Skogsekonomi

köpa fastighet BEHÖVER RÅD

13 inlägg 6301 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

köpa fastighet BEHÖVER RÅD

Apskallen  
#12751 Är i valet ohc kvalet att att köpa en fastighet men nu behöver jag RÅD!!!!!
Skulle gissa att det finns många här med mycket information och jag vill ha så mycket som möjligt oavsett om jag tar den till mig eller inte-.

Undrar om detta är en bra investering...........

skogsgård om 55ha med 40 prod skog, virkesförråd 8000m gran dominerar 70% avverkningsbart, jaktområde 500ha ingår, kort sjögräns i österläge ca 300m dålig mark + egete tjärn på kanske 1ha dåligt skick. fastigheterna är mycket dålig skick och består av hus från sent 1800 och tre lador till detta
Medelbonitet, mellansverige med delvis medsvår terräng skiftena är inte sammanhängande med finns inom ca 10km..........
3,1 miljoner, hur känns det????

snälla kom med synpunkter göärna snabbt då jag vaknat sent,,,,,,,,alla synpunkter är bra enligt mig
tackar så länge gör apskallen



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback
Ingvar  
#12752 Det första som slår mig är ju om valet är ditt? Eftersom vi nyligen köpt gård så vet jag ju att det inte på nåt sätt är självklart att få låna pengar.
Så första frågan för mig är ju om du vet att du får låna? eller har du egna pengar så det åtminstone räcker en bra bit? Finns det en värdering? Vad är tax.värdet? Landshypotek tar ju 75% av marknadsvärdet, och det innebär ju att den måste vara värderad till minst 4,2 mil... Och dessutom så är dom ju inte alls förtjusta i att det är så mycket avverkningsbar skog, det betraktas ju som en dålig säkerhet eftersom du kan ta ner det och sätta sprätt på pengarna, och då står dom där.. För även om du tar ner 5000m3 och får ett netto på 350kr/m3 så är det ju bara 1 750 000..således en bra bit kvar till 3 mille, och då står du utan skog. Finns det ingen åkermark till? Eller har du egen produktion i närheten? För en skogsgård i den här storleken är ju inget att leva på, enligt mig iaf...Utan bara en trygghet vid sidan av vanligt lantbruk, och då ska man ju inte betala så man är tvungen att riva ner hela rasket, då är det ju inte mycket till trygghet längre. Jag skulle som du förstår vara ytterst tveksam, men vet lite för lite om dina förutsättningar tycker jag..

Avatar Fallback
Apskallen  
#12753 tackar!!!!!!!
Valet är mitt. har en plan på att gå in med 500tusen själv och fått prel godkänt på resten från bank. I planen ingår att stycka av stugan och yttra av denna har inget behov. taxvärde 700tusen
det där med landshypotek förstår jag inte kan förklara närmare?????

tänkte att om 2 år ha ca 40% av förrådet kvar och under miljonen i lån max
åker 4ha so mjag inte själv tänkt att bruka.

köpesumman skapar ju ett m3sk på ca390, tycker att det är i högsta laget men området passar mig, 2 mil dit har jag.

jag har tänkt utav bara xxxx det sista så jag känner att det börja gå runt finns fler synpunkter skriv på!!!!!!!!!!!!

   TS
Avatar Fallback
Apskallen  
#12754 glömde att jag inte ska leva på inkomsten från fastigheten, det är för lite, men ser det som en kanske god investering sett på sikt-

   TS
Avatar Fallback
Ingvar  
#12755 Landshypotek är ju en av det största långivarna till lantbruk. Dom ger bottenlån upp till 75% av marknadsvärdet, vilket ju i ditt fall skulle vara 2 325 000, det som behöver lånas utöver det får man söka i vanlig bank. Finns ingen värdering så gör dom en själva eller går på det högsta budet, för det kan ju sägas vara det faktiska värdet. Men just om det är mycket mogen skog så blir dom lite försiktigare med värderingen, du behöver på ett trovärdigt sätt kunna visa att du inte planerar att riva ner all skog som finns.
Vad tror du att du kan få för torpet då? var det inte ganska dåligt? eller är det en sån region så det kvittar?

