Verkstan

Bygga verkstad!

34 inlägg 36960 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bygga verkstad!

axwell  
#126350
roten skrev:Tänk på att med golvvärme får du mycket fukt i luften då en del vatten dunstar innan det rinner bort i brunnen.


Inte bara det, kan bli problem i framtiden om isoleringen inte är tilltagen med dubbel marginal. Grundförhållanden påverkar visserligen men risken finns för att betongen drar in fukt från den varma marken.

Kommer inte ihåg vad "superbetongen" heter men den marknadsfördes av ett företag i Ånge. Innehåller en expancelkomponent som skapar en betong "inklusive isolering", nackdel mycket dyrare och kräver nästan vattentäta gjutformar. Något liknande "för gör det själv" finns i säck, vet inte om det är lika suveränt.

http://www.boverket.se/Global/Webbokhan ... vvarme.pdf

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Bygga verkstad!

henrik_1  
#126431
molnia skrev:Henrik_1

Vad ska du göra i verkstaden. Ska du laga på fyrhjulingen, bilar och mopeder, mc och klarar låg takhöjd eller vill du även få in en traktor, lastbil?
Är verkstaden bara till för reperationer eller vill du kunna använda det delvis som garage?
Vill du ha det isolerat och uppvärmt, vilken temperatur i så fall?
Väljer man att använda det som garage och verkstad och gör det isolerat så kommer man tappa mycket värme när man öppnar dörrarna för att köra ut/in maskiner och på vintern så går det åt mycket värme när en kall maskin parkeras i den uppvärmda verkstaden.




Det blir väl lite allt i allo kan man säga, både verkstad, förråd och maskinhall i mindre skala.
Är väl egentligen inte så hemma på det här med motorer o sånt så det blir inte så mkt skruvande, men det är gott o ha en gjuten platta med väggar o tak runt sig när något mindre behöver göras eller man ska snickra något.

Bara skifta från vinter till sommardäck ute på grusplanen är inte jättekul med halvdåligt underlag.

Fyrhjulingen och griplastarvagnen förvaras i en öppen maskinhall för tillfället och det känns inte jätte stöldsäkert så det är ett användningsområde till.

Ja bygget är tänkt att det ska bli isolerat och klätt med osb skivor. Har inte bestämt riktigt om jag ska skjuta upp det till nästa år så inte alla utgifter kommer på en och samma gång, tycker det blir dyrt att bygga fast man gör det själv.

Eftersom gården är min fritid (jobbar heltid utanför gården) så är det ingen verkstad jag ska arbeta i 40 timmar i veckan så jag har köpt en braskamin jag tänkt installera.

Min tanke är att jag ska göra grundplattan ca15 m2 större än själva bygget framtill som "svetsplatta" med tak över. Alltid bra att ha en gjuten platta ute som tex när fyrhjulingen behöver rensas på dynga under eller byta däck på bilar när det är varmt o gott ute.eller svetsa något.

Tycker din ide verkar vara riktigt bra, har också tänkt lite så men sen är det alltid pengarna som styr.

Jag har tänkt flera gånger under planeringen av mitt bygge på hur stort jag ska bygga och om det kommer bli lagom stort framöver. Och har kommit fram till att jag gör bygget brett på längden så det blir gott om plats för arbetsbänk utmed väggen, hyllor med grejer och ändå komma in med en bil o kunna öppna bildörrarna. Och möjlighet till att förlänga det på längden om det skulle behövas i framtiden, det är ju ganska mkt enklare än att bredda bygget.

När drar du igång med ditt bygge då?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga verkstad!

molnia  
#126435
henrik_1 skrev:
När drar du igång med ditt bygge då?


Ha ha ja mitt bygge....Jag drömmer ganska mkt; när jag har övertygat min fader om detta projekt. Det finns så många idéer, planer på arbete och har gjorts en massa arbete med byggnaderna hemma.; viewtopic.php?f=25&t=9716(en annan forumtråd om byggnaderna hemma)

Och så har jag förhoppning att börja studera på högskola/folkhögskola nu till hösten och det innebär en flytt hemifrån så det dröjer nog. Min far köpte en nyare traktor i februari; viewtopic.php?f=8&t=9888 (en forumtråd om traktorn)
Och den är större än våran förra så det blev jobbigt trångt inne på logen i vintras. Speciellt när husvagnen tog 1/4 av logens yta.
Men vi har tagit tag och STOR städat på logen nu och ska få det bättre till nästa vinter, bla lagt golv på hanbjälkarna uppe i takstolen (tror dom förr kallade det för slidet)och placerat alla "bra att ha någon gång när man gör något konstigt projekt grejer" och lyft upp dom med lastaren. (tänkt visa det i tråden om renoveringar av våra ekonomibyggnader men är lite efter, berättar nu om det som hände i juli -07)

Jag vet inte om maskinhall/svetsverkstad hemma blir verklighet. Det dyker alltid upp andra mer akuta renoveringsbehov någon stans.

Användarvisningsbild

Re: Bygga verkstad!

molnia  
#126854 Din idé om en platta utanför verkstaden låter inte helt dum. om man inte använder den till de du nämnde så är en sådan plats är bra för redskap som används ofta, typ lastarredskap. Dock så är det ju lite opraktiskt om plattan är just framför porten för så blir ju redskapen i vägen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).