Skördare

Arbetskador av JD skördares paletter

21 inlägg 11338 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Arbetskador av JD skördares paletter

Åke Nilsson  
#125779 Hej !
Har en kompis som kört 1270 i 10 år som fått problem med domningar i fingrarna,handen.
Hörde av en annan bekant att han varit på nån visning i Märsta och då erkände JD att en del chaufförer
på skördarna fått problem .
Kan gå att åtgärda med operation, tydligen nån nerv som kommer i kläm.

Är det någon mer stackare som råkat ut för problemet ?
Själv kört JD i ca 5 år men tycker att ibland känns det oskönt vid vissa knapphållningar.

Hörde att nyare E serien bytt paletter vid flerträdshantering är dom annars byggda eller ?

Åke,skellefteå



   TS
Avatar Fallback

Re: Arbetskador av JD skördares paletter

werwolf  
#125783 Har periodevis kramper i i hendene, og tidvis vondt i tommelene. Verst er det selvfølgelig når en hugger lauvtrær.
Hadde ikke vondt i hendene når jeg kjørte med Valmet spakene, men skuldrene mine tålte ikke store spaker.
Tror det ikke er oppfunnet noen spaker som ikke skaper belastningsskader på sikt. Er jo veldig statisk arbeid å bare bruke hendene hver dag.
Hadde vært moro å hørt med noen som kjører med Ponnse "ballene", eller Dasa spaker som i Rottne og Ecolog. Der er det vel knapper på minispakene?!? Har prøvd de nye JD pallettene, men bare ett par timer, var litt uvant at de er ganske flate og at knappene er lavere, men er sikkert ikke noe verre enn de gamle.

Användarvisningsbild

Re: Arbetskador av JD skördares paletter

Fredrik Reuter  
#125798 Hej,
Det kanske är karpaltunnelsyndrom: http://sv.wikipedia.org/wiki/Karpaltunnelsyndrom han har?

Det kan kanske vara värre i vissa maskintyper, men jag tror alla som kör skogsmaskin (skördare och skotare) bör vara iaf lite vaksamma på detta. Störande om inte annat att tvingas till operation och tillhörande rehab mm.

Användarvisningsbild

Re: Arbetskador av JD skördares paletter

rocky  
#125799 Chefen hade samma problem så han blev sjukskriven ett tag men då byggde vi om spakarna (i 1470D) så dom liknar spakarna i h8an med knappar på framsidan. Fast det är bara 4 knappar på varje spak och bara en funktion per knapp. Men med rätta inställningar i datorn så funkar det att köra dom vanligaste funktionerna utom trädslag och sortiment. Efter det så har han inte haft problem med händerna.

Användarvisningsbild

Re: Arbetskador av JD skördares paletter

BorN  
#125801 Har aldrig förstått mig på varför vissa vill ha palett, i vissa lägen så får man ju ta i med händerna för att få tag i rätt knappar..
Nej, skidstavar ska det va, allt sitter på samma plats oavsett vad man gör :)

Användarvisningsbild

Re: Arbetskador av JD skördares paletter

masterchief  
#125803 Inte minst så är det viktigt att göra småändringar dagligen, liten vinkeländring på paletten/spaken, även ändra höjd och vinklar lite på armstöden.
Det behövs inga stora saker, bara det inte blir statiskt i samma läge dag ut och dag in...

Avatar Fallback

Re: Arbetskador av JD skördares paletter

Pensionär  
#125812 På vilket sätt blir ni trötta i fingrarna? Har själv jobbat inom en bransch där man knipper mycket med fingrarna, helt ok när man jobbar men på morgonen var fingrarna som träpinnar. Inte bara en morgon som man fick börja dagen med att koka vatten.

Användarvisningsbild

Re: Arbetskador av JD skördares paletter

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125821 Finns det inte någon skördartillverkare som börjat med röststyrning av vissa funktioner. T.ex. trädslag. Borde kunna reducera antalet knapptryckningar.

Avatar Fallback

Re: Arbetskador av JD skördares paletter

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125829
mmart skrev:Finns det inte någon skördartillverkare som börjat med röststyrning av vissa funktioner. T.ex. trädslag. Borde kunna reducera antalet knapptryckningar.

Korta barr, långa barr och platta barr :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Arbetskador av JD skördares paletter

Thunborg  
#125830
Röjkvist skrev:
mmart skrev:Finns det inte någon skördartillverkare som börjat med röststyrning av vissa funktioner. T.ex. trädslag. Borde kunna reducera antalet knapptryckningar.

Korta barr, långa barr och platta barr :mrgreen:



Inga barr :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Arbetskador av JD skördares paletter

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125831 Jag tror att den här kommer att ha röststyrning!

viewtopic.php?f=112&t=8459

Användarvisningsbild

Re: Arbetskador av JD skördares paletter

Åke Nilsson  
#127371 Hej !
Bra med palletter med förvalsknappar på längder när man kör specialsortiment.
Tråkigt att inte valmet har annat än steg att backa fram eller backåt ,går ju inte lika snabbt.

Åke

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbetskador av JD skördares paletter

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127446
Åke Nilsson skrev:Hej !
Bra med palletter med förvalsknappar på längder när man kör specialsortiment.
Tråkigt att inte valmet har annat än steg att backa fram eller backåt ,går ju inte lika snabbt.

Åke

Tryck tvångskap på rätt ställe ;) Nej men går ju att ställa lite längder och kvaliteer på kvalitetsknapparna.
Jag använder bara det när man vill göra tex 3 m massa av en gran med röta.KÖr sällan och aldrig specialsortiment men tror det ska gå att fixa.
Hur menar du att du skulle vilja ha det? vilka sortiment kör du då?

Användarvisningsbild

Re: Arbetskador av JD skördares paletter

Åke Nilsson  
#127458 Kör ibland stamblock & hustimmer.
Då är det bra när längderna är ibland mellan 3,7-7m, åsar upp till 11m.
Sätter in ett sortiment t,ex. hustimmer & antalet registreras så då vet jag hur mycket av vissa längder
det blev på en post.

Åke
I morgon grotskotning.... 890...

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbetskador av JD skördares paletter

JD 2006  
#127461 Har kört Ponsse "Bröst" två år men nu kör man 1270 med dessa palletter som jag upplever som sämre när det gäller fingrarna iaf.

Han jag körde med förut sa att han fick mycket mindre ont i axlarna också när vi körde Ponsses spakar. Man behöver ju aldrig sträcka vrida osv.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).