Socialt (mer om oss)

Vårrapporten

987 inlägg 218796 visningar 56 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vårrapporten

GremoNiclas  
#126957 Myggen har tittat fram i skogarna. De är lite större så här tidigt på säsongen, vilket gör det lättare att mosa dom. Moahaha :D

Elmia
Avatar Fallback

Re: Vårrapporten

flisshejk  
#126984 En lite blåsig och kall långfredag, men man lovar varmare vad det nu kan vara värt, när det kommer från SMHI, har varit till Kallax flygplats med den lille teroristen från Göteborg,vid ett fågelträsk utefter E-4 satt minst ett 50-tal svanar, tranor, sjöfåglar, av alla slag, Grågäss, Canadagäss. Tack och lov myggfritt ännu, men det dröjer nog inte så länge för nu börjar det finnas gott om vattengrubbor i skogen där dom kan kläckas.

Användarvisningsbild

Re: Vårrapporten

totte  
#127000 Ett sångsvanpar och ett tranpar spankulerade runt på åkern här igår, svanarna är här idag igen. Lite kyligt även här, men även yr.no lovar varmare framöver. Årets traditionella hål i vägen vid bäcktrumman uppstod i onsdags kväll. Grus inväntas efter påsk. Myggfritt.

Avatar Fallback

Re: Vårrapporten

mrlynx  
#127044 Totte det är inte alls myggfritt nu.
Jag slog ihjäl första myggan idag nere vid bäcken där jag körde ved.
Så snart anfaller dom i stora svärmar bortåt Pengsjöhållet.

Användarvisningsbild

Re: Vårrapporten

totte  
#127071 Isch då!

Användarvisningsbild

Re: Vårrapporten

Kjell S  
#127096 Det finns vintermygg...

Paus i solvärmen, man riktigt känner hela naturen dra åt sig växtkraften!
Fåglarna tystnar, t.o.m humlor mfl... Dricker en sval o tackar Fader gud, fa:en själv - solen, för all kraft!

Avatar Fallback

Re: Vårrapporten

axwell  
#127101 Övervägande barmark även i skogen, här och var snödrivor med bortåt 40 cm plaskvått.


Tibasten är på gång i skogen, snödrivor uppe till höger.


Sädesärlan trippar ute på gatan.

Användarvisningsbild

Re: Vårrapporten

totte  
#127113 Uppe i nästan 19 grader nu, en riktigt härlig påskafton, ingen blötsnö, regn, kulingvindar och annat sånt, som det gärna brukar vara annars.

Påbörjat uppstädningen av trädgården.


GLAD PÅSK EVERYHOPA!

Avatar Fallback

Re: Vårrapporten

JD 2006  
#127114 13 grader här nu så det känns riktigt skönt när det är vindstilla och inte ett moln :grin:

GLAD PÅSK!

Avatar Fallback

Re: Vårrapporten

flisshejk  
#127403 En solig och fin påskhelg, mellan +10 och 15 grader undr dagarna någon enstaka -grad på natten,vilket gjort att det varit fint skidföre ute på Bottenviken, många skoterekipage har också passerat, fast annandag påsk var det ordentliga vatten samlingar ute på isen som mer passade för vattenscooter, nu har vi flyttat ut till stugan för sommaren och blir här till september-oktober någon gång. Jag har fått ett nytt modem från telia med en liten antenn och det ser ut att fungera bra betydligt snabbare än det gamla, så nu skall jag försöka ge lite mer sommarraporter från den norrländska arkipelagen. I normal fallet har vi öppet vatten mellan 1:a till 15,de Maj. temp nu +12

Användarvisningsbild

Re: Vårrapporten

totte  
#127405 Jo, en fantastiskt fin helg, 19 grader påskafton och påskdagen, lite svalare på annandagen. Idag mer normalt väder för årstiden, 13 grader men soligt, fullt nöjaktigt alltså. Egentligen bara bra om det inte blir för mycket värme såhär tidigt, växtligheten kommer igång för fort och blir det sen en kallperiod, som ofta i maj, så far det illa. Snöfritt på tomten nu, förutom vår klassiska driva vid garaget. Där ligger det som rasat från taket och där är skugga hela dagen.

Avatar Fallback

Re: Vårrapporten

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127457 Har så gott som sått färdigt, ett dygn till så.
Sedan ska jag njuta av våren, eventuellt smälla lite med hängslena, så Kajorna bygger i någon annans skorsten.
Halvproffs eminenta kråkfälla for illa av snön i vintrast.
Men den ska repareras.

Användarvisningsbild

Re: Vårrapporten

Kjell S  
#127509 Apropå mygg -

Hon kom på natten,
Utforskade min kropp,
Låg över mig,
Berörde mig,
hon bet, sög, svalde,
när hon var nöjd,
gick hon,
Jag blev sårad,
Förbannade MYGGA!!!!!!

Avatar Fallback

Re: Vårrapporten

flisshejk  
#127871 Nu verkar det som att älvarna i Norrbotten har släppt sitt vintergrepp Kalix älven gick upp igår, även Torne och Sangis älvar är isfria, Bottenvikens is blir mörkare och mörkare och om det gamla mönster stämmer så borde isen släppa sitt grepp om ca, en vecka, det blir till att vårutrusta båten till veckan.

Användarvisningsbild

Re: Vårrapporten

totte  
#127876 Våren har väl kommit av sig lite de senaste dagarna, eller kanske snarare återgått till normalläge. 7 - 8 grader på dagen, småkyligt och ganska typiskt för årstiden. Men vi vart i alla fall helt snöfria till 1:a maj i år.

En mygga observerad och vederbörligen åtgärdad, RIP.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).