Traktorer och processorer

Frågor om MF35

31 inlägg 40633 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Frågor om MF35

kallen  
#127038 Hej!
Håller på att greja med farfars gamla grålle som vi övertagit.
Det är en bensinare från 58.
Bytte idag alla kylarslangar och fick tillslut igång den efter några års stilla stående men nu till frågorna.

Köpte nya stift från Olsson i Ellös och skulle byta men de nya såg inte alls ut som de som satt i tidigare och vågade därför inte byta. De som satt i var Champion L86C och de nya som var betydligt längre hette Champion N21.
Vågar jag skruva i de nya?

Hur byter man luftfiltret? Skruvade bort koppen i botten som var full med olja men fick ändå inte lös filtret.

Sen verkar det som den får lite mkt soppa, verkar sitta tre juster skruvar på förgasaren? Och vad gör jag med dessa?

Hur har ni gjort för att köra med kärror som är gjorda för Hitch krok? På min grålle var det bara en platta med hål i för en sån där gaffel.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Frågor om MF35

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127039 Skruva ur alla stift, skruva i ett nytt stift, dra runt motorn lugnt och fint tex med hög växel och knuffa fram den.
När motorn gått ett varv skruvar du ut stiftet och om den inte är tillplattad så är allt okej.
Låt gärna strömmen vara urkopplad medan du provar.

Luftfiltret är väl en oljebadsmodell och där ska du väl eg bara rengöra bottenskålen och sätta ny olja till strecket.

Förgasarskruvar, notera antalet varv innan de bottnar.
Prova ändra ett halvt varv på en skruv i taget. Kör ett tag och känn hur det känns och kolla färg på stiften.
Ha inte för bråttom med att ändra.
I värsta fall får du gå tibax till den inställning du noterade i början.

Hitchkrokgrejer borde gå att köpa på traktorskroten.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om MF35

molnia  
#127058 Det fanns en Hitchkrok till fergussons tidiga traktorer som sätts i tryckstångsfästet och i lyftarmarna men det kan nog vara svårt att hitta en sådan. Har en sådan hemma som vi använder så den är inte till salu. Men kan ta mått och bilder på den så ska någon händig smed kunna göra en kopia utan större problem. Det är inte någon komplicerad konstruktion.

Avatar Fallback

Re: Frågor om MF35

sveje  
#127174 Antar att det är en Zenith 28-G-förgasare som sitter på. Huvudnålen för bensin ca 1 1/4 varv ut. Luftskruv för tomgång 1 - 1 1/2 varv ut. Vid lätta arbeten kan man skruva in huvudnålen lite resp öppna mer vid hårt arbete.
Jag rekomenderar att du går med i Grålleklubben för mer info. Där finns ett dussin "Grålledoktorer" som svarar på frågor och har en massa kunskap och de gamla trotjänarna.

http://www.fergusonklubben.se/

Avatar Fallback

Re: Frågor om MF35

kallen  
#127177 Vilken skruv är vilken? Har två stora och en liten den största sitter närmast blocket.

Tack för svaren!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frågor om MF35

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127191
kallen skrev:Köpte nya stift från Olsson i Ellös och skulle byta men de nya såg inte alls ut som de som satt i tidigare och vågade därför inte byta. De som satt i var Champion L86C och de nya som var betydligt längre hette Champion N21.
Vågar jag skruva i de nya?

Gör inte det. N21-stiften är extra långa och skall vara till TED-traktorerna med bensin/fotogen-motor som har lite lägre kompression. Olsson i Ellös har även L86C med artikelnummer L-90, du har nog fått en felleverans.

Avatar Fallback

Re: Frågor om MF35

kallen  
#127195 De har skickat rätt, jag kolla på hemsidan nu och jag som beställt fel. När man kollar tändelar för bensin motorn så är tändstiften som kommer upp N21 och jag läste inte vad det stod utan bara beställde. Blir till att byta.

Beställde även luftfiltret även om det kanske inte ska bytas, men i vilket fall så var det nya för stort för burken. Fick inte heller ut det gamla.
Hoppas oljefiltret jag beställt passar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Frågor om MF35

sveje  
#127250 Jag vet faktiskt inte vilken skruv som är vilken, jag har bara sett den typen av förgasare på bild. På min Grålle från -48 så sitter det en 24-T.

