Skördare

Hjulmotorer - Poclain el Rexroth???

4 inlägg 2885 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjulmotorer - Poclain el Rexroth???

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126139 Nån som har erfarenhet av Rexroth MCR 400cc motorer??

Jag fick det på mitt nya aggregat nu, med option på att byta till Poclain 398cc när de finns för lev - som jag hade på det gamla 4000b - å de fick bekänna färg i 5000h, helt problemfritt!!

Hade ju även det på SP451 -02 tidigare, har för mej de fuktade lite olja vid ca 6000h, å så gick en hjulaxel av vid 7500h... Men då hade det ju gått rätt hårt, bla i Gudrun.. SP kör ju med aningen större hjulbredd och diameter oxo.

Va rädd man är för sånt man inte känner igen :) men jag ha fått för mej att Rexroth trasslar mer, å att poclain är starkare i startmoment?



   TS
Avatar Fallback

Re: Hjulmotorer - Poclain el Rexroth???

ulfgustav  
#126153 Hej
Har jobbat med mobilhydraulik under närmare 30 år och sett ett som annat, både Rexroth och Poclain är rätt bra motorer, dock har jag mött flera maskiner med problem med MCR´s motorer än med Poclain. Vore det min maskin och mitt val så skulle jag utan tvekan välja Poclain

Användarvisningsbild

Re: Hjulmotorer - Poclain el Rexroth???

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126222 Klart intressant med riktigt erfarenhet!! Det stämmer rätt bra med den bilden jag har fått, mest ryktesvägen..

Ang. prestanda så vetja inte om ja märker nån större skillnad. ???
Snurrade idag igång rexrothmotorerna, och de gick ju helt ok, bra klipp i matningen - dock vetja inte om man kan/ska/bör jämföra med gamla aggregatet, där hade ju poclainmotorerna snurrat 5000h.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjulmotorer - Poclain el Rexroth???

ulfgustav  
#126233 Det är ju väldigt mycket som påverkar dragkraften och startegenskaperna, jag tänker närmast på klämtrycken både för valsar och knivar men även geometrin i aggregatet, samt hjulstorlek och utformning så det är nog svårt att bara sådär känna skillnaden. Även om motorerna gått 5000 h så bör de vara rätt fräscha förutsatt att du har haft fullgod filtrering och även sluppit skrotvanding igenom dem under den tid de gått.
Ett bra sätt är att ta dräneringsslangen från resp motor leda den till ett kärl och t.ex köra med belastning i ett antal sekunder för att se hur mycket dräneringsolja de lämnar, det är ett mått på hur fräscha de är

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).