Skogsmiljö och Trädlära

varg attack

28 inlägg 11644 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

varg attack

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126500 http://norrteljetidning.se/nyheter/1.11 ... -bekraftad



   TS
Avatar Fallback

Re: varg attack

361  
#126509 Lös hund ja sånt händer

Avatar Fallback

Re: varg attack

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126513 Nu vare väl inte hunden som va d intressanta i det det hela, utan att vargen va intresserad av kvinnan me ungen....

   TS
Avatar Fallback

Re: varg attack

361  
#126517 Medial vinkling???

Avatar Fallback

Re: varg attack

axwell  
#126520 Enl. "experten" på plats så skall inte varg bete sig så här, "såvida den inte har rabies". "Men vi har ju inte rabies i Sverige...................................."

Användarvisningsbild

Re: varg attack

Kjell S  
#126545 Bor 8 km ifrån där det hände.. Ena vargen tog hunden medans den andra gick emot mamman med barnet.

Tur att de inte var fler än två, isf hade risken för flockjaktbeteendet varit mycket större!

Avatar Fallback

Re: varg attack

novis??  
#126582
361 skrev:Medial vinkling???

ja vist det säger du säkert inte om alla skriverier om dom asen synd att det inte var fler så att aktevisterna kunde åkt å tittat på en barn fot eller en uppsliten kvinno mage eller någet annat rovdjurs pitoreskt 😈

Avatar Fallback

Re: varg attack

361  
#126592 Asen???
Det skulle i så fall vara ett mycket udda historisk stycke skrivelse, då dom flesta vet att varg faktiskt inte har för vana och ge sig på personer .. fast undantag finns ju från 1800 nått .
Ang hundar så dör det nog flera pr år av attacker från just lösa hundar än av vargar. Kanske dags och dra skyddsjakt på blandraser . Dom är ju också farliga för vuxna och barn ...

Avatar Fallback

Re: varg attack

flisshejk  
#126593 axwell man kan ju inte vara säker på att vi inte har det, den här insidenten är så långt från ett naturligt beteende från ett vilt djur som vargen som man kan komma, så vem vet. Jag har inte sett någon reaktion från vargkramarna på denna insident, det är ju det här som kommer att bli vargens mat i framtiden kanske till och med barn eftersom det vilda beståndet kommer inte att räcka till med de stora stammar av Björn, Varg, och Lo som man enligt Naturvårdsverket skall ha, titta bara på deras beslut om LO jakten.

Avatar Fallback

Re: varg attack

axwell  
#126596
flisshejk skrev:axwell man kan ju inte vara säker på att vi inte har det,


Jag citerade det länsstyrelsens vargexpert sade. Minen efteråt fick mig att fundera på om hon ångrade uttalandet om att vi inte har rabies i Sverige.

Om björn- och vargjakt tror jag att vi är ense. Lodjursjakten har jag bara info. om detta län (Västernorrland) som tilldelades 12 djur, tror att samtliga sköts i Ångermanland, det närmaste 5 mil härifrån.

I mina trakter har jag inte sett något lodjursspår på många år, däremot kryllar det av rådjur som inte tycks ha några predatorer. Men hellre det än björn och varg runt knuten.

En anhörigs jakthundar råkade nyligen i slagmål med björn, den ena fick en skada på svansen och den tuffare var blodig runt munnenoch bröstkorgen, vems blod är osäkert, ingen av hundarna blödde vid undersökn. 10 min senare.

Avatar Fallback

Re: varg attack

foton  
#126617 Dom som är rädda för vargen skall alltid påpeka att det vimlar av varg, 200st i hela sverige! Jag tror att det blir andra tongångar när vildsvinen blivit 30000st. Då kommer det säkert att gå ått fler hundar och potatisland.

Avatar Fallback

Re: varg attack

ryared  
#126630 Finns det någon dokumenterad vargattack mot människor i sverige?

Användarvisningsbild

Re: varg attack

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126638 På Wikipedia finns det en bild från en döds- och begravningsbok från 1763:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... uselang=sv
Det borde finnas fler under århundradenas lopp.

Mer från Wikipedia:"Mellan åren 1980-95 dödades minst 233 barn av vargar i Indien. De flesta under 6 år och i de flesta fall inom byns område när de tillfälligt lämnats ensamma". Om man bara ser till skillnaden befolkningens storlek så blir det i runda slängar ett barn var tionde år i Sverige, vilket kanske är i samma storleksordning som antalet barn som dödas av hundar. I USA verkar det dödas 10 - 15 barn per år av hundar, http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fa ... ted_States , vilket tycks vara betydligt mer än antalet vargdödade.

Avatar Fallback

Re: varg attack

MNskog  
#126648 Här är ett fall av dödlig varg attack på människa:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12233876.ab

Avatar Fallback

Re: varg attack

ryared  
#126657 ok då var det mer än jag trodde, utomlands i alla fall.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).