Motorsåg och handhållet

Tändförställning på motorsåg

44 inlägg 20968 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tändförställning på motorsåg

Dane  
#127331 Sitter och funderar lite på tändningskonstruktionen på motorsågar.

På ex. bilar så finns det ju div. anordningar som ökar tändförställningen med ökat varvtal.
Men hur är det med motorsågar.
Har plöjt igenom all litteratur jag har men har inte hittat något svar på det här.
Inte ens boken "Teknos motorsågar" beskriver det.
En motorsåg varvar ju dubbelt så mycket som en bil så det borde finnas all anledning till att kompensera tändförställningen vid maxvarv.

Jag tänker naturligtvis närmast på moderna sågar med elektronisk tändning.
Om tändförställningsfunktion finns i den elektroniska tändningen hur fungerar den då?
Känner den av varvtalsfrekvensen eller---.

Väl medveten om att detta är ju "överkurs" som den vanliga motorsågsanvändaren aldrig ägnar en tanke åt, men jag är allmänt motorintreserad och det retar mej att jag inte kan hitta information om detta någonstans. :geek:

Hoppas det kanske finns någon i forumet som vet svaret på min kanske helt onödiga kunskapstörst. :lol:

//Dane



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tändförställning på motorsåg

totte  
#127333 De flesta sågar har fast tändpunkt, den är optimerad för arbetsvarvtalet, kan inte svara på om det funnits nån som haft automatisk variabel tändförställning. Har nog funnits en del mycket gamla stora tvåmanssågar med manuellt ställbar tändning. Det är samma sak med gräsklipparmotorer, mopeder och de flesta småmotorer, tändpunkten är fast.

Och en reservation för att jag är mycket lite insatt i dom elektroniska tändningarna.

Jämfört med en bilmotor så skall en sågmotor arbeta inom ett mycket begränsat varvtalsområde, förvisso mycket högt, men den procentuella variationen är ganska liten. Av en bilmotor kräver du högt vridmoment redan från strax över tomgång och upp till max. Motorsågen ger egentligen inte mycket vrid om du är nere under halva arbetsvarvet eller så, några siffror har jag inte men principiellt är det så.

Det man skulle kunna behöva är att ställa ner tändpunkten vid start av stora motorsågar. Dom har en tendens att kicka tillbaka rejält och slita fingrarna av en. Vanligtvis löser man det problemet med decomp istället.

Avatar Fallback

Re: Tändförställning på motorsåg

slatte  
#127335 Moderna sågar har variabel tändförställning skiljer sig betydligt mellan tomgång och rusvarvtal. Ofta är det optimerat över hela varvtalsregistret. Precis som du säger så fungerar den så att den använder sig av varvtalsfrekvensen :)

Hoppas det gav dig ett svar på frågan :)

Avatar Fallback

Re: Tändförställning på motorsåg

361  
#127339 Höjs kompression kan det vara med fördel och ta en dremel i hålen på tändspolen, för och ge en liten möjlighet till ett tidigare tändpunkt .

Användarvisningsbild

Re: Tändförställning på motorsåg

totte  
#127375 OK, slatte fyllde i bra där, jag antar att det är en elektronisk fördröjning som varieras av varvet den känner av. Nån som vet när dom började med variabel förställning?

Användarvisningsbild

Re: Tändförställning på motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127379 Det är lite olika från märke till märken o modeller.

Nyare system som dom ni diskuterar tror jag nog man hittar först i starten av vårt splitter nya millenium.
Variabel tändförställning och varvtalsbegränsning.

Tändförställning är i sig ingen nyhet. Inte varvtals begränsning heller, men kombinerat blev det en nyhet...

Väntar med spänning att de ska ta steget fullt ut o med temp givare o bränslesystem integrerat.

Avatar Fallback

Re: Tändförställning på motorsåg

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127381 Det är inte riktigt sant att tändpunkten tidigareställs ända upp till maxvarv. Den tidigareställs upp till det varvtal där motorn har högst vridmoment/fylnadsgrad, sedan brukar den senareläggas något upp till maxvarv.