Avatar Fallback
Apskallen  
#12757 ja det där med landshypotek förstod jag kanske skrev dåligt men jag tänkte på 4,2miljonerna du skrev om???????
torpet är en gård men är dåligt skött finns ingen direkt standard men skulle med dagens marknad hoppas på ca 500 i netto, fint öppet läge och ladorna i original som är utspridda på kanske 7000m2
vill gärna ha synpunkter på priset och m3sk priset är det för högt vad tycker ni??????????

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12763 Jadu Apskallen (skojigt nick :-) )...

Varför vill du köpa denna gård? Som investering är det framför allt hög risk, skulle jag vilja säga. Men jag antar att du tycker det är roligt också?

Avatar Fallback
Apskallen  
#12780 syftet är dels som investering på lång sikt barnen......mm. dels rekreation och intresse, jakt mm.. men är osäker på hur sunt köpe är egentligen. hur gör ni andra om ett köp måste göraas med lån som inte går att lösa direkt....hugger ni för ränta och amort år för år eller försöler ni ta så mycket det går vid köpet?????
Namnet kommer från slangordet för gamla kranspakar i skogsmaskiner, tyckre ochså att det är roligt namn.Göran

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#12811 Man brukar säga att: "det är svårt att köpa skog för den som inte redan har skog", och det stämmer nog
ganska bra om man inte är beredd att gå in med en hel del "friska pengar" genom lån/eget kapital.
Visst kan man köpa - blåhugga varenda pinne för att få bort räntekonstanderna och att sedan stå där
med en massa kalmark, men hur kul är det?.
Det gäller alltså att "ta första käftsmällen" och omfördela en viss del av avkastningen från skogsfastigheten
till att pressa ner amorteringarna och sedan får man pytsa lite från egen börs oxå om man ska ha någon
skog kvar i framtiden.
Den som däremot köper skog i dagens läge och belånar fastigheten över talltopparna för att sedan hugga
ihop enbart till räntor måste ha både god nattsömn och nerver av stål.

Avatar Fallback
Apskallen  
#12821 tackar för informationen!!!!!!!!!
Jag äger skog nu och det är lite genom denna som jag tänkte finans.......... det räcker inte för hela man vill ju som ni säger ha skog kvar. Jag tycker mer och mer det verkar vara dyrt köp men har kanske stirrat mig blind på skogskubikspriset 390, kollade på liknande fastigheter till salu och de har legat på ca 300...............
Göran

   TS
Avatar Fallback
Ingvar  
#12830 Visst är det dyrt, men inte ovanligt numera, tycker det är lite sjukt alltihop. Skulle man räkna m3 pris på vår gård så hamnar man en bit över 500 kr kubiken... Nu gjorde vi en speciallösning, men priset vi gav motsvarar ett pris på 3,6 milj för gården, och här finns 7000m3. Men då är det ju åkermark till också, men att finansiera det bara genom det gården kan ge är ju hopplöst, minst en i huset måste ju ha jobb utanför gården. Och då är detta ändå min föräldragård..

Men jag satt och tänkte lite på ditt köp förut idag, och det skulle alltså vara kvar en del skog och ca 1 milj i skuld efter ett par år..du har alltså tänkt ta ner ca 5000 m3..? Så då får du ju kvar ca 50 000 om året i räntor framöver, är du beredd/klarar du det då? Hur gamla är barnen? Är dom späda nu så hinner det ju bli 40 årig skog när dom själva är i 40 års-åldern...och det är ju inte så tokigt..Men om dom redan är i 20 års-åldern, så får dom ju i sort sett bara kalhyggen att spatsera på... kanske inte så kul/tryggt.. Så dom två parametrarna tycker jag är avgörande; barnens ålder och om du är beredd att betala räntorna framöver...

Avatar Fallback
Apskallen  
#13308 rapporterar att det inte blev något av med köp. Marginalerrna blev för snäva.
tack för informationen ni gett!!!!!!!!!!! Göran

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13309 Ja, det kanske känns tryggast så? Du får återkomma om ett år och berätta om du ångrar dig eller ej.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).