Skördare

Funktioner på valmets minispak

14 inlägg 6853 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Funktioner på valmets minispak

Lidéri  
#107051 Hej!

Undrar lite över hur funktionerna ligger på valmets minispakar. Dom går ju att lägga lite hur man vill, men är lite nyfiken på hur ni som kör har lagt dom? Jag undra också hur man lägger styrningen om man vill köra kran samtidigt som man kör?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Funktioner på valmets minispak

skogsjan695xl  
#107062 vänster spak
tilt up
manuell matning
tilt ner
manuell matning
automatik

höger spak
T1
T2
T3
T4
Modul minus

Och efter att trädslag valts så är dom knapparna till sortiment.

Så var det förut, men dom nyaste kanske man kan byta plats som man vill det vet jag inte, gick inte förut iaf.
Eco-Loh Rottne som kör Dasa 4-5 kan flytta funktioner iaf.

Avatar Fallback

Re: Funktioner på valmets minispak

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107066 På dom som har nya xplorer datorn (.4or och framåt) kan man ändra dom hur man vill, det som skogsjan skrev är standard.
Många hör jag sätter, knivöppning, manuell kap, tvångskap och hjul öppna kniv stäng på spakárna istället för paletten.

terrängstyrningen är på en vippa på höger palett så du kan styra med lillfingret medan du kör kran.

Avatar Fallback

Re: Funktioner på valmets minispak

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107162 Varför köra med minispakar när det finns EME?

En undran bara.

Jag har kört skördare både med minispakar och EME och förstår inte varför man skulle köra med minispakar, även om man skulle ha funktionsknappar på minispakarna (det har jag inte kört med).

Igår satt jag i en 840.2 (tror det var .2) och jag satt och saknade EME-spakarna. Tänk vad skönt om man kunde köra boggielyften, grinden, arbetsvarv, styrning, registrera lass direkt från spakarna istället för att leta reda på knapparna på paletterna. Sen har väl EME-spakarna lite längre slaglängd vilket gör det lite lättare att köra mjukt, tror jag.

Så, vad talar för minispakar?

Avatar Fallback

Re: Funktioner på valmets minispak

ollonet  
#107173 Har små händer. Svårt att nå med EME. Inte så förtjust i slaglängden då jag hasade med underarmarna fram och tillbaka.
Har vant mig vid "Sakae" som jag tror de heter.
Annars är det nog en smaksak. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Funktioner på valmets minispak

finskpinne  
#107175 Den korta slaglängden på minispakarna gör att man kan sätta ner armbågarna på armstödena och vila armarna på dem eftersom man inte behöver röra på armarna. Det tycker jag gör att man blir mera avslappnad i nacken och ryggen. Men alla människor e ju olika så det är ju bra att det finns olika alternativ...

Avatar Fallback

Re: Funktioner på valmets minispak

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107177 Ja, jo, precis, bara bra att det finns olika alternativ som passar olika kroppsformer, eller vad man ska säga. Det här med att underarmarna far fram och tillbaka är inget som jag har reflekterat över.

Avatar Fallback

Re: Funktioner på valmets minispak

ollonet  
#107185 kolla flanellskjortans armbågar. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Funktioner på valmets minispak

Lidéri  
#107196 Jo det var inte självklart från början att det skulle bli minispak, men jag kör med det nu i en h8 och man behöver inte ta ner fingrarna från spakarna nånting. Det som skiljer lite mot valmet är att på rottnen har man fyra funktioner i varje knapp om man vill: enkeltryck, dubbeltryck, skift enkeltryck och skift dubbeltryck. Vad jag förstått så har man bara möjlighet till en funktion per knapp i valmeten? Sedan har jag hört med lite folk som både kört eme och valmets minispak och det är ingen som velat byta tillbaka till eme. Men alla är ju olika. Jag har hört dom som säger dom fått ont i nacke, axlar av minispak och lika om eme så det är nog väldigt individuellt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Funktioner på valmets minispak

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107202 på just valmet tror jag man ska tänka efter noga, fjädern i minispakens vippa till automatiken är ju ganska mycke hårdare fjädrad än mickrobrytarna på eme. märks nog kanske inte första veckan men år 5?
Slaglängden går ju enkelt att justera som man vill ha de..

Avatar Fallback

Re: Funktioner på valmets minispak

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107238
ollonet skrev:kolla flanellskjortans armbågar. :grin:


Funderade lite på hur jag sitter i maskin nu ikväll i 840:in och armstöden är ganska långt ned (ägaren till maskin är mera jordnära än mig, om man säger så), så långt att de inte stöder alls. Drog upp dem så att de faktiskt stödde armarna och tja, så kan man ju också köra ;)

Är väl van vid 6-spak och inga armstöd så man kan röra sig fritt :)

Avatar Fallback

Re: Funktioner på valmets minispak

novis??  
#107284
ume skrev:på just valmet tror jag man ska tänka efter noga, fjädern i minispakens vippa till automatiken är ju ganska mycke hårdare fjädrad än mickrobrytarna på eme. märks nog kanske inte första veckan men år 5?
Slaglängden går ju enkelt att justera som man vill ha de..

men med sekvensstyrning är valmet körbar :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Funktioner på valmets minispak

Lidéri  
#125066
Valmet 890 skrev:På dom som har nya xplorer datorn (.4or och framåt) kan man ändra dom hur man vill, det som skogsjan skrev är standard.
Många hör jag sätter, knivöppning, manuell kap, tvångskap och hjul öppna kniv stäng på spakárna istället för paletten.

terrängstyrningen är på en vippa på höger palett så du kan styra med lillfingret medan du kör kran.


Det är nått sånt jag är ute efter, att få upp knivpuls och såg Sedan har jag hört att en del lägger aktiveringen av flerträd i spaken också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Funktioner på valmets minispak

mb-man  
#125110 Höger spak T1, matning, kap, matning, T2
Vänster spak reset L/D, kniv stäng, Vals stäng(puls kniv), tvångskap, tilt ned

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).