Verkstan

Sågverksbygge

29 inlägg 15121 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sågverksbygge

Bax  
#126178 Ja, jag har tittat på när en kollega sågat med sin M7, men aldrig reklekterat över hur slirkopplingen egentligen är konstruerad.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Sågverksbygge

itaka  
#126205 Har börjat att samla delar till en horisontell bandsåg.

Hittade en stadig bandsåg med svetsad, sandfylld (!) stomme och tillräckligt stort "gap" på Blocket (3000 kr).
Har färdig motordrivning, bandspänning och bandstyrning.
Efter en bantningskur med kaptrissa så finns alla svåra delar i en fungerande enhet.

Kommer snart att bygga 6 meter "järnväg" av 2-tums gamla vattenledningsrör (oanvända) på betongplintar när tjälen har gått ur.

Sedan en vagn med stativ som sågen monteras i.

Har hittat en gammal slipsten med trefasmotor som slaktas och tar delar för höjdjustering.

Frammatning med lina och tyngd. Retur med liten elvinch.

Anledning: Har nyköpt gård med skog samtidigt som husen har ett mycket uttalat behov av nya fasader mm.

Främsta inspirationskälla: Youtube "Homebuilt band sawmill"

Användarvisningsbild

Re: Sågverksbygge

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126223
Bonnmek skrev:Vet du vad de ska va för skärtryck?
Då kan ja ju sätta en "drag" våg på vagnen o sen justera farten..

Har inte funderat över hur mycket skärtryck man lägger på när man skjuter på manuellt, det är mer en känsla man har efter ett antal års sågande och filande där det ganska tydligt märks när kedjan börjar bli lite slö. Ett par kilos tryck blir det nog, det är ju inte som att kapa med motorsåg där en välfilad kedja nästan inte kräver något tryck alls.

Användarvisningsbild

Re: Sågverksbygge

Bax  
#126238 Ropen skalla: Bilder bilder bilder.....

Avatar Fallback

Re: Sågverksbygge

Bonnmek  
#126249 Skoj de blev lite fart på tråden nu!
Tack ni som kommer me tipps o tankar :smile:

Ska försöka få lite tid att bygga klart lite saker o baxa ut sågen ur garaget i helgen så jag kan provköra lite mer, blir så jäkla mkt spån i garaget nu :grin:

Jag ska mäta hur snabbt de går o hur mkt kraft de går åt när man sågar så får man ett ca värde iaf även om de såklart varierar pga träslag, grovlek o sånt..

Har en ide med koppling från en mc för att få en slirkoppling o en krångligare me en differential o en hydraulpump som kanske kanske kanske skulle funka :lol:

Itaka dit bandsågs prodjekt verkar spännande. va själv inne på bygga bandsåg först men tyckte de blev för mkt jobb jämfört me kedja o tycker de verkar lite krångligt me banden då jag inte har grejer för att slipa dem o så.
Men får man de att funka så har de helt klart många fördelar! Att du har själva såghuvudet klart är ju en bra bit på väg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågverksbygge

Bonnmek  
#126802 Hinner ju som vanligt inte lika mkt som tänkt under helgen :roll:

Sågverket står iaf uppställt ute, tror de va svårare krångla ut de ur garaget än att bygga de :grin:
Är rätt skoj att såga, har hittat bra sågtipps på de här braiga forumet, guld värt då jag alldrig sågat förut..

Snubbla över en liten griplastarvagn som jag blev tvungen köpa så nu blev de ett projekt till men kommer ju underlätta mkt!

Bilder kommer..

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågverksbygge

John.S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126943 Är det färdigt nu? :) I vilket fall, så skulle jag nog ha satsat på en vertikalt ställd klinga/band/svärd, och en redig bänk, med land och matning på bänken. Är bra mycket enklare och snabbare att såga på det viset (Jag har testat båda varianterna, har ett eget sågverk), dels för att man lättare siktar in stockarna, hur man ska lägga stånd, etc. Och sedan för att man slipper lägga under för att få "märgstrålen" rak om man har kraftiga rotben och stor avsmalning. Sen är det väldigt lätt när man sågar med band att snitten blir vågiga om det börjar bli lite slött. Några små funderingar bara, men alla alternativ funkar ju såklart :) Sugen på att se bilder av bygget ditt :) Hur har du löst spånbortförseln?

Mvh // John

Avatar Fallback

Re: Sågverksbygge

Bonnmek  
#127103 Min sambo åkte bort under påskhelgen o tog såklart me kameran så bilderna dröjer lite..

Nej, byget är inte klart men fungerar. Tycker de är bra att köra lite me de o se vad som funkar bra o inte innan jag bygger klart de helt. Har upptäckt saker som blev mindre bra så finns lite att ändra o lägga till.

Förstår va du menar o du har helt rätt :smile:
De här är ju ingen såg att såga snabbt o mycket i men räcker för lite husbehov.
Givetvis är ju en klingsåg me matning på bordet mkt snabbare o bättre men ska man inte såga mkt så har den här lösningen några fördelar för mig. Lätt att såga själv, sågen tar lika långt som bänken så när jag bygger tak över blir de ju bara hälften så långt som till en riktig såg o mkt enklare att bygga själva sågen.