Avatar Fallback

Re: Tändförställning på motorsåg

Dane  
#127387 Tack för visat intresse för min fråga. :smile:

Då det tydligen finns lite varierande detaljuppgifter om den här funktionen så ser jag fram mot flera inlägg.

Då jag har en del grundkunskaper i elektronik så vore det intressant att få se på ett kopplingsschema till ett tändsystem med automatisk tändförställning.
Men det ligger väl tillverkarna på.

//Dane

   TS
Avatar Fallback

Re: Tändförställning på motorsåg

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127389 Ja troligtvis. Husqvarnas nya kommer att ha ett mer avancerat tändsystem men exakt hur den jobbar vill dom kanske inte avslöja än.

Användarvisningsbild

Re: Tändförställning på motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127394 Borde inte vara så oerhört krångligt o göra ett system som var variabelt på alla håll o kanter.
Teknist sett borde inte vara svårare än ett modernt o justerbart men...
Det ska till kunskap o få till det, tror inte det är nåt för generell sågare, men kanske för tävlare/sågtokar...

Jag har sett schema nånstans...
Undras tro om jag inte har det nånstans...

Hmmm

Användarvisningsbild

Re: Tändförställning på motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127396 Inte att glömma är även tomgångs stabilitet.

Jag tror att den första såg som kom med ett fungerande system för både tändläges förskjutning och varvtals begränsning var Jonsered 2051.

Avatar Fallback

Re: Tändförställning på motorsåg

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127399
Mange skrev:Borde inte vara så oerhört krångligt o göra ett system som var variabelt på alla håll o kanter.
Teknist sett borde inte vara svårare än ett modernt o justerbart men...
Det ska till kunskap o få till det, tror inte det är nåt för generell sågare, men kanske för tävlare/sågtokar...

Jag har sett schema nånstans...
Undras tro om jag inte har det nånstans...

Hmmm


Husqvarna har lagt ner en del jobb på sitt nya tändsystem men vist, klart att man kan bygga ett själv som är lika tekniskt avancerat men man får nog räkna med en hel del jobb och mycket testande innan man får ett som funkar lika bra. För mej blir det en färdig såg från Husqvarna men hade man mera tid så skulle det vara kul att bygga något eget bara för att det är roligt.

Avatar Fallback

Re: Tändförställning på motorsåg

feskarn  
#127440 Husqvarna har lagt ner en del jobb på sitt nya tändsystem men vist, klart att man kan bygga ett själv som är lika tekniskt avancerat men man får nog räkna med en hel del jobb och mycket testande innan man får ett som funkar lika bra. För mej blir det en färdig såg från Husqvarna men hade man mera tid så skulle det vara kul att bygga något eget bara för att det är roligt.[/quote]

Jag hade för mig att elektroniska tändsystem till de flesta småmotorer kommer från Säffle (SEM), både till Stihl o Hqvarna - någon kanske vet säkert.

Användarvisningsbild

Re: Tändförställning på motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127443 SEM, Femsa, Bosch, Phelon, O många till....

Avatar Fallback

Re: Tändförställning på motorsåg

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127445
feskarn skrev:Husqvarna har lagt ner en del jobb på sitt nya tändsystem men vist, klart att man kan bygga ett själv som är lika tekniskt avancerat men man får nog räkna med en hel del jobb och mycket testande innan man får ett som funkar lika bra. För mej blir det en färdig såg från Husqvarna men hade man mera tid så skulle det vara kul att bygga något eget bara för att det är roligt.


Jag hade för mig att elektroniska tändsystem till de flesta småmotorer kommer från Säffle (SEM), både till Stihl o Hqvarna - någon kanske vet säkert.[/quote]

Ja Husqvarna tillverkar inte själva prylarna själva men har gjort en del utveklingsarbete och testat fram bra program.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).