Motorsåg och handhållet

Toppröjning!

5 inlägg 2707 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Toppröjning!

jonke72  
#125168 Någon som har erfarenhet av Husqvarnas nya toppröjsåg 535FBx?
Sugen på att testa den för viltvårdsarbete, kraftledningsröjning mm. men vill höra hur den fungerat innan jag slår till!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Toppröjning!

Kse  
#125177 Har bara testkört lite och till toppröjning verkar den kanon. Du får ju inga kast som med en klinga och det funkar fint att jobba på lite högre höjd oxå.
Att kapa i marknivå som med en vanlig röjsåg medför dock att du får ett kapsnitt på 45grader, en vass och otrevlig stubbe med andra ord.
Sveaskog har en såg för utlåning till entreprenörer här uppe, tänkte låna för en längre testkörning förra sommaren men det blev inte av så det blir till sommaren istället.
Bilden är från en entreprenörsdag med sveaskog där vi fick provköra, på en provyta har provat att kapa vissa tallar för att se om älgen föredrar att tugga på dom istället.

toppröjning.JPG

Användarvisningsbild

Re: Toppröjning!

towes  
#125186
jonke72 skrev:Någon som har erfarenhet av Husqvarnas nya toppröjsåg 535FBx?


Du behöver inte gå långt efter info, då den diskuterats flitig på forumet. Här har du fyra trådar som behandlat den. (Är själv en helnöjd ägare, men mer om det kan du se i de andra trådarna. Trevlig läsning.)

viewtopic.php?f=12&t=8000&st=0&sk=t&sd=a
viewtopic.php?f=12&t=8884&st=0&sk=t&sd=a
viewtopic.php?f=12&t=8509&st=0&sk=t&sd=a
viewtopic.php?f=12&t=6952

Avatar Fallback

Re: Toppröjning!

alias  
#664528
Kse skrev:Har bara testkört lite och till toppröjning verkar den kanon. Du får ju inga kast som med en klinga och det funkar fint att jobba på lite högre höjd oxå.
Att kapa i marknivå som med en vanlig röjsåg medför dock att du får ett kapsnitt på 45grader, en vass och otrevlig stubbe med andra ord.
Sveaskog har en såg för utlåning till entreprenörer här uppe, tänkte låna för en längre testkörning förra sommaren men det blev inte av så det blir till sommaren istället.
Bilden är från en entreprenörsdag med sveaskog där vi fick provköra, på en provyta har provat att kapa vissa tallar för att se om älgen föredrar att tugga på dom istället.

toppröjning.JPG


@KSE:
Har du gjort något återbesök på platsen för fotot, och därmed kunnat utvärdera nyttan med toppröjningen/midjeröjningen?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Toppröjning!

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664598 Jag röjde några bestånd liknande bilden för 8-10 år sedan. Oklart för mig i vilken omfattning det minskat betesskador. De toppade träden har ofta skjutit upp en gren med god växtkraft, vilket ger en besvärligare 2:a/underröjning. Kanske ljuset släcks snabbare söderut i landet. Jag toppröjer inte längre.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).