Skogsmiljö och Trädlära

Rådjur, djävla skit !

10 inlägg 5897 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rådjur, djävla skit !

axwell  
#126127 Postar i "Skogens miljöer" även om detta handlar om sanitär olägenhet inom detaljplanerad bebyggelse. Har för mig att råttor är smartare och renligare än möss/sork och dräller inte sin avföring överallt.
Därför skulle det vara ojuste att kalla rådjuren för långbenta råttor.

Råddjuren verkar inte ha någonting emot att ha sin nattlega i högar av flockens skit.

Tyvärr finns det inga lodjur i dessa trakter som kan hålla stammen på en försvarbar nivå, senaste lodjursjakten sköts tolv tilldelade i detta län. Det är flera år sedan jag såg ens ett spår så de har väl dött av andra orsaker(knappast för lite föda).

Kan man få skyddsjakt på rådjur, LRF propagerar ju för sån jakt på vildsvin?

Kolla mitt äckliga videoklipp från idag 13 april !
Visst porlar bäcken ljuvligt?





   TS
Avatar Fallback

Re: Rådjur, djävla skit !

Nolltax AB  
#126132 Morsan matat rådisarna hela vintern med solrosfrön har i trädgården.
Snön smält bort nu har, överväger gasa in med ATV å snöblad....

Användarvisningsbild

Re: Rådjur, djävla skit !

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126150 Men fy f-n vilket skitande. Har aldrig sett något liknande. Antar det beror på den djupa snön som fått dem att gå precis i samma spår hela vintern.
Utsikten till skyddsjakt är nog minimal, men varför inte prova hos länsstyrelsen! Alltid skapar det en debatt och du kanske får bidrag till stängsel i varje fall.

Avatar Fallback

Re: Rådjur, djävla skit !

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126152 Timrå, där finns väl varg och enligt jägarna så har vargen
käkat upp alla rådjur och älgar!

Avatar Fallback

Re: Rådjur, djävla skit !

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126159 VArför drar sej rådjuren just dit??? kan det va så att det finns nått att äta där, kanske utfodring? för det känns inte som om det kan se ut så där överallt i området där du bor eller???

Avatar Fallback

Re: Rådjur, djävla skit !

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126166 Flytta utfodringsplatsen.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Rådjur, djävla skit !

axwell  
#126173
nisse skrev:Flytta utfodringsplatsen.

Säkert en bra lösning men jag har ingen rätt att lägga mig i att en granne, som förövrigt är sympatisk och innovativ, har som hobby att mata dessa djur.
Överväger därför att skapa en ny utfodringsplats på "rätt" sida från genomfartsvägen och bebyggelsen.

nutte skrev: för det känns inte som om det kan se ut så där överallt i området där du bor eller???


Nej de har sina stråk, stannar till där det finns skyddande vegetation, det är tätare skitlager än på videon där den riktiga skogen börjar.
På andra sidan bäcken(där klippet börjar) är det ett öppet fält och där är det nästan ingen skit på spåren

Röjkvist skrev:Timrå, där finns väl varg och enligt jägarna så har vargen
käkat upp alla rådjur och älgar!

Troligen 10 år sedan jag såg en varg, det var dessutom på rätt sida kommungränsen dvs. i Sundsvall.

Uvskogen skrev:Men fy f-n vilket skitande. Har aldrig sett något liknande. Antar det beror på den djupa snön som fått dem att gå precis i samma spår hela vintern.

"I precis samma spår", nej de har tagit över mitt skid/skoterspår så att jag fått göra nytt bredvid, efter något dygn har även det blivit så skitigt att jag åter fått hitta ett nytt renare alternativ.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rådjur, djävla skit !

Nolltax AB  
#126250 Hon, plastmorsan min, kommen till insikt har.
-Nästa vinter kanske jag mata skulle därborta, på andra sidan staketet....
Tomten är på i runda slängar 27 hektar så hon måste inte mata dom utanför dörren....

Avatar Fallback

Re: Rådjur, djävla skit !

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126352 Tänker på vad foder de ska ha gått.
Utfodrar själv men har alldrig sett så mycke skit som du har måste va typ 20 - 40 djur på den platsen.
Om de är mycke snö då kör jag upp vägar med skotern! stjärnmönster det gillar de!
De borde bli en del i frysboxen med så stark viltstam.




Zorran en som tror på virkespriserna

Avatar Fallback

Re: Rådjur, djävla skit !

axwell  
#126375
zorran skrev:Tänker på vad foder de ska ha gått.
Utfodrar själv men har alldrig sett så mycke skit som du har måste va typ 20 - 40 djur på den platsen.
Om de är mycke snö då kör jag upp vägar med skotern! stjärnmönster det gillar de!
De borde bli en del i frysboxen med så stark viltstam.


Osäker på vilket foder de har fått, enl. ett inslag i lokalradion "Pellets" men av vilken råvara sas det inte. Speciellt där de haft sina legor är det rejäla rusor som ser ut som det riktigt stora hundar kan åstadkomma.
Har inte sett fler än sju åt gången, uppe i skogen en km bort ser jag ofta en flock med fyra och någon gång fem djur.
Visst skulle de passa bra i frysboxen, saknar resurser för den omvandlingen.

Nolltax AB skrev:-Nästa vinter kanske jag mata skulle därborta, på andra sidan staketet....
Tomten är på i runda slängar 27 hektar så hon måste inte mata dom utanför dörren....


Det var ingen liten tomt, du får ploga upp en matarväg med ATV:n.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).