tullan skrev:nä läs vad jag skrev igen =) inte boggiras....utan boggiRES....alltså att dom vill "stegra" å resa sig när man klättrar. En boggi rasar aldrig på en valmet...
Jaskar skrev:^
^
Nä, en Timberjack reser verkligen inte boggien. Däremot arslet... Vår nya 1470 (-07) är väldigt mycket mer framtung än den gamla (-02). I början när jag var ovan maskin stod jag i nedförslut och tog en hyfsad gran. När jag skulle dra den till mig hände inget. "Vafan, skulle inte den här kranen vara snorigt stark" och "jävla försäljarsnack" tänkte jag lite irriterat. Tills jag upptäckte att baken stog rätt upp i vädret...
Framtyngden är nog den allra största nackdelen med maskin, den styr riktigt dåligt när man backar utan kedjor på. Men det är väl priset man får betala för att ha en sån konstruktion på kranen.
På ämnet; vi kör oskott om det går, annars band. Kedjorna drar vi på inför vintern, när man inte riskerar att skada asfalten. Hjular mycket, som sagt.
Jaskar skrev:Nej, vi har inte det, har haft funderingar på det, men är lite rädda den ska bli tung och trög när vi flyttar på väg. Den är ju inte så överdrivet pigg som den är på högväxeln. Har vagn med band, kedjor, reservdelar och en King Cab på som hänger efter och slöar ner. Har ni vätska i? Är det stor skillnad?
Niklas H20 skrev:vi har ju alltid band o kjedjor på H20.. ska man välja föredra jag ändå banden för jag tycker det går fotare att lägga på dom. kan ju bero på kanske att jag inte lägger av o på kjedjor ofta..
i gallring så föredra jag band där oxå för att man står atdigare o ökar produktionen då.. sen får man lägre marktryck oxå o det är ju inte fel i gallring
tullan skrev:Vi kommer att köra mest gallring med maskinen när den kommer (911.3 med långkran) så man vill ju verkligen att den ska vara så stabil som möjligt. Dock så har de valmet jag provat varit jäkligt stabila utan vätska i hjulen. Men med 600 hjul och kedjor kanske den blir lite vinglig på lång kran? 700 hjul är ett alternativ då vägbredden inte är så noga men det känns lite väl med så brett. Sen kan det vara en hel del snö här på vintern oxå.
Det jag hört om dom olika maskinerna är att valmetarna är något sämre att klättre än tex timberjack där det är brant pga kranens placering, frågan är om den blir bättre eller sämre med band. Man vill ju samtidigt ha smidigheten i gallringen..... men det är väl en kompromiss som med allt annat är den bättre i snö-blir den sämre i blöt mark. Är den smidigare-blir den vingligare osv....inte lätt...
acke skrev:Niklas H20 skrev:vi har ju alltid band o kjedjor på H20.. ska man välja föredra jag ändå banden för jag tycker det går fotare att lägga på dom. kan ju bero på kanske att jag inte lägger av o på kjedjor ofta..
i gallring så föredra jag band där oxå för att man står atdigare o ökar produktionen då.. sen får man lägre marktryck oxå o det är ju inte fel i gallring
va menar du med att det är bättre med band i gallring? för att du brukar köra på lång kran eller?