Skogsmiljö och Trädlära

varg attack

28 inlägg 11642 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: varg attack

novis??  
#126661
th skrev:På Wikipedia finns det en bild från en döds- och begravningsbok från 1763:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... uselang=sv
Det borde finnas fler under århundradenas lopp.

Mer från Wikipedia:"Mellan åren 1980-95 dödades minst 233 barn av vargar i Indien. De flesta under 6 år och i de flesta fall inom byns område när de tillfälligt lämnats ensamma". Om man bara ser till skillnaden befolkningens storlek så blir det i runda slängar ett barn var tionde år i Sverige, vilket kanske är i samma storleksordning som antalet barn som dödas av hundar. I USA verkar det dödas 10 - 15 barn per år av hundar, http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fa ... ted_States , vilket tycks vara betydligt mer än antalet vargdödade.

japp förbjud hundar direkt det är det enda raka inte en hundfan ska få finnas det blir mindre skit efter vägarna o så mycket trevligare för alla i stor städer som slipper trampa i lorten o för bjud jakt för en sådan sak måste ju vara barbariskt å arenden är nog inte något som någon vill ha in i ekonomin nej bidrag åt alla så kan vi ligga hemma o kolla tv :wink:

Användarvisningsbild

Re: varg attack

Kjell S  
#126669 Att inte vi haft vargdödade människor de senaste 150 åren är väl inte konstigt då våra förfäder lyckades utrota
vargen på "statlig" inrådan!
Jag tar gärna upp en träpåk, vandrarstav när jag rör mig utan maskiner och granskar gränser mm
Självklart har jag hundarna kopplade - uppsikt och lydnad försvinner nog väldigt fort för en hund som
får vargkontakt på något vis.
Faran nu är nog att vargarna ser sig osårbara i närheten av människor då de inte blir påskjutna längre.
Att de "instiktivt" skulle vara skygga för människor köper jag inte riktigt!

Avatar Fallback

Re: varg attack

ryared  
#126676 Sen är det väl så att en vargstam som är frisk och mår bra är mindre farlig, än en vargstam som har blivit påverkad av inavel och där genetiken inte är som den ska. Därför skall väl det finnas en kontrollerad jakt på varg så att stammen håller sig frisk och det inte blir något "genetiskt missfoster" för då vet man ju inte hur det kan gå?

Avatar Fallback

Re: varg attack

Nolltax AB  
#126732 Undrar hur mången människa älgen dödat senaste 150 åren?

Avatar Fallback

Re: varg attack

novis??  
#126807
Nolltax AB skrev:Undrar hur mången människa älgen dödat senaste 150 åren?

eller hur mången människa bilen dödat :roll:

Avatar Fallback

Re: varg attack

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126816 Eller alkohol..... MEn de är inte det detta gäller!!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: varg attack

Kjell S  
#126823 "Det allmänna" som är så månt om det förflutna kan väl ersätta jägarna för varje vargdödad älg med en visent.
då får vi ett större klövdjur som i en mindre flock även står emot varg.

Sedan när "Jurassic" är pg, varför inte andra utdöda eller utrotade djur - vem vet kanske kan jaga mammut i framtiden...

Avatar Fallback

Re: varg attack

olle  
#126825 Vargattack!
Jo pressen kan skriva "upp" det. Attacken var ju riktad mot hunden som kommit in på vargarnas revir. Helt klart att vargarna reagerade, det är ju deras instinkt och att ha en lös hund utan koppel, det är ju det samma som att döda han! Jag tror inte att vargen var ämnad att gå till attack mot kvinnan!

Användarvisningsbild

Re: varg attack

Kjell S  
#126828 Nej, så är det säkert..
Sedan har de påstått att det var revirhävdande vargar, men varför har de då bara lämnat en tass..?
De var hungriga! Annars brukar dom bara gröpa ur vid ryggen -after kill..

Får se vad det blir för prat om vargarna börjar plocka småbarn ur sommarstugeområdena?

Om nu hunden var, låt oss säga för trolighetens skull ca 100m framför,
hur många sommargäster låter inte sin 3-6åring springa iväg så?
Speciellt om de är ovetande, från områden där detta inte diskuteras lika livligt eller t.o.m bara hyr stugan "helt ovetande"?

Avatar Fallback

Re: varg attack

novis??  
#126917
Kjell S skrev:Nej, så är det säkert..
Sedan har de påstått att det var revirhävdande vargar, men varför har de då bara lämnat en tass..?
De var hungriga! Annars brukar dom bara gröpa ur vid ryggen -after kill..

Får se vad det blir för prat om vargarna börjar plocka småbarn ur sommarstugeområdena?

Om nu hunden var, låt oss säga för trolighetens skull ca 100m framför,
hur många sommargäster låter inte sin 3-6åring springa iväg så?
Speciellt om de är ovetande, från områden där detta inte diskuteras lika livligt eller t.o.m bara hyr stugan "helt ovetande"?

sant sant men nu kommer dessa som ej har skogen som försörjning här på forumet att säga inte på 150år........ 😈

Användarvisningsbild

Re: varg attack

Kjell S  
#126922 ?

Användarvisningsbild

Re: varg attack

Kjell S  
#126926 Frågetecknet får stå för sig...
Vad har skogsförsöjngingen med varg att göra?
Annat än att jag skulle begära extra ers. för att jobba i närheten av 6-18 vargar?
Det har vi här i höst!
Ok, att jag kan ta för mig.. jobbat med grova problemhundar i storlek som varg...
men jag skulle nog vara väldigt på min vakt vid obevakad promenad i skogen..

Undrar hur många "djurvänner" som är beredda på att offra en sidohund för att klara sig själva?
Det var något som de gjorde förr.. offra en ur släden för att klara sig själva...
PH e´ju klart off! knähundar = offerhundar..

Avatar Fallback

Re: varg attack

novis??  
#126941
Kjell S skrev:?

det var menat som ett medhåll till din åsikt men att dom som tycker om att vara roliga men ej vistas i skogen mer en ett par timmar om år skulle komma med en massa om att vargen är ett gosigt kram djur :roll:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).