Öppna kategorin

Giltighetstid på Grönt kort

16 inlägg 20676 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Giltighetstid på Grönt kort

skogsjan695xl  
#125908 Var så att jag diskuterade med en kompis idag om grönt kort.
Han hade varit i väg på en kurs i dag för att förnya kortet, men det heter iof Grönt körkort som han hade.

Är det någon här som vet om det är någon giltighetstid på vanliga Grönt kort?
Man vill ju inte att det går ut så man måste ta om allt om man säger så.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Giltighetstid på Grönt kort

masterchief  
#125913 5år om jag inte är helt ute o seglar med minnet 8)

Avatar Fallback

Re: Giltighetstid på Grönt kort

novis??  
#125920 ja du grönt kort är ett väldigt luddigt begrepp har du kört åt bolag så kan det heta tup gröngubbe grönt kort mm men om det enligt pefc fce ska vara rätt så ska det vara registrerat i gammelkroppa o det ska vara ständig fort bildning(nån ska käna pengar på att du står)så ring gammel kroppa eller kolla på webben om dit kort finns reggat annars ? 6 dagars ny kurs :sad:

Avatar Fallback

Re: Giltighetstid på Grönt kort

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125921 Vi va upp till alfta å gjorde kursen i höstas, dom som redan hade kortet men överskridigt 5 år fick åka dit å köra en genomgång på en halvdag å sen skriva "provet" å det va "det riktiga gröna kortet"

Avatar Fallback

Re: Giltighetstid på Grönt kort

novis??  
#125943
nutte skrev:Vi va upp till alfta å gjorde kursen i höstas, dom som redan hade kortet men överskridigt 5 år fick åka dit å köra en genomgång på en halvdag å sen skriva "provet" å det va "det riktiga gröna kortet"

precis lika värdelös som ADR kurserna som dom har? sommnar efter 5min men måste likt förbannat göra dom vart 5 år 😈

Användarvisningsbild

Re: Giltighetstid på Grönt kort

GremoNiclas  
#126008 Var på "Repetitions- och fortbildningskurs" för Grönt kort/körkort förra sommaren. Skogsstyrelsen i Sala anordnade 1-dags kurs. Ska göras vart 5:e år.
Behövde inte göra nåt skriftligt prov! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Giltighetstid på Grönt kort

skogsjan695xl  
#126019 Kollade runt lite idag. och det verkar som jag får åka på 1 dags kurs på Gammelkroppa, man vill ju inte gärna ta om allt och ha kurs i 5-6 dagar.
Detta gällde natur och kultur hänsyn, den gäller 5 år.
Nästa kurs dag var 16 maj så man får väll anmäla sig och åka dit.

   TS
Avatar Fallback

Re: Giltighetstid på Grönt kort

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126029 Egentligen är det helt otroligt, att någon kan tjäna pengar på att säga att en utbildning av typen grönt kort räcker fem år.
Inget unikt i sig med just grönt kort, det finns flera liknande certifikat, som också bara räcker i fem år !
Kan man 20% mindre, av kunskapen för vart år som går ?
Förmodligen inte.
Hur har det kunnat bli så här ?
Jag deltar själv i en del utbildningar av sprutmedelscertifikat.
Många gånger kommer det deltagare, som inte får lära sig något nytt, de är redan på hög nivå.
Då är det pinsamt att dessa blir plockad på en rejält dyr kursavgift.
Därför att någon har bestämt att efter fem år är kunnandet för dåligt !
Vilken lycka det är att man är svensk.
Så man kan gå på vad som helst.
Och tycka, det är ju bra att man måste betala i gen för det man reda har betalat för.
Vart femte år är dessutom "lagom"

Avatar Fallback

Re: Giltighetstid på Grönt kort

novis??  
#126049
Famag skrev:Egentligen är det helt otroligt, att någon kan tjäna pengar på att säga att en utbildning av typen grönt kort räcker fem år.
Inget unikt i sig med just grönt kort, det finns flera liknande certifikat, som också bara räcker i fem år !
Kan man 20% mindre, av kunskapen för vart år som går ?
Förmodligen inte.
Hur har det kunnat bli så här ?
Jag deltar själv i en del utbildningar av sprutmedelscertifikat.
Många gånger kommer det deltagare, som inte får lära sig något nytt, de är redan på hög nivå.
Då är det pinsamt att dessa blir plockad på en rejält dyr kursavgift.
Därför att någon har bestämt att efter fem år är kunnandet för dåligt !
Vilken lycka det är att man är svensk.
Så man kan gå på vad som helst.
Och tycka, det är ju bra att man måste betala i gen för det man reda har betalat för.
Vart femte år är dessutom "lagom"

håller fullständigt med o skogsrekniskas kurser i det där med skog är så jävla ointresannta så man somnar

Användarvisningsbild

Re: Giltighetstid på Grönt kort

Lill Junior  
#126598 Hej!

I Grönt Kort i Skogen gallring och föryngringsavverkning ingick ju natur- och kulturmiljövård motsvarande dagens SYN kurs i natur- och kulturmiljövård. PEFC har ju ett krav på förnyelse inom 5 år och det gäller även för de kurser som du nämner.

Kravet på förnyelsekurs inom 5 år gäller alltså även för er om ni ska certifiera er inom PEFC.



Med vänlig hälsning

Peter Stejmar

Användarvisningsbild

Re: Giltighetstid på Grönt kort

Lill Junior  
#126599 De va svaret ja fick från Gammelkroppa...

Avatar Fallback

Re: Giltighetstid på Grönt kort

JD 2006  
#130966 Brukar den anställde betala för en förnyelse av grönt kort "syn-kurser" eller är det arbetsgivaren :?: :?:

Tacksam för svar :smile:

Användarvisningsbild

Re: Giltighetstid på Grönt kort

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130968 givetvis bör det vara arbetsgivaren som står för det. Arbetsgivaren lär ju dock inte klaga om en anställd fixar det själv

Användarvisningsbild

Re: Giltighetstid på Grönt kort

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130969 själv har man lite ångest med att det kommer kosta stora summor att betala för gröna kort till exempelvis plantbasar som bara jobbar under 2 månader under sommarn och som man inte heller vet kommer att komma tillbaka året efter :S

Användarvisningsbild

Re: Giltighetstid på Grönt kort

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130970 Nyss gick jag en kurs som kallades "Natur- och kulturmiljö- grönt kort grundkurs" - 4 dagar, Skogsstyrelsen Sala.
Gäller 5 år, sedan förnyelseutbildning en dag.

Skriftligt prov, som alla klarade, och registreras i SYNregister = OK med certifieringskravet.

Pris 7100 + moms / pers.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).