag så ska kranen jobba kontinuerligt samt körhastigheten höjas,vilket otvivelatigt leder till förslitningskador.
Tar man sen en skördare med en väl fungerande kedjespänning så blir det lätt så att man aldrig är ur hytten på hela dan.
En grej jag saknar från "Eva-tiden" är möjlighet att kunna flytta maskin med knappar,som det är nu så ska en körpedal användas vilket låser foten och omöjliggör att kunna ha fötterna på olika ställen eller att " dingla med benen i kors"

Vad man kan göra :?:

Tja,Sitright är förstås ett alternativ som kan hjälpa till felkonstruerade maskiner typ 1070 utan sidtilt på hytten,sen förstås att hela tiden ta små mikropauser och klämma fingrarna mot varandra för att räta ut musklerna,lära sej att köra avslappnat trots att man är på världens sämsta hygge. 8)

Se till att skördaren går på max-automatik,dvs undvik att hålla in en "mata-knapp" hela tiden.
Gympa lite när man kommer hem,en bra töjnig är att sätta handflatorna i golvet med fingrarna riktade mot dej,och tänj försiktigt,denna övning är oxå föredyggande mot "tennisarmbåge"

Sen förstås lite motion på kvällen,typ simning,promenera med hunden eller som jag,mocka hästskit :D






JD skotarna går ju o få nu med hyttdämpning, Apelsinkungen montera hyttdämponing på deras 1910E för ett par veckor sen när dom hade 2000 timmars service


apropå knappar så va de nog inte så dumma knappar i dom gamla 706-260 el 260 maskinerna som man tryckte ner en halv centimeter ungefär sen återfjädra dom, samma princip som på kattskalle knapparna,
knapparna på dagens maskiner är mera hårdtryckta,

en annan sak som va ganska bekväm var körpedalen man hade i 280 när man för flytta den, man hade arbetsvarv påställt och snigel justerad i den % man ville ha så va de bara o förflytta med foten


en annan sak som jag och bl a novis?? retat mig på är armstöden i nya E-serien, tycker det är väldigt lite o justera på dom jag vill ha amrstöden o spakarna mer mot framrutan för som jag själv sitter nu så sitter man med över armarna bakåt , eftersom jag samtidigt vill ha ryggstödet ganska rakt ställd, samt att det ska gå att vrida själva armstödet så det lutar i sidled om man vill.

därför har jag börjat modifiera ett par gamla frameco armstöd som blev över sen Mastern, Frameco armstöden har planyta och är mer bekväm för underarmarna samt att man kan justera dom mera i längsled
DSC_0031.jpg

Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Förarkomfort

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127366 även kör spaken man hade i framåtvänt läge 250, 260 o 280, och så kunde man ju variera o köra med ratten ibland,
man hade ju mer varierad körställning i dom maskinerna än dagens efterföljare. körspaken saknar är det jag saknar mest, den va stum o rejäl o hålla i, o andra handen i handtaget i sidostolpen speciellt när man körde i riktigt extremt stygg terräng

Användarvisningsbild

Re: Förarkomfort

finskpinne  
#127429 Jo farthållaren är nog ingen dum ide. Det finns även på Logsets nyare skotare som har TOC datorn. En tanke jag har är även att den kan spara lite bränsle, för man ser ju vissa chaufförer som gasar på rejält och sedan när det dunsar till rejält nerför en stubbe eller en sten så blir det så att dom släpper av nästan helt för att sedan trycka gasen i botten igen. Den ojämna körstilen tror jag inte är varken bränsleekonomisk eller bekväm i längden.

Men en sak som skulle göra livet i hytten lättare skulle ju nog vara en ordentlig fjädring på hytten, dom traditionella och patetiska gummidynorna runt tapparna börjar nog kännas ganska antika. Dom har ju funnits på maskinerna i 30-40 år redan. :cry: Sätter man sig i en modern lastbilshytt med luftfjädring så känner man knappt några gropar alls i vägen, varför går det så sakta för skogsmaskinsbranschen när det gäller hytter!? 😡

Avatar Fallback

Re: Förarkomfort

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127441
finskpinne skrev:Jo farthållaren är nog ingen dum ide. Det finns även på Logsets nyare skotare som har TOC datorn. En tanke jag har är även att den kan spara lite bränsle, för man ser ju vissa chaufförer som gasar på rejält och sedan när det dunsar till rejält nerför en stubbe eller en sten så blir det så att dom släpper av nästan helt för att sedan trycka gasen i botten igen. Den ojämna körstilen tror jag inte är varken bränsleekonomisk eller bekväm i längden.

