Skördare

Tohr 987 gallringsskördare

21 inlägg 14557 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tohr 987 gallringsskördare

borje  
#114425 Har fått ögonen på en gallringsskördare vid namn Tohr 987. Har hört något tidigare om den men kan inte hitta något på internet. Är det någon som har information om maskinen? Eller om tillverkaren? Finns tillverkaren kvar? Bra eller dåligt köp? Reservdelar? Många frågor har jag och jag hoppas att det finns någon med information.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Tohr 987 gallringsskördare

skogsjan695xl  
#114431 Tillverkades i Torsby (värmland) Finns ingen tillverkning idag, var ett företag i Norge som köpte upp allt men det blev inget mer än så.
Svårt att få tag på delar.
Min farbror var med och byggde dessa maskiner.

Avatar Fallback

Re: Tohr 987 gallringsskördare

foton  
#114480 Såg den på blocket idag var priset rätt? Den verkade för billig.

Användarvisningsbild

Re: Tohr 987 gallringsskördare

skogsjan695xl  
#114499 Priset är säkert rätt, men jag skulle då inte köpa en sådan, svårt med delar och rätt dyrt om man får tag på nått.

Avatar Fallback

Re: Tohr 987 gallringsskördare

borje  
#114549 Tack för era svar. Jag önskar mer information om denna tillverkare. Byggdes dessa maskiner av välkända komponenter, tillverkade man mycket i egen regi? Priset är inte högt, det är helt riktigt. Alla ni på forumet som vet något om Tohr snälla hör av er!!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Tohr 987 gallringsskördare

john  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114592 http://app.elmia.se/classic/files/FMTTo ... ca1990.pdf

huske et reportage da den var ny,har sett et par stk men vet inget.
slite deler å deler kan altids skaffes men du får åka å ta en titt på den, roligt om du legger ut fler bilder osv her

Användarvisningsbild

Re: Tohr 987 gallringsskördare

Lill Junior  
#114668 Den där va då de fulaste som gått i skogen....

Avatar Fallback

Re: Tohr 987 gallringsskördare

escargot  
#114751 Har för mej att hjulen brukar peka åt alla möjliga håll när dom hade fått några år på nacken...?

Användarvisningsbild

Re: Tohr 987 gallringsskördare

skogsjan695xl  
#114836 Jag tror att den skördaren har gått uppe i torsby tidigare, var en jag känner som hade en som han senare sålde till en gubbe som målade upp den och sålde vidare, jag vet att då första ägaren sålde den var den rätt välanvänd.
Men det är ju inte säkert det är den på blocket, men jag tror det iaf.

Avatar Fallback

Re: Tohr 987 gallringsskördare

petrol  
#115502 jag köpte en tohr 1989. har kört den 21 år nu. det är den bästa beståndsgående maskin som gjorts. visst ful som skrutt men effektiv. har just bytt dator. den gamla är som den som är på blocket. har massa delar till både dator ock maskin. det är inga bekymmer att köpa nya. gjordes ett trettio tal maskiner.
Senast redigerad av petrol fre 21 jan 2011, 19:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Tohr 987 gallringsskördare

Knegarn  
#115504 Hur många andra beståndsgående skördare har du haft att jänföra med eftersom du tycker att dendär är bäst? vad grundar du detta påstående på? fakta?

Avatar Fallback

Re: Tohr 987 gallringsskördare

petrol  
#115509 tat lugnt Knegarn. hetsa inte upp dig. när denna kom ut fanns valmet 701 och lillebror. domänverket letade maskin som dom skulle använda till blädning. farbrorn var hos mig i tre dagar och valet föll på thor. sen tycker jag att den är bäst förstås. synd bara att den inte fick utvecklas i sverige. finns en kille i norge som köpte alla grejor från dom gamla ägarna. var hos han för några år sedan och då hade han tre kompletta nya aggregat. 35, 45, 55 . tillverkade i sunne.

Användarvisningsbild

Re: Tohr 987 gallringsskördare

Knegarn  
#115519 Jag är lugn :) tycker bara det är lustigt när man vet att nått är BÄST och aldrig har provat nått annat! ;)

Avatar Fallback

Re: Tohr 987 gallringsskördare

Bengtz  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127329 gubbarna jag jobbar med har haft en tohr och dom brukar prata om den som den sämsta maskin dom haft.. var fel på den hela tiden hjulen gick åt varsitt håll osv. men de kan ju finnas andra som gick bra

Avatar Fallback

Re: Tohr 987 gallringsskördare

petrol  
#127355 tyvärr missköttes service och uppföljning av maskinerna sen den blev gjord i norge. Dom pyttsade ut maskiner som inte var injusterade i hydrostaten . Dom struntade i att folk klagade. Det var affärer som gick tillbaka. Barn sjukdomar finns på alla maskiner. som sagt så skulle den ut vecklats i Sverige så hade det blivit bättre. Finns maskiner som har fått genomgå rambyte endast efter ett år eller två av andra märken. Ingen nämd och ingen glömd. Sitter dagligen i Tohren efter 22 år still going strong. Visst tappar jag hjulen ibland men det är bara att sätta dit dom igen. ha ha ha . Den är väldigt poppis hos markägarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).