Avatar Fallback

Re: Frågor om MF35

sveje  
#127260 Här är ett utdrag från Grållesidan angående förgasare:

Zenith förgasare


Hej!
Jag har en MF35-60.Det är en fyrcylindrig bensinare.
Jag har lite problem med inställning av förgasare.
Det sitter flera munstycken.Jag plockade bort dom och upptäckte att de var platta i änden,så jag spetsade dom och då går motorn lite bättre,men jag får ju gissa vad som är vad.Jag tycker traktorn drar lite för mycket bensin,så jag tror inställningen av förgasaren ej är korrekt.Finns det någon skiss hur förgasaren ser ut var munstyckens inställningar är.

m.v.h.Örjan Lönnqvist

Örjan Lönnqvist 2009-10-22



--------------------------------------------------------------------------------

Hej Örjan.Det är väl en Zenith 28 du har på din traktor.Denna förgasare är drygare i förbrukming än
24an.Det finns bara en justering för bränslet och det är den med den runda ratten.Att ge sig på att
forma om detaljerna i förgasaren är att förstöra
densamma.Nivån i flottörhuset inverkar en del på
bränsleförbrukningen.Nivån ska inte vara högre än 17mm från ovankanten.För att få lägre förbrukning ksn ma n montera en 24 Zenith.


Harry Gistorp 2009-10-23



--------------------------------------------------------------------------------

Tack Harry för svaret
Det var en Zenith 28 monterad precis som du trodde
Vet du var man kan få tag i en renoverad Zenith 24
och passar den till mf-35-60 utan att behöva ändra något.Tacksam för svar

m.v.h.Örjan Lönnqvist

Örjan Lönnqvist 2009-10-24



--------------------------------------------------------------------------------

Hej igen.Jag har en renoverad T24 som är till salu.
Det du behöver ändra är bränsleröret.På 28 an är det ju en banjokoppling som man får ta bort o
ersätta med ett rör med kona o mutter.
Priset är 1800:-
MVH.Harry.

Harry Gistorp 2009-10-25

Användarvisningsbild

Re: Frågor om MF35

molnia  
#214095
molnia skrev:Det fanns en Hitchkrok till fergussons tidiga traktorer som sätts i tryckstångsfästet och i lyftarmarna men det kan nog vara svårt att hitta en sådan. Har en sådan hemma som vi använder så den är inte till salu. Men kan ta mått och bilder på den.


Efter att jag fått en påminnelse om vad jag har lovat så har jag tagit bilder och håller nu på med en ritning. :grin:

20130224_1445L.jpg

20130224_1446L.jpg
20130224_1447L.jpg
20130224_1448L.jpg
20130224_1449L.jpg
20130224_1450L.jpg
20130224_1460L.jpg
20130224_1461L.jpg
20130224_1467L.jpg

Användarvisningsbild

Re: Frågor om MF35

molnia  
#214332
hitch MF 35 .JPG

hitch MF 35 sida.JPG

hitch MF 35 sänkt .JPG

Här kommer en pdf för nerladdning, fler kommer det bli.
EDIT 2013-03-03;
NY PDF FINNS PÅ SIDA 2 I DENNA TRÅD.



Ritning huvudbom.JPG
Senast redigerad av molnia sön 03 mar 2013, 15:16, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om MF35

molnia  
#214659 Ni som är kunniga på att läsa ritningar får gärna kontrollera ifall jag har missat något
EDIT 2013-03-03;
NY PDF FINNS PÅ SIDA 2 I DENNA TRÅD.



lyftstag.JPG


dragstångsfäste.JPG

fler delar kommer...
Senast redigerad av molnia sön 03 mar 2013, 15:17, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Frågor om MF35

Tosca  
#214660 Det brukar vara bra att ange vinkeln när det är bockade detaljer.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om MF35

molnia  
#214751
Tosca skrev:Det brukar vara bra att ange vinkeln när det är bockade detaljer.

Ah! Tackar!
jag tänkte på det innan jag gjorde ritningen men glömde det sedan.. :oops:

ny har jag ändrat ritningen och bilden...

jag såg att hitchkroken hade gått av vid något tillfälle så jag håller på att rita en förstärkt variant. Kanske får jag ordning på det ikväll...

Användarvisningsbild

Re: Frågor om MF35

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214756 Fina bilder och ritningar Molnia

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).