Skördare

Valmet 911.3 - LS hydraulproblem..

3 inlägg 3164 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet 911.3 - LS hydraulproblem..

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120006 Har haft strul med "ryckningar" i hydrauliken på skördarn en lång tid.. 😡 😡 😡
Det verkar ha blitt sämre nu, visar sej på alla kranfunktioner med "små" ryckningar lite hursomhelt.
Kan bli en del fula smällar i kran/hyttsvängen om man har lite otur.

Jag gissar nu att det har med LS, lastkänningen att göra pga att:
- med kran hängande nära hytten ( låg belastning ) och fullt drag i lyftspaken - då rycker det, man hör även att dieseln svajar lite - som om pumpen inte vinklar ut stabilt hela tiden..

- med kran på 11 meters utlägg och fullt drag i lyftspaken - inga ryckningar, dieseln jobbar fint, pumpen verkar vinkla ut..

- inget strul med den elektriska påställningen heller - när aggregatet kallar på högtryck så kommer det, och inga ryckningar i kran då heller.. regulatorn å pumpen har gått snart 3000h.

Det verkar ha varit lite strul med detta på år 2004 å nyare, bla så är LSledningen från kranventilen utbytt från 1/4" till en 3/8" slang, å extern skyttelventil monteras på nått servicemeddelande, enligt valmet. (som inte har tid denna vecka....)

Så även på min sedan länge.

Ryckningarna försvann idag när jag flyttade LSslangen från port "LS" till port "PL" på kranpaketet..
Då blev kran lite för svag längst ut, men kör jag utskjutsfunktionen i bott, så lyfter den..
Får nu 220 bar vid kranlyften körd i botten, och 235bar när jag aktiverar utskjutet..
240 bar vid el. pålastning / aggregatfunktion...

Finns det nått annat jag missat, eller äre bara å börja byta (dyra) grejjer - sitter ju bla nått block därbak där man ställer krantryck etc som kan spricka internt....????
Tänkte om nån här kanske varit med om detta.. :?: :?: :?:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.3 - LS hydraulproblem..

skogsjan695xl  
#120162 Blocket som LS slangen sitter i, där finns en liten "plugg" man kan skruva ur som det sitter en o-ring på. När den går sönder blir kran slö, svag och ryckig.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.3 - LS hydraulproblem..

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127236 update:

Felet var en skyttelventil på LSledningen, som läckte igenom bakåt, spricka i sätet för kulan...
De va inte så lätt att hitta, allt såg fint ut å så..

På min maskin fattades även en strypning i chassieventilen, och även ingen backventil på LSledningen.

NU GÅR ÅBÄKET ÄNTLIGEN SOM DEN SKA...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).