Grävmaskiner

Minigraver med stegmater i skogen

342 inlägg 178116 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#127420
goran skrev:HAR DU ELKABEL ELLER RADIOSÄNDARE TILL DIN STEGMATER ?


Hei, jeg har elkabel, og det er ikke så svårt å lage opplegg for den. 1000-23 er den minste av klippene til Naarva, og man kan kviste litt ved å dra den langs stammen, men det er ikke en stegmateri ordets rette betydning

   TS
Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

goran  
#128173 Är det någon som har erfarenhet av Stegmaster 2000-25 monterad på traktor med griplastare.

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#128235
goran skrev:Är det någon som har erfarenhet av Stegmaster 2000-25 monterad på traktor med griplastare.

Har tyvärr inte haft min på griplasteren, men tror nog det skulle funka fint, om man har en tillrekligt stärk griplastere.
Skulle nog kunne lyfte minst 500kg lengst ut, då stegmaster`n alene vägar 300kg.
Om man ochså hadde en lite större rotator en dom vanliga små typen, så bordet det funka fint och ta olja til stegmaster`n igjenom rotatoren.(Detta rekomanderas inte på dom små, då det annars blir varmgang i oljan.)
Så då går det ju riktig snabbt att byta mellan stegmaster och grip.



Annars en video av an annorlunda(udda) upphengning av såggrip på en grävare. :surp:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=umFwoE4rElE[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#128578 Goran, Naarva 2000-25 på traktor med griplaster går fint, gå på youtube og søke, her er en

http://play.killerfrog.com/vfs9g9g9b8/N ... 00-25.html

Som stegmaster sier, må ha en passe griplaster og minst 50 liter oljeflyt.

Stegmaster, den graveren med det spesielle arrangementet "looked like overkill" to me..Snodige greier :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Høsøien  
#129079 Hei igjen.

Naboen lånte min stegmaster å satte den på traktorkrana nå i vår. Fungerte fint sammen det. Valtra med Mowi kran.

Blir samme løsninga på meg også fra høsten (ny traktor = nye muligheter :) ). Vurderer og bygge om slik at den får 60 cm steg i stedet for 100 cm for å få ned høyden på stegmasteren med ca 40 cm. Blir enklere å legge rundt stammen ved roten samt riktig lengde for ved produksjon.

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#129089
Høsøien skrev:Hei igjen.

Naboen lånte min stegmaster å satte den på traktorkrana nå i vår. Fungerte fint sammen det. Valtra med Mowi kran.

Blir samme løsninga på meg også fra høsten (ny traktor = nye muligheter :) ). Vurderer og bygge om slik at den får 60 cm steg i stedet for 100 cm for å få ned høyden på stegmasteren med ca 40 cm. Blir enklere å legge rundt stammen ved roten samt riktig lengde for ved produksjon.


Hei Jan, ser du tenker på å bygge den om. Sikkert fordeler med å gjøre den kortere i steget. Men det er litt drastisk.. Håper du får det til i alle fall. Ble du å prøve minigraverløsninga?

   TS
Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

goran  
#130122 Är det någon på forumet som har erfarenhet av Tapio 160 ??????

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#130266
goran skrev:Är det någon på forumet som har erfarenhet av Tapio 160 ??????


Har ingen erfaring, ser ut til å være en stegmater med ca 60 - 70cm steglengde og sagsverd klassisk kutting av treet. Veier bare 215 kg, men vekt av rotator og oppheng shackel kommer i tillegg.
Kan absolutt være noget for den som ha lett utstyr. Vet intet om pris etc..

Rolfo

   TS
Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#146858 Hei igjen,

Ja jeg ble å kjøpe den lille Narva 1000-23 klipp med giljotine uten stegmating for rydding av kanter, vegdiker og uttak av mindre trær opptil 23 cm. Passer bedre til min lille 3.6 tonn graver

Et par bilder tatt nå i kveld

Bild


Bild


Veier 200 kg. Bygde om den opphengningen jeg hadde laget, alt funker fint

   TS
Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Baltus  
#197181
Neusson.jpg

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#197324 Det var fint og se Baltus. :grin:
Du har ikke fler nærbilder av den Jibben?
Har selv nettopp kjøpt "ny" graver i samme størrelse som din og skal bygge ny jibb til denne, så er interesset i alt av info og bilder som du måtte ha om dette. :geek:
Kan du rette bommen helt ut med så lang jibb??

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Baltus  
#197345 Hei! Ja, skal prøve å leggja ut fleire bilde,
ad.lyftekraft, Prøvde me lite fram med ei "silovekt", Og då greidde maskin å halde ca 520 kg på max arm, over skjær.Jibben var då ca 50 cm lenger,
Slik jibb er i dag, så eg har ingen problem å hantere ei buske på full arm, rundt heile maskin.
Jibben er laga av 80x80x8 mm kanal med 4 mm forsterkningar "hardox", 600 mm skuffefront, 8 mm sideveggar"hardox",4 mm bakvegg, ellers så er det brukt fl,jarn 8x80 for sidestøtter.
Skuffa er lagd som "kikkhull"skuffe, for å ikkje miste så mykje sikt til agregat.

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Baltus  
#197361
DSCN0201-001.JPG

I jobb :wink:

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#197406 Takk så mye Baltus for bilder og info. :-bd
Får se hva jeg selv får til etter hvert. :smile:
Ser at du har dratt slanger langt fram mot hytten og ikke brukt dobbelvirkende uttaget som vel finns på sikka, hva er årsaken til dette??
Ble litt feil dette, ser at du har brukt dette uttaget, men kun til rotoren om jeg ser rett??
Hadde selv en 6/2 ventil helt nede ved bomroten på min gamle maskin, men tenkte jeg skulle sette 6/2 ventilen (for veksling mellom rotor og aggregat) på selve jibben denne gang, slik at det blir kun 2 slanger og koble på stikka (tilithydraulikken som styres med knapper på høyre joystick och ha knappepanelet på den venstre) + el, kontakten.

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Baltus  
#197490
DSCN0205.JPG

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).