Motorsåg och handhållet

Trimma motorsåg

150 inlägg 105215 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126548
county skrev:Hei :smile:
jeg har en ny 346 som jeg gjerne vil ha litt mere power ut av er det noen firmaer som gjør dette?

Det enklaste om du skall ha fart på den utan att bråka för mycket med att trimma den är
1, byt till en annan förgasare till en äldre model som går att justera ordentligt
2. öppna ljuddämparen eller köp en som är till en äldre model som inte har utblåset under kåpan.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Trimma motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126552
swe#kipp skrev:Tror nog inte att Knaggen menar att han sänker botten på utblåset utan att att han inte höjer det mer bara, och det vet jag fler byggare som inte gör utan bara breddar för dom upplever att dom får varven ändå men sågen blir inte lika "toppig" och får ett lite bredare varvtal som den jobbar bra på :)
Men det är på rena arbets sågar !!


knaggen skrev:Och jag har gått åt ett annat håll i min trimning av en gammal 353 a där har jag endast ändrat spol vinklarna i kanalerna och breddat den bakre transfer porten in i mot insuget för att få plats med vinkel ändringen.
utblåset är ändrat men inte uppåt för då vill maskinen bara varva mera utan neråt för att få ut avgaserna med bibehållen mellan varv.


Jag kan förstå att man får effekter av att bredda, höja, polera tex..
Jag kan även försatå att det skrivits fel eller i stundens iver blivit missförtsått om hur texten som skrivits ska tydas, men om man läser orden som de skrivits så tyder det på att det ger någon form av vinning i att ändra nedåt i utblås porten. Detta får jag inte ihop o skulle vilja veta mer om så är fallet.

Användarvisningsbild

Re: Trimma motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126553
knaggen skrev:Eftersom du är som vanligt sarkastisk i ditt skrivande då kan du väl tala om för mig varför det då funkar jag kan vilken dag som helst slänga upp sågen i en bromsbänk och bänka den
då den är rappare och starkare än en 346 NE
Sen kan du väl andvända 360 vevaxel grader som man brukar andvända när man beräknar trimning av 2 taktare.


Det kom kanske ut lite sarkastiskt, men det var inte menat så. Jag vill gärna lära o förstå mer...
Jag är rätt övertygad om att du fått mer effekt ut av din såg genom en kombination av grejer snarare än att enbart sänka botten i utblåsets port. Jag förstår inte vad det skulle kunna ge för vinst i normal såg.

Jag brukar använda timmar o minuter normalt sett, men just när jag kollar rotation och portning så är gradskiva inte dumt. Lättare att läsa och återskapa med större exakthet.
Att mäta cylinder o kolv var för sig, sen kolla med grad skiva vad de olika måtten gör ger en stor förståelse o det är lättare o se var man har vinst o hämta lätt.

Att du får mer varv ut av att höja porten är nog möjligt. Men där med inte sagt att du måste utnyttja den egenskapen. Du kan ju stoppa i mer bränsle i stället. Då får du mer pulver eftersom mer kan expandera.

Höga varv ger oftast mindre tid till bränsle luft/förflyttningar och det behövs högre tryck o flöde för att åstakomma samma effekt i högt som lågt varv. Man kan vända på det o ha lågt toppvarv som motorn uppnår snabbt, med lite mer drev så blir kedjehastighet samma, fast varv villighet och vrid blir mer.
Jonsered hade ofta kort slaglängd, lägre varv o mer kuggar.

Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126780 "Jonsered hade ofta kort slaglängd, lägre varv o mer kuggar."

Den här får jag inte i hop , så du menar att om slaglängden är kortare så blir det lägre varv på motorn????

Användarvisningsbild

Re: Trimma motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126790
knaggen skrev:"Jonsered hade ofta kort slaglängd, lägre varv o mer kuggar."

Den här får jag inte i hop , så du menar att om slaglängden är kortare så blir det lägre varv på motorn????


Nej.

Tre egenskaper som i kombination ger en vis motor typ.

Om det varit Längre slaglängd, mindre kolv och högre varv hade motorn varit en annan typ.
Likaså om en av de tre byts...

Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126812
Mange skrev:
knaggen skrev:"Jonsered hade ofta kort slaglängd, lägre varv o mer kuggar."

Den här får jag inte i hop , så du menar att om slaglängden är kortare så blir det lägre varv på motorn????


Nej.

Tre egenskaper som i kombination ger en vis motor typ.

Om det varit Längre slaglängd, mindre kolv och högre varv hade motorn varit en annan typ.
Likaså om en av de tre byts...

underkvadratisk och Överkvaratisk är dom 2 typerna som finns

Användarvisningsbild

Re: Trimma motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126814 Underkvadratiskt, överkvadratisk och kvadratisk motor.
Men det var inte det jag menade direkt...

Om man blandar de olika ingredienserna (som görs) så får man kan ju få olika egenskaper i de olika motorerna.
Man kan laborera med detta i oändlighet.

Slaglängd, Kolv bredd, Port tider, Expansion, Vevhus volym, Bränsle system, tändsystem allt påverkar varandra.
Finns oändligt med olika motorers egenskaper...

Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

lars11  
#150197 Om jag har en 254a, hur skulle jag göra för att "tuna" den? Behöver inte nödvändigtvis trimma den hårt, men finns det kända svagheter som man enkelt kan förbättra så är jag ju intresserad!
Jämna till kanaler?
Insuget?
Ljuddämparen?
Annat?

Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

361  
#150202 Först ser man ju till att dom delarna i sågen är så bra som möjligt, är ingen ide och trimma en sliten såg det blir som den sista smörjelse innan evig sömn

Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152207
Mange skrev:
knaggen skrev:Och jag har gått åt ett annat håll i min trimning av en gammal 353 a där har jag endast ändrat spol vinklarna i kanalerna och breddat den bakre transfer porten in i mot insuget för att få plats med vinkel ändringen.
utblåset är ändrat men inte uppåt för då vill maskinen bara varva mera utan neråt för att få ut avgaserna med bibehållen mellan varv.


Men jag förstår ändå inte vitsen med att sänka Avgasporten..
Kan du inte förklara vad det är man vinner på det? Det hade ju varit kul o veta.

Effekter av bredda, höja, blir det ju, men sänka? Vad kan det ge för ändring?

Vilken av de Walbro förgasarna som använts i 346 är det du tycker funkar? De har ju ofta samma som 353 även orginal? Varför inte prova nåt som ger lite mer från 357/359 tex?


Det verkar inte som att du fått ett vettigt svar av den här knaggen så jag ska försöka ge dej ett istället.

Att sänka avgasporten, eller rättare sagt korta ner antalet grader som porten är öppen brukar ge en motor som ger högre effekt vid lägre varv på bekostnad av tappad effekt på högre varv. Förklaras lättast med att gaserna har en viss hastighet och att en motor som varvar mer måste ha sina portar öppna fler grader för att tiden som portarna är öppna ska räcka till för att gaserna ska hinna igenom.
Rent praktiskt är det oftast enklast att svarva av cylindern i underkant om man vill sänka avgasporten.

Användarvisningsbild

Re: Trimma motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152219 Det begriper jag inte.

Om man inte kan höja för att förlänga tiden, eller bredda för att ge porten större volym och flöde, så bör det väl inte ge något positivt att sänka.
De ligger nästan alltid under kolv ändå, så sänka den mer har jag svårt o se nyttan med, då är kolven i vägen...

Om du sänker hela cylindern ändras alla portars tider och komprimerad volym. För att rätta till det blir det då att ta av på kolven o höja de andra portarna motsarande det du sänkt?

Borde ge mer att öka öka porten och tiden den är öppen genom att höja.

Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152242 Ja du har rätt, vill man sänka avgasporten/minska antalet grader som den är öppen genom att svarva av cylindern i nederkant och vill ha kvar samma porttider på överströmningskanalerna så får man fila upp dessa alternativt fila på kolven, samma med förbränningsrummet som också måste svarvas ur.

Ja om man bara vill ha hög toppeffekt inom ett smalt register så ska man ha avgasporten öppen under en lång tid. Men det vill man ju inte alltid, ibland är den för hög för att passa för ändamålet. Alla komponenter i en tvåtaktsmotor som ex, porttider hos insug, överströmningskanaler, avgasporten area på de olika kanalerna förgasarstorlek m.m kan ändras och flyttar registret uppåt eller neråt. Just porttiden på avgasporten kan sägas vara det som gör störst skillnad så man bör vara försiktig så man inte tar för mycket på den.

Ofta handlar det om att anpassa motorn efter ändamålet när man talar om "trimning" och då kan det bli så att avgasporten bör sänkas för att det ska bli bra. Att anpassa så att alla olika komponenter ger en motor som går som fan inom ett smalt register är inte särskilt svårt. Vill man ha en motor med längre register blir det svårare. Man gör då ofta så att man försöker lägga olika variabler så att dom "pekar" på olika varvtal. Man kan som exempel sänka avgasporten och istället höja överströmningskanalerna.
Annars har du givetvis rätt, högre avgasport- längre porttid-högre effekt vid ett högre varvtal på bekostnad av lågvarvseffekten. Det jag vill säga är att det finns tillfällen då en lägre port kan vara den rätta vägen och då kan det vara ett sätt att svarva av cylindern.

Användarvisningsbild

Re: Trimma motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152294 Så är det!
Visst finns det tillfälle. Men om porten redan ligger under kolv gör det väl ingen nytta o sänka den mer?


Man kan ändra få en motor hur man vill.
Att de ska upp åt 15 000 varv begriper inte jag.
Tar bara tid o skapar en massa problem.

Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152389 Det som egentligen händer om man svarvar av cylindern i underkant är att porten blir öppen en kortare tid och att portarean blir mindre om den hamnar under kolvtoppen. Vill man bara förkorta öppningstiden men behålla portarean så måste man alltså bredda porten.


Ja höga varv påfrestar grejjorna. Det är lätt att lura sej också. En motor som börjar dra vid 8000 varv måste upp i hela 16000 varv innan den fördubblat hastigheten medan en motor som börjar dra vid 1000 varv bara behöver komma upp i 2000 varv. Låga varv betyder också stora påfrestningar om man vill ta ut hög effekt eftersom energin man får ut av varje slag måste öka.


Ni som har erfarenhet av trimning av motorsågar, hur mycket påverkas bränsleförbrukningen vid en moderat trimning som ex bengts sågar?

Användarvisningsbild

Re: Trimma motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152396 Jag är nog tjatig, men vill gärna ha svar på om avgas portens ner kant redan ligger under kolv, gör det väl ingen nytta o sänka den mer?
Nästan alla sågar har den I höjd med kolv eller lägre.
Tror inte jag sett någon som haft kolvtopp under portens underkant.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).