Spånet sprutar bara rätt ut åt sidan nu, vet faktiskt inte hur jag ska lösa de :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågverksbygge

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127107
Bonnmek skrev:Tack för tippset Bax!

Va in på deras hemsida o tittade o de har som du säger nån friktionsmatning, verkar som de är en lamel eller nå som typ en mc/bil koppling.. Men är lite svårt att se i deras manual så är inte säker, skulle va kul veta hur de funkar. Tycker en lamel borde slitas hårt om de ska slira hela vägen fram, samma om de är snöret som slirar..


Jag HAR logosol M7 med e37 matningen som ni disskuterar, å det är i princip ett hjul där repet går i ett spår, å det hjulet "trycker" med hjälp av matnings spaken mot ett annat hjul (plana sidorna mot varandra) som snurrar konstant då får du friktionen där... Matar man för hårt så slirar repet, men åandra sidan så blir ytan skit då åxå... samma sak om dom båda hjulen går "lika fort" men den matningen är perfekt när man matar tillbaka sågsläden..
hur å vad som är imellan dom 2 hjulen kan ja inte svara på, men båda hjulen är gjorda i plast å det gnisslar rätt bra när man sågar... men om det är på min eller allas vet ja inte, men man skulle INTE smörja den iaf;).

Avatar Fallback

Re: Sågverksbygge

John.S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127122 Jo de e ju helt sant :) De går ju förhållandevis snabbt att såga på det viset oxå, mycket snabbare att dra igång maskineriet oxå. Det sågverket vi har tar ju ett par timmar att göra i ordning innan man kan såga, men när det väl går går det ganska bra :) Men det är i allafall förbannat kul att såga om man har bra virke o allt fungerar :) Ett litet tips, undvik att såga virke som har växt i samällen, trädgårdar etc. Det är 9 av 10 gånger spik o annan skit i dom stockarna, och med lagen om alltings jävlighet sågar man givetvis i dom få spikarna som finns ;)

Mvh // John

Användarvisningsbild

Re: Sågverksbygge

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127125 Virke från skogen kan också innehålla en del kul. Gammal taggtråd eller stängseltråd är inte helt ovanligt. Kulor och hagel har jag stött på några gånger och rent bly är inga problem, det sågar man bara rakt igenom. Kopparmantlingen märks däremot när den rasslar till och då behöver man fila om kedjan, det skall bli intressant att se vad framtida ammunition orsakar.

Avatar Fallback

Re: Sågverksbygge

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127127 Ja tycker att det är just det där me spikarna som är så fantastiskt bra me kedjesågverk, bara att byta kedja å köra igen utan att det kostar sk´jortan, det är ju bara att slipa upp den igen... har man väl hittat spiken så kan man om man har tur få ur den me en spikurdragare, eller så ser man vart den är så man kan undvika den...

Avatar Fallback

Re: Sågverksbygge

Bonnmek  
#127178 Måste va nå liknande bakelit i hjulen eller nån värmetålig plast? smart konstruktion iaf :)

Ja träd i bebygelse är ingen hitt! Fällde en björk bakom en kompis hus en gång o lyckdes hitta en fransk träskuv i de, va bara att kasta kedjan efter de! Tror sågkedjor är som magneter för om de finns nån spik eller liknade i de man sågar i så verkar sågen söka sig dit :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågverksbygge

laggar  
#127305
nutte skrev:Jag HAR logosol M7 med e37 matningen som ni disskuterar, å det är i princip ett hjul där repet går i ett spår, å det hjulet "trycker" med hjälp av matnings spaken mot ett annat hjul (plana sidorna mot varandra) som snurrar konstant då får du friktionen där... Matar man för hårt så slirar repet, men åandra sidan så blir ytan skit då åxå... samma sak om dom båda hjulen går "lika fort" men den matningen är perfekt när man matar tillbaka sågsläden..
hur å vad som är imellan dom 2 hjulen kan ja inte svara på, men båda hjulen är gjorda i plast å det gnisslar rätt bra när man sågar... men om det är på min eller allas vet ja inte, men man skulle INTE smörja den iaf;).


Jag har precis plockat i sär och gjort ren friktionskopplingen och den består av två plattor gjorda av stål med en platta/ring av ett blomsbeläggsliknande material mellan. Enligt Logosol så ska kopplingen göras ren emellanåt, stålskivorna ska slipas lätt med stålull eller fint slippapper och bromsbelägget ska ruggas upp med ett lite grövre slippapper. Innan återmontering ska bromsbelägget oljas in med motorolja för att inte det ska bildas rost i kopplingen. Beläggningar och rost i kopplingen kan göra att matningen blir ojämn.

Nu återstår bara att se hur bra det fungerar i verkligheten, bara det torkar upp runt sågverket... :)

/Anders

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).