Skördare

24 Timmars RACE

49 inlägg 25967 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12556 Haha! Vilken miss alltså! Vad hade han för medelstam då?


Ezzelino skrev:Det blev inget världsrekord skogen tog slut...

Vid sju igår morse. så hade han kört 1600 tror jag så då såg han att det inte räckte till tror att hela hygget blev ca 1800 hahaha bra planerat!!!!

Men han hadde snittat ca 100 kubik hela natten i timmen.

😈 😈 😈 :lol: :lol:

Avatar Fallback
Ellingsson  
#12559 nu vill jag se filmen niklas h20

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12560 nu kommer en liten film som jag filmade kommer lägga upp mer senare

Senast redigerad av Niklas H20 sön 21 okt 2007, 15:41, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback
Ellingsson  
#12561 niiice :D upp o arbeta i morrn nu då ?

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#12562
Ezzelino skrev:Det blev inget världsrekord skogen tog slut...

Vid sju igår morse. så hade han kört 1600 tror jag så då såg han att det inte räckte till tror att hela hygget blev ca 1800 hahaha bra planerat!!!!

Men han hadde snittat ca 100 kubik hela natten i timmen.

😈 😈 😈 :lol: :lol:


Hej,
Är det sant?
Det är ju extremt dålig planering isåfall, hade jag vart föraren på detta jippo hade jag nog vart lite sne isåfall!

Snyggt jobbat med videorna grabbar, har ni fler så fyll gärna på!

MvH Fredrik

Avatar Fallback
Ellingsson  
#12563 schyst film :D

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12565 håller man i åtanke att det var ett jippo så var det väldigt kul o se denna föraren o köra.. riktigt ös hela tiden..medan jag var o kollade så bytte han 2 kjedjor ingen direkt bråska när han hoppade ut o bytte kjedja. han putsade rutorna o sen gick det igen..han högg timmer, kubb och massa.. han soterade höggana väl och fick han en bit fel så plockade han upp den o la den i rätt högg.. när vi gick o synade virket så var det inga stora apteringsmissar vi hittade så med det tempot så var de ju kannon..
vi sa redan på kvällen innan vi åkte hem att skogen kommer inte räcka o det hade vi ju rätt i då.. väldigt synd att han inte fick chansen att lyckas för det kunde han varit värd..
till dom lite sämre sakerna då.. det var ganska mycket höga stubbar som inte våra uppdragsgivare hade acepterat...
kapa så pass grova stockar när aggrigatet är i gugning så högt över backen då blir det ju kapsprickor.. sen ska man ju inte lita helt på volymen heller innan någon kan vissa kalibreingsfiler.. men som sagt detta var ju ett jippo o ser man det för de det är så var det riktigt kul..
lite tufft att ha en 1470D som bara står o väntar om den han körde gick sönder..
1710 fick puktering ganska så tidigt på dag ..1 small till rikigt så sen var det bara 810an kvar till att skota.. undra varför inte john deer vissade upp fler maskiner i ansluttnig när det ändå var så mycket folk på plats.. dom bjöd på pytt i panna o det var inte dumt att sitta o äta framför brasan o ta en öl medan man tittade på hur det gick..

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12566 Dom hade väl kunnat kört dit en skotare som körde fram virket under nästa dygn då. :D Såg ju ut att vara rätt nära körväg.
Dedär me höga stubbar hör väl lite ihop med att köra lite högre tempo,kapar man där man får tag i trädet utan att backa ner tjänar man ju en del tid. Som de ser ut på filmen så flyter de ju på hela tiden,men inte nån överdriven "sprängkörning" tycker ja. Skulle vara intressant att veta medelstam och stam/timme.
Man blir ju nästan sugen att försöka själv,problemet är väl att hitta nåt objekt med såndär skog. :D
En lite rolig detalj är att man (ialfall JAG) kör nån kubik till i timmen om man kör risanpassat me 1470n. Stämmer så fint med krangeometrin på nåt vis.

Användarvisningsbild
Skog  
#12567 Lär ju hålla med tidigare talare , måste väll ha varit priroentering nr 1 att kolla så skogen räcker :roll:
Men det är ju bara att erkänna hugger man 100 fub i timmen i så pass många timmar så är man en jäkligt duktig förare.
Sen tycker jag det säger sig själv att någonting (tummas) det ju på i det tempo, kapsprickor, höga stubbar lär det ju bli lite hela tiden då :roll:

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12627 här är en bild på vad han hade huggt fam till kl 1900
när jag räknade fram medelstamen på de så blev det 0,73fub.. låter lite högt med tanke på att det inte var jättefin skog han högg men men.. 136 stam i timmen det är inte dåligt i slutavverkning. o ch han la ju ner lite energi på högana med. det var ju väl soterat..
Bild

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12632 Ska bli roligt å se om nå andra tillverkare hakar på nu och ska försöka slå rekordet. Sen blir de jätteroligt att priförhandla med uppdragsgivarna.

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12664 nu blev det ju inte något rekord.. men om man hamnar i prisförhandling o dom tar detta som ett agument för lägre priser är det ju bara o kontra med om dom vill ha höga stubbar o kapsprickor så okay..

Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12666 Artikel i ATL
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=4 ... rkning%20väcker%20känslor

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12668 vore ju lustigt om han inte försvarade det jippot i atiklen. men som jag har skrivit förut så var det många högan stubbar o hur ska han försvara det?det var inte ett "helprofessionellt kvalitetsarbete" som det står men duktig det var han..

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#12715 Man kan väl bokstavligen säga, att detta jippo är som att "kapa av den gren som man själv sitter på".
Bra reklam för JD däremot, men snöpligt att den som taxerat beståndet mest troligt är "halvblind".

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).