Men en sak som skulle göra livet i hytten lättare skulle ju nog vara en ordentlig fjädring på hytten, dom traditionella och patetiska gummidynorna runt tapparna börjar nog kännas ganska antika. Dom har ju funnits på maskinerna i 30-40 år redan. :cry: Sätter man sig i en modern lastbilshytt med luftfjädring så känner man knappt några gropar alls i vägen, varför går det så sakta för skogsmaskinsbranschen när det gäller hytter!? 😡


En rottne med comfortline är det du söker :)

Användarvisningsbild

Re: Förarkomfort

finskpinne  
#127514
Valmet 890 skrev:En rottne med comfortline är det du söker :)


Jo dom är nog en bra bit på väg när det gäller hytten. Men det är ganska så glest med återförsäljare här i Finland. Inte en ända faktiskt...

Användarvisningsbild

Re: Förarkomfort

Lill Junior  
#127535 Dom säljs i Sverige, Norge, Ryssland, Tyskland å Usa men inte i Finland.....aningen dåligt..... :lol:

Avatar Fallback

Re: Förarkomfort

Martin_h_83  
#127539 JD skotarna går ju o få nu med hyttdämpning, Apelsinkungen montera hyttdämponing på deras 1910E för ett par veckor sen när dom hade 2000 timmars service

hur ser de ut å verkar de att fungera?

Användarvisningsbild

Re: Förarkomfort

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127627 dom har tydligen inte fåt till den än det saknades nån grej när dom började montera så dom väntar på prylen som saknas, o bara den kommer ska dom koppla in den hörde jag häromdagen

Avatar Fallback

Re: Förarkomfort

Martin_h_83  
#127638 jaja, vart är dom å bygger om de där, på nån jd verkstad lr?
fungerar de så verkar de ju väldigt lovande

Användarvisningsbild

Re: Förarkomfort

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127644 jo de är på verkstan i långsele, är ju vanliga hydac dämpare som man har på ALS typ

Användarvisningsbild

Re: Förarkomfort

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127763 nu så är armstöden monterade o man sitter som en kung på tron med riktiga armstöd :mrgreen:
Frameco.jpg

Användarvisningsbild

Re: Förarkomfort

Skogshuggarninorr35  
#127765 :-bd

Avatar Fallback

Re: Förarkomfort

husky65  
#128435 Undrar om jag gör rätt nu eftersom det är första gången jag skriver någe här ?? Men hur som helst så sitter ja där ja sitter med en totalt kållapsad rygg efter att ha kört stubb skördning 1 månad i skogarna utanför Åtvidaberg med en CAT 320 DLRR vilket får ses som en hyfsat bra maskin vad det gäller allting i dess rätta element , bygg&anläggnings uppdrag . Men i skogen gör den sej inget vidare iallafall varken när det gäller att ta sej fram eller att arbeta . Detta gäller bara förarmiljön . Sedan vad man får uträttat med en sån maskin så ser jag väl inga stora brister förutom då kanske förflyttningarna som inte är särskilt skonsamma varken för förare eller maskin . Å eftersom jag är miljonär .........I ideér så får ja väl grunna lite på hur man ska kunna få till en om inte optimal maskin till detta så iaf en nästan optimal för ja kan inte tänka mej ett bättre jobb än detta ( Har varit i byggbranchen till å från de senaste 20-25 åren med allt vad det innebär ) å önskar inget hellre än att kunna stanna kvar inom detta på någe vis . Men nog önskar man att man hade ett par hjul att rulla på istället för en stel å tjurig stållarv =( Hittade en bra maskin på tuben iof men dom har viist upphört med produktionen innan den ens hade kommit igång , dom va visst inte heller miljonärer i mer än ideér =) ska kolla om ja kan få med nån adress till filmen 160 MPM stumpharvester kan man söka på på you tube om man e intresserad . Eller finns det nån som har någe bättre förslag =)

Avatar Fallback

Re: Förarkomfort

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146632 Har någon här på skogsforum fått arbetshjälpmedel från Försäkringskassan?

Avatar Fallback

Re: Förarkomfort

Martin_h_83  
#146844 Hur gick det med 1910an som monterade ackar på hytten? Blev de stor skillnad eller? Vi har en 1510 som ja tycker får in lite för Mycke skakningar, dom säger att de ska bli skillnad iaf

Tacksam för svar

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).